Dette er en artikkel BilNytt.no-redaksjonen har skrevet om egen virksomhet.

- Jeg er veldig glad for å ha fått på plass Hanne og Jacob. Det er to drømmesigneringer, sier Atle Falch Tuverud. 

Han er sjefredaktør og administrerende direktør i Bilforlaget AS.

- Hanne Hattrem er nærmest et merkenavn – et navn i både norsk journalistikk og i norsk bilbransje.

Hattrem har hatt flere ulike roller i VG i over 20 år. Hun har også jobbet i Forbrukerrapporten og Dagbladet, og startet sin journalist-karriere i NAFs Motor som 21-åring.

- Jeg har jobbet med biljournalistikk i hele min karriere. Nå gleder jeg meg til å bli del av en redaksjon som har fullt fokus på bil og bilbransje, sier hun.

- Jeg kjenner mange her og jeg har vært en ivrig leser av det som har vært publisert. Nå ser jeg frem til å lære enda mer om bilbransjen – og å bidra til å gjøre redaksjonen enda bedre, legger hun til.

Ikke bare artikler
I tillegg til å jobbe med biljournalistikk, har Hattrem også erfaring med å ha kvelds- og helgevakter på VGs «breaking news»-desk, og å jobbe med flere tema i VGs store forbruker-redaksjon.

- Ikke minst synes jeg det er kjempebra at Hanne Hattrem de siste årene har vært sentral VGs store satsing på «Matbørsen», sier Tuverud og fortsetter:

- Ikke nødvendigvis fordi jeg personlig er så veldig interessert i ostepriser, men fordi jeg ser det som svært nyttig at hun har jobbet systematisk og prosjektbasert med langt mer enn bare å skrive artikler, sier Tuverud. 

Han mener at en slik bakgrunn kommer redaksjonen til gode: 

- Vi har forhandler-undersøkelsen og verkstedundersøkelsen. Vi lager forskjellige oversikter og vi jobber med forhandlerregnskap og verkstedregnskap. Dessuten har vi temaseksjoner i våre ulike publikasjoner.

Bilbransjebakgrunn
Jacob Moer Aanonsen har en helt annen bakgrunn:

Ved nyttår kom han til BilNytt.no-redaksjonen fra Bilia Skøyen, der han hadde jobbet med både nybil og bruktbil de fem siste årene.

Han har dessuten lang erfaring som salgssjef i den norske Jaguar- og Land Rover-importøren og som regionsjef hos Citroën-importøren – fra den gang den var produsenteid. 

Han har også jobbet i Mobile og i Stenshagen Bil.

- Jacob har en allsidig bakgrunn fra norsk bilbransje. Han har jobbet i flere ulike roller hos både merkeforhandlere og bilimportører, sier Tuverud. 

- Han er genuint interessert i bilbransjen. Han er nysgjerrig og analyserende, kreativ og full av ideer.

- Han kan dessuten både skrive og ikke minst formidle – som er to ulike ting. Dessuten er han litt «nerd» i positiv forstand, som flere av oss andre, smiler Tuverud.

Aanonsen har allerede rukket å bli varm i trøya:

- Etter drøye to måneder føler jeg meg allerede hjemme. Det er givende å jobbe på «den andre siden», og få muligheten til å stille alle spørsmålene, sier Jacob Moer Aanonsen. 

- Hvordan kan «Norges høfligste bilselger» bli en god journalist? spør Tuverud, før han svarer:

- Den som ikke mener at kritisk og god journalistikk kan gjøres med god folkeskikk, de har gått ut på dato. Det er en rekke misforståtte oppfattelser av akkurat det der ute.

- Jobber på en annen måte
Det er tillit, kunnskap og etterrettelighet som gjelder, mener sjefredaktøren:

- Folk som er «hel ved» går aldri ut på dato. Det er et konkurransefortrinn, sier Tuverud.

- Både Hanne og Jacob har – med helt forskjellig bakgrunn – evne til å stige på mens hjula går rundt i full fart her hos oss.

Atle Falch Tuverud forteller at redaksjonen nå jobber på en annen måte enn før.

- Tiden er forbi da vi hadde ulike redaktører som mer eller mindre hadde ansvaret alene for hvert sitt produkt.

- For to år siden rev vi bokstavelig talt ned noen vegger her i redaksjonslokalene. Andre vegger har blitt erstattet av glassvegger. Vi tror på at det å jobbe på kontoret – sammen, er en suksessformel også i 2025.

- Vi jobber på en helt annen måte enn tidligere, og vi skal i 2025 ta nye steg i hvordan vi jobber på tvers i redaksjonen, med ny energi og entusiasme.

Hanne Hattrem og Jacob Moer Aanonsen går inn i redaksjonen sammen med Petter Knutsen Bjørkelo, Jon Winding-Sørensen, Knut Moberg d.y., Knut Moberg d.e., Brede Høgseth Wardrum og Atle Falch Tuverud. 

Terje Ringen og Øivind Skar har gått av med pensjon, etter henholdsvis 25 år og 11 års lang tjeneste i redaksjonen. 

- Vi er svært takknemlig for deres store innsats. Øivind vil fortsatt skrive noe for oss, i tillegg til at David Kordahl Andersen nå leverer bilomtaler, sier Tuverud.

- Med disse endringene er ikke nødvendigvis rekrutteringen ferdig, sier Tuverud, som mener det fortsatt er potensial på flere områder.

- Mer fart i bilbransjens stillingsmarked
Bilforlaget – som står bak BilNytt.no, BilJobb.no, MotorBransjen.no, YrkesBil, Bilfaget, BilNorge.no og BilAutofil – har i år 50 årsjubileum. 

- Bilforlaget landet en omsetning på godt over 30 millioner i 2024. Resultat er ikke klart ennå, men det ble bedre enn året før, sier Atle Falch Tuverud.

Kristine Antonsen, markeds- og salgsansvarlig for de digitale tjenestene, forteller at det tross usikre tider er mer fart i stillingsmarkedet BilJobb.no inn i 2025.

- I stillingsmarkedet er annonsørene mer offensive nå enn for ett år siden, sier Kristine Antonsen (t.h.). Her sammen med redaksjons- og mediesjef Petter Knutsen Bjørkelo.

- Vi opplever en bedring i at stadig flere ulike aktører søker etter et bredere spekter av stillinger i ulike kategorier i norsk bilbransje, sier Kristine Antonsen.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn