I går meldte BilNytt.no at EU lemper på tidsfristen for når bilprodusentene må oppfylle utslippskravene.
Bilprodusentene får nå tre år på seg til å etterleve kravene, i stedet for den årlige etterlevelsen som var planlagt fra og med i år.
- Dette betyr mer pusterom for bilindustrien og mer klarhet, men uten å endre de vedtatte målene, sa EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen da hun la frem forslaget.
Det får Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, til å reagere:
- Både miljøet og forbrukerne er taperne fordi dette vil gi dårligere tilgang på rimelige elbiler, sier Bu til BilNytt.no.
- Å svekke EUs utslippskrav for nye biler vil føre til at Europas bilindustri havner lenger bak i konkurransen med Kina om å lage bedre og billigere elbiler, sier Christina Bu.
Utsettelsen, som foreløpig ikke er vedtatt – men som etter alle solemerker vedtas i morgen onsdag, gjør at bilprodusentene ikke trenger å oppfylle de vedtatte utslippskravene før i 2027.
Denne fleksibiliteten vil tillate bilprodusenter å selge mindre rene biler i 2025 «i bytte mot» å selge flere rene modeller i 2026-27.
- Svekkede og forsinkede miljøkrav i EU vil være en oppmuntring til stadige omkamper, mindre forutsigbare rammevilkår og en lengre vei til en utslippsfri bilpark i Europa, sier Christina Bu.
- Svekker konkurranseevnen mot Kina
Elbilforeningen får støtte av den europeiske lobbyorganisasjonen Transport & Environment (T&E).
Organisasjonen jobber for å gjøre transportsektoren utslippsfri.
T&E mener forslaget vil forsinke oppskaleringen av elbil-produksjonen i Europa og fjerne presset på industrien for å rulle ut billigere elbiler i 2025:
- Å svekke EUs regler for renere biler belønner etternølerne og gjør lite for Europas bilindustri bortsett fra å legge den lenger bak Kina på elektriske kjøretøy, sier T&E-sjef William Todts.
Han mener at EU risikerer å skape svært uheldig usikkerhet om overgangen til elbiler i Europa.
- Vi forventer en handlingsplan for bilindustrien som gjenoppretter tilliten og setter Europa og dets industri tilbake på sporet mot 100 % utslippsfrie biler i 2035, sier William Todts.
- Kan ikke la elbiler bli dyrere
Imidlertid har EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen flere ganger kunngjort at hun ville sette EUs konkurranseevne i sentrum:
- Vi trenger at europeiske bilforsyningskjeder skal være mer robuste, spesielt når det gjelder batterier, sa von der Leyen i går.
- Her har vi en utfordring. For mens egen produksjon er i ferd med å oppskaleres, ser vi at importerte batterier er billigere. Vi kan ikke la elbiler bli dyrere, sa hun.
Mener målene er oppnåelige
Bilprodusentenes interesseorganisasjon ACEA mener at bøtene for bilindustrien vil bli opptil 16 milliarder euro.
T&E er ikke enig med ACEA og hevder at det nåværende CO2-målet for 2025 er godt innenfor rekkevidde for europeiske bilprodusenter:
- Ved å øke fristen til tre år, vil bilprodusentene være under mindre press for å levere rimeligere modeller som Renault R5 og Citroën eC3, som begge ble tidsbestemt til å bidra til å nå 2025-målet, sier Todts.
For å unngå bøter, har det vært aktuelt for bilprodusenter som sliter med å innfri kravene å kjøpe utslippskvoter fra produsenter som ligger godt an til å tilfredsstille kravene, som for eksempel Tesla og Volvo.
Som følge av utsettelsen får ikke Tesla og andre produsenter innkassert gevinstene salg av slike kvoter ville gitt i 2025.
Påvirker ikke Toyota-importøren
Noen har fryktet at utslippsreglene kunne føre til parallellimport av billige elbiler til Norge, mens andre har ment at norske bilimportører kunne få ekstra gode vilkår utover 2025
BilNytt.no har i flere omganger skrevet hvordan Toyota Norge og de norske Toyota-forhandlerne har fått klare mål fra Toyota Europe:
Resultatet er at Toyota nærmest må doble elbilandelen i Norge fra 44 % i fjor til over 80 % i år.
- Nå som det blir utsettelser i utslippskravene kan vel Toyota Norge komme unna med en lavere elbilandel enn planlagt i 2025?
- Dette vil ikke endre noen ting på strategien vår, svarer informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til BilNytt.no.
Han sier at bilprodusentene uansett må forholde seg til utslippsmålene, selv om man nå får litt bedre tid.
- Våre planer om 80 % elbilandel i Norge i år ligger fast. Det er ingenting som tilsier at vi skal fravike strategien vi har lagt.
- For vår del handler det jo også om å selge det kundene ønsker seg. Norge er et elbilmarked, sier Espen Olsen i Toyota Norge.
At mye bestemmes for Toyota av CAFE-reglene fremover, forklarte Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak i detalj overfor BilNytt.no i fjor høst.
BilNytt.no har også avdekket at dieselbilen Toyota Land Cruiser er utsolgt fordi importøren ikke får selge flere enn 700 eksemplarer i år.
Espen Olsen har ikke noe nytt å komme med når det gjelder eventuelt økt Land Cruiser-kvote i 2025.
Les også: Over 60 % av Toyotas Proace-leveranser i 2025 må være elbiler
CAFE?
Samlebetegnelsen «CAFE», som opprinnelig er fra USA, benyttes også bredt i Europa.
EU har ikke innført akronymet CAFE som offisielt navn på utslippsregulativet, men begrepet brukes likevel bredt blant annet i bilbransjen.
I USA står det for Corporate Average Fuel Economy og regulerer hvor langt kjøretøy må kjøre på en gallon (ca. 3,8 liter) med drivstoff.
Derimot bruker EU navnet på sitt program for bekjempelse av luftforurensning: Clean Air For Europe.
I USA kan bakgrunnen spores tilbake til Clean Air Act fra 1970. I 1975 ble denne fulgt opp av Corporate Average Fuel Economy (CAFE).
Enkelt forklart:
Man la sammen det sertifiserte forbruket for alle bilene en produsent solgte på markedet i løpet av et år. Så ble den summen dividert på antall biler og man fikk et snittforbruk.
Jo høyere over den grenseverdien myndighetene hadde fastlagt for det året, jo høyere ble «boten» for ikke å innfri målet.
Europa overtok oppskriften og innførte den gradvis mellom 2012 og 2015 med stadig strengere utslippskrav.
Fra og med 2025 har EU satt grenseverdien for CO2-utslipp for personbiler til 93,6 gram per kilometer målt etter WLTP.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn