INNLEGG:
Knut Martin Breivik
Avdelingsleder Drift og utvikling, Norges Bilbransjeforbud (NBF)
EUs Corporate Average Fuel Economy-regelverk (CAFE) setter strenge utslippsgrenser for nye biler som selges i EU.
Dette rister i grunnvollene for europeisk bilindustri ift. utslippsmålene og kommende bøteregime. Vi er spente på hvilke utslag av dette vi vil kunne se i Norge.
For bilprodusenter betyr regelverket at det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra alle solgte biler i Europa må holdes under en bestemt grense, som stadig strammes inn.
Fra 2025 må bilparken i snitt slippe ut maks 93,6 gram CO2 per kilometer, med ytterligere reduksjoner planlagt frem mot 2030.
Hvis en produsent overskrider grensen, påløper betydelige bøter per gram over målet per solgte bil.
Dette presser bilindustrien til å øke produksjonen av lavutslippsbiler og elbiler for å holde gjennomsnittet nede og unngå økonomiske straffetiltak.
Slik det ligger an nå må de store produsentene kutte utslipp på hele bilporteføljen for å unngå høye bøter neste år.
Dette setter bilindustrien under sterkt press til å elektrifisere modellutvalget sitt raskt, og gjøre batterielektriske kjøretøy (BEV) til et mer dominerende valg i markedet.
En overflod av elbiler i markedet virker sannsynlig (produksjonen må jo gå), og det kan bli «vanskelig» å få tak i ICE-biler (biler med forbrenningsmotorer), i hvert fall med lange leveringstider.
Dette kan også føre til såkalte «bundling» mellom BEV og ICE, der forhandlere må kjøpe et bestemt antall BEV for hver ICE-bil de ønsker å tilby.
Dette kan føre til reeksport til BEV-vennlige land (les: Norge). For eksempel kan en forhandler få et forholdstall på 4:1 ved bestilling – for å få én ICE i Europa, må de samtidig ta fire BEV.
Vi får se – 2025 blir et spennende år.
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg.
I forrige uke skrev BilNytt.no om hvordan bilprodusentene arbeider med å tilpasse seg de nye, strengere flåteutslippskravene som trer i kraft fra nyttår og at en av konsekvensene kan være at prisene på elbiler vil falle neste år.
Tidligere i høst fortalte den norske Toyota-importøren om hvordan bilprodusenter kan måtte «tvinge frem» salg av elbiler for å kompensere for salg av biler med forbrenningsmotor.
Les kommentaren: - Det kan svi
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: