I løpet av sommeren vil Øyvind Solberg Thorsen gå av som administrerende direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Thorsen har hatt stillingen siden 2006.

- Du forlater en annen butikk enn den du overtok?

- Ja, det var jo på en måte oppdraget mitt, det... Sånn sett har jeg gjort det jeg skulle, sier Thorsen til BilNytt.no.

- Etter 19 år det riktig å overlate roret til noen som kan ta OFV enda lenger enn jeg har gjort. Det er på tide, og riktig, å gå av nå, legger han til.

Kraftig økonomisk vekst
OFV består av to virksomheter, som begge ledes av Øyvind Solberg Thorsen:

  • En politisk interesseorganisasjon innen veitransport og samferdselspolitikk.
  • Et aksjeselskap (AS) som selger registreringsstatistikk, kjøretøyinformasjon og andre oppslagstjenester – blant annet. 

AS-et eies av foreningen. Foreningen eies av 50 medlemmer (se oversikt nederst i artikkelen) og finansieres av medlemskontingenter og utbytte fra AS-et.

Og gode resultater har det blitt de seneste årene:

AS-et har hatt et kraftig oppsving i inntekter etter å ha utviklet en rekke nye produkter, hovedsaklig for norsk bilbransje.

Omsetning og bunnlinje i selskapet er doblet i flere omganger under Øyvind Solberg Thorsens ledelse:

Da han startet 2006 omsatte OFV for under 10 millioner kroner, mens resultat før skatt var på snaut 1,7 millioner. 

Ti år senere, i 2016, var omsetningen kommet opp i 18,6 millioner kroner, mens resultat før skatt var økt til 4,7 millioner kroner. 

Deretter skjøt veksten virkelig fart:

Fra 2016 til 2020 økte omsetningen med mer eller mindre to millioner kroner hvert år, før omsetningen bykset med nær 12 millioner fra 2020 til 2021.

Det bidro til en kraftig bedret bunnlinje: 

Fra 2020 til 2021 økte resultat før skatt fra seks millioner kroner til hele 10 millioner kroner.

I siste regnskapsår, 2023, nærmet OFVs aksjeselskap seg 50 millioner kroner i omsetning: 

Driftsinntektene endte på 47,3 millioner kroner, mens resultat før skatt endte på 11,6 millioner.

Det gir en resultarmargin på imponerende 24,5 %.

Nøkkeltall Opplysningsrådet for veitrafikken AS:
2024-tallene er foreløpig ikke klare

- Profesjonalisering i alle ledd
- Hva har vært mest spennende disse årene – hvilke milepæler vil du trekke frem?

 - Å utvikle det som var en ganske liten bedrift med enkle løsninger til å bli en profesjonell, moderne og datadrevet bedrift. For meg har det vært utrolig spennende, svarer Thorsen.

- Vi har lagt vekt på å profesjonalisere oss i alle ledd, å øke synligheten, spisse budskapene og å styrke påvirkningskraften for å oppnå politisk gjennomslag.

Han trekker særlig frem gjennomslagene OFV oppnådde under den første Solberg-regjeringen fra 2013:

- Da så vi resultatene av mange års arbeid helt siden 2006. 

- Jeg skryter ikke mye, men er veldig stolt av våre små og store seire på politisk plan. Jeg er heldig og har gode medarbeidere som har gjort dette mulig, sier Øyvind Solberg Thorsen.

De siste årene har OFV gjort store investeringer i nye løsninger og IT-systemer som skal gi bedre produkter og tjenester til kundene.

Laila Mikalsen har vært en nøkkelperson i utviklingen av aksjeselskapet etter at hun kom inn som forretningsutvikler i 2016. I  2018 rykket hun opp til å bli salgs- og markedsdirektør.

I 2019 lanserte OFV sitt nye statistikkverktøy som mange i bilbransjen kjenner godt.

- Gjennom arbeidet i AS-et og i foreningen har vi satt OFV på kartet på en annen måte enn før, sier Thorsen.

- Vi jobber nå mye tettere sammen med kunder og medlemmer enn vi gjorde tidligere. Det synes jeg er kjempefint, og håper at den nye lederen tar dette videre for å hente det fulle potensialet.

Rigger en ny organisasjon
Fra 2006 til i dag er antall ansatte i AS-et doblet fra seks til 12 årsverk.

Parallelt med at Øyvind Solberg Thorsen går av som administrerende direktør, trapper kommunikasjonssjef Mikkel Friis ned 1. mars til 20 % redusert stilling før han går av til høsten.

Martine Holen Instefjord er på plass som kommunikasjonsrådgiver. Samtidig søkes det etter en ny kommunikasjonssjef.

Leder for kjøretøydata, Kjell Magne Aalbergsjø, går av med pensjon. Det gjør også Pål Bruhn, leder for registreringsstatistikken, senere i år.

- Vi har ansatt to nye personer og er i prosess med flere, blant annet for å utvide og bygge opp en intern IT-avdeling, forteller Thorsen.

Robin Aleksander Nenseth er ansatt som ny leder for kjøretøydata. Han kommer fra Porsche-importøren og har også erfaring fra Hyundai-importøren.

I tillegg er Pål Nylenna ansatt, og tanken er at han på sikt kan overta etter Pål Bruhn. Nylenna kommer Statens vegvesen, der han har jobbet med Autosys.

De to nyansatte vil tiltre sine stillinger i løpet av de neste månedene.

- Dessuten bygger vi opp et mellomledersjikt som skal gi god støtte for ny ledelse, sier Thorsen.

OFV søker også etter en teknologidirektør og en leder for samfunnskontakt i foreningen.

- Nå rigges nye OFV, sier Øyvind Solberg Thorsen. Her er OFV-direktøren «på hjemmebane» ved Samferdselsteltet under Arendalsuka, hvor OFV hvert år arrangerer debatter og samtaler.

I fjor flyttet OFV inn i nye lokaler i Wergelandsveien i Oslo sentrum sammen med Bilimportørenes Landsforening (BIL).

- Må være i takt med tiden
- Hva med din etterfølger – veier bakgrunn fra politikk eller forretning tyngst?

- Styret bestemmer hvem de vil ansette, det er ikke mitt valg. Når det er sagt, er man nok åpen for litt ulike bakgrunner, svarer Thorsen.

- I denne stillingen tror jeg det er viktig med god forretningsforståelse og innsikt i teknologi. Også må man være i takt med tiden, gjerne litt i forkant.

- Samtidig har styret kommet frem til at det er viktig med kommersiell bakgrunn for virksomheten vi driver i aksjeselskapet.

Han sier at kundene stiller tøffere krav til kompetanse og raskere leveranse av bedre data.

- Vi må ta i bruk ny teknologi og kunstig intelligens. Det er mer enn nok å holde på med fremover. 

- Vi har begynt, men mye gjenstår, avslutter Øyvind Solberg Thorsen. 

Dette er OFV-eierne
Medlemmene i OFV, som også eier foreningen, består av en gruppe bedrifter og organisasjoner: Kilde: OFV.no

Bedrifter:

  • Bertel O. Steen 
  • Bertel O. Steen Vestfold
  • Bilservice 
  • BMW Norge
  • BPW Hofstad
  • CMS Kluge
  • Ford Motor Norge 
  • Forlaget Last og buss
  • Gjensidige Skadeforsikring
  • Hyundai Motor Norge
  • If Skadeforsikring 
  • Iveco Norge 
  • Ayvens Norge 
  • Man Truck & Bus Norge
  • Motor-Trade 
  • Motor Gruppen 
  • Møller Mobility Group/Harald A. Møller 
  • Nordea Finans
  • Norsk Scania 
  • RSA
  • Storyhouse Egmont
  • Subaru Norge
  • Toyota Drammen
  • Toyota Norge 
  • Toyota Oslo 
  • Viking Redningstjeneste
  • Volvo Car Norway

Landsomfattende organisasjoner:

  • American Car Club of Norway
  • Autobransjens Leverandørforening
  • Bilimportørenes Landsforening (BIL)
  • Dekkimportørenes Forening
  • Drivkraft Norge
  • Entreprenørforeningen - Bygg og anlegg
  • Finans Norge
  • Finansieringsselskapenes Forening
  • Hovedorganisasjonen Virke
  • ITS Norway
  • Kongelig Norsk Automobilklub (KNA)
  • Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK)
  • MA - Rusfri Trafikk
  • Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
  • Nasjonal rassikringsgruppe
  • Næringsklyngen for transportinfrastruktur (VIA)
  • NHO Transport
  • Norges Bilbransjeforbund (NBF)
  • Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
  • Norges Taxiforbund
  • Norges Trafikkskoleforbund
  • Trygg Trafikk
  • Veiteknisk Institutt

Les også: OFVs 2025-prognose: Spår 135.152 nye personbiler

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn