For andre år på rad arrangerte Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) i går kveld mangfoldsmiddag for ledere i bilbransjen.
En rekke toppledere fra bilbransjen deltok i diskusjonene:
Rita Kristin Broch – som på mandag ble importleder hos Bertel O. Steen, Møller Bil-sjef Håvard Andersen, Bilia-sjef Frode Hebnes, BMW-sjef Sindre Sandberg, Xpeng-sjef Claes Persson, Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak, Porsche-sjef Michael Hiller, Motor Gruppen Detalj-sjef Lena Musæus, NBF-sjef Stig Morten Nilsen, BIL-sjef Harald Jachwitz Andersen og Bauda-sjef Geir Guthus var bare noen av dem som hadde satt av kvelden.
Arrangementet ble gjennomført i Bauda-konsernets Toyota-forhandler på Økern i Oslo.
Vertskap var Kristin Fjeld i Polestar, Heidi Chr. Lund og Ida Krag i NBF, Erik Solum i BIL, samt Glenn Haugerud og Helena Røed i Bauda.
I fjor ble middagen servert i nå nedlagte Polestar Space Oslo.
Et 30-talls ledere fra bilbransjen var til stede under gårsdagens arrangement.
Målet med arrangementet er å løfte tematikk som er relevant for mangfoldsarbeidet og som vil inspirere til å løfte bransjen.
Sammen med måltidene fikk deltagerne ulike oppgaver til diskusjon rundt bordene. Her Bauda-sjef Geir Guthus.
Smittsomt smil
Administrerende direktør i Toyota Oslo AS, Glenn Haugerud, var blant dem som holdt innlegg under middagen.
Han forteller om hvordan selskapet arbeider med mangfold og inkludering hver dag gjennom store og små tiltak.
- Det er ingen hemmelighet at vi er en mannsdominert bransje, som sliter med rekrutteringen, sier han.
- Vi i Bauda påstår at mangfold er nøkkelen til suksess i bilbransjen, sier Glenn Haugerud og HR-sjef Helena Røed.
Haugerud presenterer noen tall som viktig bakgrunn for satsingen:
Toyota Oslo har 198 medarbeidere og 45 lærlinger, med hele 29 ulike nasjonaliteter.
- Det er ikke noe alternativ til å omfavne mangfoldet. Antall nasjonaliteter kommer bare til å øke, sier han.
For å få til best mulig inkludering har Toyota Oslo gjennomført et kulturprosjekt og etablert en kulturgruppe som skal bidra positivt i organisasjonen.
Bauda har engasjert Kristine Kotte som rådgiver i forbindelse med etableringen av kulturgruppen hos Toyota Oslo.
Kotte forteller at hun er imponert over hvordan Toyota Oslo har omfavnet dette arbeidet:
- De hadde gjort en stor del av hjemmeleksen før jeg kom inn, sier hun.
Sammen med de ansatte i kulturgruppa og de tillitsvalgte har hun gått gjennom 200 post-it-lapper for å lage Toyota Oslos leveregler:
Etter nøye gjennomgang har de kommet frem til seks leveregler i prioritert rekkefølge, som gjelder alle som jobber ved Toyota Oslos avdeling på Økern:
- Vi hilser med et smil
- Vi viser respekt for hverandre
- Vi bruker et vennlig språk
- Vi skryter av hverandre
- Vi veileder positivt
- Vi hjelper hverandre
- Alle i kulturgruppa har fått faglig påfyll om de største mangfoldsområdene og dyptgående gjennomgang og tid til å reflektere rundt alle levereglene, forteller Kotte.
- Det kan virke veldig elementært, men dette har vært et stort prosjekt i en hektisk hverdag, sier Glenn Haugerud.
- Kulturprosjektet har gitt fantastiske resultater, sier Toyota Oslo-sjef Glenn Haugerud.
Mangfold gjennom mat
Kulturgruppa har arrangert en kulturlunsj i lokalene på Økern med mål om å skape en fellesskapsfølelse hos de ansatte:
- Dette styrker fellesskapet på arbeidsplassen. Gjennom mat har vi fått oppleve mangfoldet som gjør oss unike – og samtidig binder oss sammen, sier Haugerud.
Medarbeidere på servicemarkedet tok med seg matretter fra sine kulturer og delte dem med kollegene.
Ifølge Haugerud ble det en variert meny:
Ungarsk kjøttsuppe, kylling biryani fra Pakistan, empanadas fra Argentina, børek fra Kurdistan, fufu fra Angola, kroketter med tunfisk og piroger fra Kapp Verde og elgpølse fra Norge – blant annet.
- Dette bidrar til at personer med ulik bakgrunn får en helt annen respekt for hverandre, sier Haugerud.
Bauda har også etablert en ny felleskantine for medarbeidere fra ulike avdelinger på Økern.
- Vennlig hilsning på tvers av avdelinger gjør veien til bedre samarbeid kortere, sier Haugerud.
Han påpeker at samarbeidet på tvers mellom for eksempel salg og servicemarked er bedret markant på Økern.
- Ledere og tillitsvalgte hilser med et smil, og vi ser at det smitter. Det skaper positive ringvirkninger internt i avdelingen og på tvers, sier Glenn Haugerud til BilNytt.no.
Satser på lærlinger
Toyota Oslo er en kjempe i både Bauda-konsernet, og ikke minst i det norske Toyota-nettverket:
I 2024 omsatte Toyota Oslo for to milliarder kroner, opp fra 1,76 milliarder kroner i 2023, og er dermed alene på størrelse med andre store bilkonsern i Norge.
Avdelingene i Toyota Oslo stor for 13,5 % av det totale Toyota-volumet i Norge i fjor.
Bauda-konsernet samlet solgte omkring 47 % av det norske Toyota-volumet.
Konsernsjef Geir Guthus (t.v.) i Bauda og Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak.
I fjor høst var Baudas opplæringskontor nominert til NBFs bærekraftpris Årets Blinklys:
Konsernet setter lærlingenes mentale helse i fokus gjennom prosjektet «Superlærlinger».
Etter Glenn Haugeruds presentasjon av Toyota Oslos arbeid med mangfold, ble middagsgjestene oppfordret til å diskutere følgende spørsmål rundt bordene:
- Hva kan være vanlige utfordringer knyttet til mangfold i bilbransjen?
- Andre type tiltak som «mangfold gjennom mat» som enkelt kan iverksettes?
- Hvordan måler vi suksess av mangfoldstiltak?
Glenn Haugerud viser flere overskrifter der Trump stopper satsing på mangfold: - I Norge er det heldigvis annerledes, sier han og trekker frem Team Pølsa og para-VM på Ski i Trondheim.
- En katalysator for resultater
Cecilia Flatum er leder Teknologi & Transformasjon i rådgivings- og revisjonsselskapet Deloitte Norge.
- Mangfold er ikke bare en «krysse av boksen-øvelse» eller en festtale, sier hun.
Hun presentere tall som viser at virksomheter med god kjønnsbalanse rapporterer om høyere inntektsvekst, opp mot 70 % høyere sannsynlighet for å vinne nye markeder, bedre innovasjonsevne og redusert risiko.
- Inkludering er en katalysator for resultater, sa Cecilia Flatum under mangfoldsmiddagen.
Dessuten mener Deloitte at mangfold på arbeidsplassen øker selskapets attraktivitet blant nye talenter.
Cecilia Flatum kom følgende punkter til diskusjon blant bilbransjelederne rundt middagsbordene:
- Hva er gevinstene for bilbransjen relatert mangfold og inkludering?
- Hva kan være «Bold Moves» for bilbransjen?
- Hvilke «Small Moves» kan du som leder gjøre fra i morgen?
Sara Midtgaard, makroøkonom i Nordea, holdt et innlegg der hun gjorde opp status for den økonomiske situasjonen i Norge i dag.
- Hvorfor skal renten kuttes egentlig? Veksten er på trend, og ledigheten er lavere enn normalt, sa hun.
Etter innlegget hadde hun følgende spørsmål til diskusjon:
- Kan mer mangfold i bilbransjen bidra til å øke bransjens omstillingsdyktighet og produktivitet?
- Bør ansatte i bilbransjen reflektere brukerne av biler? Med tanke på mangfold som kjønn og etnisitet.
- Kan bedre mangfold i bilbransjen gi bedre kundeopplevelser?
Nyansatt kommunikasjonssjef i BIL, Anne-Kathrine Bergh, og avtroppende leder for innsikt og bærekraft Erik Løstegård Solum (t.h.) var til stede sammen med BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen.
Xpeng Norge-sjef Claes Persson (t.v.) og Bilia Norge-sjef Frode Hebnes.
BMW Norge-sjef Sindre Sandberg og Marie Hedström, HR Director BMW Northern Europe.
Les også: Tar nye grep for rekruttering: - Vi må tidligere inn i ungdommenes liv
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn