Tilbake til det glade 80-tallet?
Ja, noen husker helt sikkert å ha stått bom fast i morgenrushet tilbake i 1980-årene mens Mercedes-Benz Geländewagen bygd om til lavskattet minibuss suste lovlig forbi i kollektivfeltet med kun eieren i bilen.
Og eieren var gjerne en mann, ofte med arbeidsplass i finansbransjen. Derav navnet børstraktor.
Innstramminger i regelverket som fulgte inn i det neste tiåret smalet inn kjøretøygruppen minibuss, og til slutt var det kun biler à la Volkswagen Caravelle registrert for mer enn åtte passasjerer pluss fører som kunne benytte bussfila der vanlige personbiler stod stille i kø.
Gunstige skatteregler og kun krav om minibussførerkort gjorde biltypen så populær at samferdselsminister Liv Signe Navarsete til slutt satte foten ned:
Fra 1. januar 2009 var det over og ut med de private minibussene i bussfila.
Kan gjenoppstå i august
Men nå kan «børstraktoren» være på vei tilbake.
Etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene på hverdager i Oslo og Akershus, ønsker Statens vegvesen nå å kaste elbilene ut av kollektivfeltet i hele landet, både hverdag og helg.
Men for å stimulere til økt elandel i varebilsalget, fattet Stortinget i desember i fjor vedtak der det bes om at elvarebiler gis generell tilgang til kollektivfeltene med mindre lokale behov tilsier begrensninger.
Etter at personbilsalget nå er tilnærmet 100 % utslippsfritt, er det varebilsalget som nå skal bli elektrisk.
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) utgjorde elvarebiler under 30 % av nybilsalget i 2024, en nedgang fra året før.
Sier ja
Tilgang til kollektivfelt er ifølge Miljødirektoratet og Zero et viktig virkemiddel for omstilling av næringstransporten og reduksjon av klimagassutslipp.
Statens vegvesen anbefaler at elektriske vare- og lastebiler får tilgang til kollektivfeltene og ber om innspill innen 30. april.
Vedtas forslaget vil elvarebilene etter planen få tilgang til kollektivfeltene allerede fra august i år.
«Varebiler finnes i avgiftsklasse 1 og 2. Det er få varebiler i klasse 1, siden disse er relativt kostbare i innkjøp. Vi anbefaler derfor ikke å skille på avgiftsklasse ved tilgang i kollektivfelt», heter det i høringsnotatet.
«Lette varebiler vil sannsynligvis være mer attraktive for privatpersoner som ønsker seg tilgang til kollektivfelt, som ikke lenger kan oppnås ved valg av elektrisk personbil», heter det videre.
«Tilpasningen synes mindre attraktiv for tunge varebiler. Vi mener likevel at denne inndelingen blir for komplisert å innføre i regelverket, siden lett og tung varebil ofte er en inndeling som misforstås av fagfolk og befolkning.»
G-renessanse
Det er her store el-SUVer og flerbruksbiler med opprinnelse som personbil kan ende opp på grønne skilt i kollektivfeltet.
Og allerede varebilgodkjente Mercedes-Benz G580 peker seg naturligvis ut som den nye «børstraktoren».
- Elektriske G-klasse selges allerede som grønnskiltet varebil, sier Thorbjørn Myrhaug til BilNytt.no.
Han er direktør for Mercedes-Benz hos importøren Bertel O. Steen.
Mercedes-Benz-sjefen trekker også frem EQV og eVito Tourer som elektriske varebiler med personbilegenskaper som litt bedre komfort og vindusruter rundt bilen.
- Så dersom kollektivfeltene åpnes for elvarebiler, vil denne bilen kunne kjøre der, slår Thorbjørn Myrhaug fast.
Elektriske Mercedes-Benz G580 koster rundt 1,7 millioner kroner som varebil.
- Er dere leveringsdyktige på modellene du nevner?
- Ja, det skal vi være, svarer Myrhaug.
Møller avventende
Varebilen Volkswagen ID. Buzz Cargo kommer ikke i lang utgave, slik personbilutgaven ID. Buzz gjør.
Varebilkunder som ønsker en lang bil henvises ifølge importøren til nye elektriske Transporter.
Samtidig har BilNytt.no grunn til å tro at Harald A. Møller jobber med å sjekke mulighetene for å bygge om den lange utgaven av personbilen ID. Buzz til varebil.
Fordelen er at bilen har vindusruter hele veien rundt og et mer påkostet interiør.
En slik ombygging må i så fall godkjennes av fabrikk, og en av utfordringene som må løses er blant annet knyttet til kollisjonsputer.
En lang ID. Buzz med firehjulsdrift og grønne skilter kunne bli en volumvinner blant håndverkere og budbilsjåfører – og pendlere.
En slik konfigurasjon tilbys ikke av Volkswagen-fabrikken, men kanskje er en slik ombygging noe Harald A. Møller-eide Iseveien Services, Lafinto eller andre aktører kan fikse?
Kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli i Møller Mobility Group har ikke mye å meddele rundt mulighetene for ombygde personbiler fra Volkswagen.
- Vil Harald A. Møller kunne levere en ombygget ID. Buzz på grønne skilter i Norge?
- Når det gjelder ID. Buzz er det ikke noe nytt å melde om utvalget vårt på varebilsiden, svarer Skovli.
- Vil nye elektriske Caravelle komme på grønne skilter?
- Kun Transporter tilbys som varebil, er planen, svarer Skovli.
Harald A. Møller har lange tradisjoner med å selge store volum av ombygde personbiler som varebiler. Blant annet var grønnskiltede Volkswagen Touran en suksess.
Bransjen positiv
Disse ombygde personbilene er også godkjent med grønne skilt:
Kia EV9, Maxus Euniq 5, Voyah Dream og Ford F-150 Lightning.
Aktuelle for ombygging vil trolig også Xpeng X9, Hyundai Ioniq 9, og Maxus Mifa9.
Fantasien setter knapt grenser for hva som er mulig å tilpasse til regelverket så lenge gulroten er fet nok for kjøper og selger.
Ved siden av de nevnte «børstraktor-kandidatene», vil en åpning av kollektivfeltet for elvarebiler kunne føre til økt salg av de bilene endringen egentlig er ment for:
Elektriske Toyota Proace, Ford E-Transit, Peugeot E-Partner, Volkswagen ID. Buzz Cargo og Maxus e-Deliver – for eksempel.
Før jul sa Bilimportørenes Landsforening (BIL) tydelige på at de er positive til at elvarebilene får tilgang til kollektivfeltene.
Også Norges Bilbransjeforbund (NBF) applauderer forslaget.
Godkjent på grønne skilt: Mercedes-Benz G580.
Godkjent på grønne skilt: Maxus Euniq 5.
Godkjent på grønne skilt: Voyah Dream.
Godkjent på grønne skilt: Kia EV9.
Vil kollektivfeltet fylles med ombygde, lange Volkswagen ID. Buzz-versjoner med sideruter og grønne skilt? Eller er det bare ID. Buzz Cargo kan få tilgang til kollektivfeltet i høst?
Ifølge importøren er det foreløpig ingen planer om at nye elektriske Volkswagen Caravelle skal komme med grønne skilt. Søstermodellen Transporter vil uansett få tilgang til kollektivfeltene. Begge modellene er straks i Norge.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn