«Utnytter Tesla-skam – gir 200.000 i rabatt» var budskapet da TV2 i 21-Nyhetene fredag kveld intervjuet Seres-importør Trond Sandven.
Sandven påpeker i innslaget at kineserne ligger langt foran Europa. Og han understreker at det nå handler om kvalitetsbiler:
- De kommer til å ta markedsandeler som blir store. Europa har mye å bekymre seg for. For kvaliteten på denne bilen er langt bedre enn på mange europeiske merker, sier han til TV2.
- Europeerne har ikke sjanse til å henge med.
Deretter blir temaet Tesla:
- Vi merker jo at denne Tesla-skammen kommer. Vi ser nå at det er lettere å ta en posisjon, enn det var tidligere, sier Sandven.
- Nå er Tesla-skammen større enn kinafrykten, sier han og poengterer at Tesla også produserer i Kina.
Trond Sandven minner samtidig om at storselgere som for eksempel Volvo EX30 og enkelte BMW-modeller produseres i Kina.

Faksimile TV2.no.
TV2 melder at prisen på Seres 5 har gått fra 599.900 til 399.900 kroner. De peker imidldertid på at det vært en kampanje, der bilen kunne kjøpes for 499.000 kroner.
BilNytt.no meldte at Seres-importør Autoisme AS kuttet kraftig i prisene på sin Seres 5 i begynnelsen av februar.
Innstegsmodellen med tohjulsdrift fikk da en fra-pris på under 400.000 kroner.
Men nå tar importøren ytterligere prisgrep:
Samtidig strammes det inn på antall varianter av bilen og muligheter for tilvalg av ekstrautstyr.
Fra og med fredag fikk Seres 5 med firehjulsdrift og 80 kWt batteri ny listepris på 399.900 kroner.
Det er et priskutt på ytterligere 50.000 kroner sammenlignet med prisen som ble annonsert i februar.
Prisen inkluderer «alt utstyr» utenom tilhengerfeste og en varmepakke bestående varme i rattet og spylerdysene, samt andre fargevalg enn hvit.
Samtidig fjernes modellene med tohjulsdrift fra programmet.
Vil benytte sjansen
BilNytt.no har snakket med Frode Skaar-Ottesen som er daglig leder i Autoisme AS i Sandven Gruppen. Seres-importøren eies av Trond Mohn og Trond Sandven.
- Skal dere selge bilene med tap?
- Nei, dette har vi fått til i samarbeid med en veldig offensiv produsent, svarer Frode Skaar-Ottesen til BilNytt.no.
- Vi har blitt enige om nye kalkyler og produsenten har funnet nye, mer effektive fraktmetoder.
Også Skaar-Ottesen mener at «Kina-skepsisen» ikke er like stor som før Tesla-sjef Elon Musk i manges øyne ble mer kontroversiell enn tidligere.
- Seres Group ønsker å være skikkelig på ballen i Norge og Europa nå når Tesla har gått av gassen. Dessuten ser vi tilløp til «Tesla-skam», sier Skaar-Ottesen til BilNytt.no.
- Fabrikken har imponert oss. Vi synes den pakken vi kan tilby nå er utrolig imponerende, legger han til.
Målet: 1.500 biler
Ifølge Skaar-Ottesen sikter importøren seg inn mot firmabilmarkedet, der han mener at prisen under 400.000 kroner er etterspurt:
- Med firehjulsdrift og over 400 kilometer rekkevidde blir dette en bra pakke, sier han.
Hittil i 2025 er det registrert 28 nye Seres i Norge. I 2024 registrerte Seres 299 nye biler, i praksis kun Seres 5.
- Hva er ambisjonsnivået i år?
- Vi vil være veldig fornøyd med å selge 1.500 biler, svarer han.
- Det bør være innenfor rekkevidde dersom vi treffer med pris og produkt – og det tror jeg at vi gjør.
Sandven sier rett ut til TV2 at planen er å ta dette markedet fra Tesla:
- Det har aldri vært mulig i Norge å få en bil av denne kvaliteten, til den prisen, hevder Trond Sandven.
Det er flere som vil utnytte såkalt «Tesla-skam»:
I slutten av februar lanserte Polestar i USA et leasing-tilbud, spesifikt til Tesla-eiere tilsvarende rabatt på over 200.000 kroner
Jakter fortsatt forhandlere
I fjor ble det klart at Birger N. Haug kuttet ut Seres og flere andre bilmerker fra sine forhandlere i Oslo-området.
I februar etterlyste Autoisme nye Seres-forhandlere i Oslo-området.
Da fristet importøren med å ta hele regningen for ombygging av anlegg og investeringer i salgslokaler.
- Har dere fått på plass noen nye forhandlere?
- Vi jobber med en løsning som skal sikre at vi får på plass forhandlere i Oslo, Drammen, Tønsberg og Telemark ganske snart.
Frode Skaar-Ottesen sier at han vil komme tilbake med mer informasjon om det i løpet av noen uker.
- Men det jeg kan si, det er at betingelsene vi har overgår de fleste av konkurrentene i denne prisklassen, avslutter Frode Skaar-Ottesen.
Les også: Motor Gruppen starter opp med Changan
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Jacob Moer Aanonsen
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn