Sentinel Software AS, selskapet som står bak bruktbilverktøyet Carweb, fusjoneres nå inn i morselskapet Finn.no AS.

Sentinel Software og Carweb har vært heleid av Schibsted-eide Finn.no AS siden 2017, etter at konsernet først kom inn på eiersiden tilbake i 2003.

Mens Sentinel Software slutter å eksistere som selvstendig selskap, vil Carweb bli et eget team i den nordiske enheten Schibsted Mobility.

Etter planen vil fusjonen være gjennomført i løpet av første kvartal 2025. 

Nåværende kontrakter og avtaler med kunder og samarbeidspartnere følger med i fusjonen, opplyser Sentinel Software og Finn.no.

- Konkurranse har vært etterspurt
Daglig leder Jacob Lunn Lassen i Sentinel Software og Jens Hauglum, CPO i Schibsted Mobility og leder for Finn Motor, påpeker det åpenbare: 

At Sentinel Software er et mye mindre selskap enn Schibsted-eide Finn.no.

- Å gå sammen gir et mer effektivt samarbeid, ikke minst når det gjelder teknisk utvikling av Carweb, sier Jacob Lunn Lassen til BilNytt.no. 

- Et av målene er at vi skal kunne tilby en mer kostnadseffektiv plattform. 

Sentinel Software har lenge slitt med minustall og store underskudd

Mens Sentinel Software tapte 36 millioner kroner før skatt i fjor, leverte Finn.no et overskudd på på nær 1,2 milliarder kroner.

- Er denne fusjonen starten på slutten for Carweb – og hva softwaren har vært for norsk bilbransje?

- Vi håper det blir akkurat motsatt. Sett fra et rent økonomisk ståsted, er ikke selskapet lønnsomt nå, svarer Jens Hauglum.

- Men ved at vi nå tar dette tettere på vår egen kjerne, mener vi at vi tydelig viser at vi ønsker å satse på Carweb.

Hauglum sier at Carweb nå kan utvikles videre med fornyet kraft:

- Dette er et utrolig viktig verktøy for norske bilforhandlere og for oss. 

- Så dette er altså ikke et signal om at det ikke er nok Carweb-kunder igjen for å utvikle produktet og organisasjonen videre som et selvstendig selskap?

- Nei. Det har vært etterspurt konkurranse i dette markedet. Det anerkjenner vi, og nå stepper vi opp gamet for å gjøre ting bedre, og for å styrke Carweb i konkurransen vi står i, svarer Hauglum. 

- Men har dere klart å holde på nok kunder etter Drive-lanseringen? 

- Vi mener vi har en stabil situasjon. I høst har vi har hatt mange positive møter med kundene våre for å sikre relasjonene, svarer Jacob Lunn Lassen.  

Han peker på at flere av de største aktørene i norsk bilbransje har fortsatt å bruke Carweb, også etter Drive-lanseringen.

- Sånn fungerer konkurranse – det er den som tilbyr det beste produktet til riktig pris som vinner kundene, sier Hauglum.

Og det kommer altså fra Jens Hauglum, som det siste året har fått mye oppmerksomhet etter at Finn.no lanserte en ny prismodell, der flere aktører i bilbransjen skal ha fått store prishopp.

- Kommer det en ny prismodell også for Carweb?

- Carweb skal være et attraktivt produkt som gir høy nytteverdi for pengene, svarer Jacob Lunn Lassen.

Han sier at Carweb ikke skal bli mindre fleksibelt etter fusjonen:

- Carweb skal ikke være et produkt som kundene blir mindre og mindre fornøyd med. Tvert om skal de bli mer og mer fornøyde. Og så håper vi at noen kunder vil komme tilbake til oss.

Finn.no-data inn i Carweb
Lassen og Hauglum er tydelige på at hovedargumentet for sammenslåingen er viktigheten av gode data. 

Mens markedsplassen Finn.no ifølge Hauglum har tilgang på mye data om hvordan forbrukerne oppfører seg og bruker plattformen, har Carweb data fra bilforhandlersiden.

- Samarbeidet oss imellom har blitt tettere og tettere. For å hente ut enda med verdi som vil komme kundene til gode, er det en fordel å fusjonere med morselskapet, sier Lassen.

- Hvilke fordeler sikter du til?

- Det som gir mye verdi, er data. Ved å gå sammen kan vi tilby bilforhandlerne mer relevant data. 

I dag utnyttes ikke all data som de to aktørene besitter godt nok, ifølge Lassen og Hauglum:

- Vi ser at begge parter sitter på verdifull innsikt som sammen kan gi bilforhandlerne enda bedre beslutningsgrunnlag, blant annet ved prising av bruktbil, sier Lassen.

- Hvordan vil fusjonen påvirke Carweb-kundene? 

- Carweb er et verktøy bilforhandlere bruker daglig med bruktbilprosessen. Vi ønsker å gjøre mer data fra Finn.no tilgengelig inne i verktøyet, sier Jens Hauglum.

- Mer data vil gi støtte i beslutningene som tas ute hos bilforhandlerne, og vi tror det aller beste er at dette integreres i forhandlernes primære verktøy, sier Jens Hauglum.

- Et eksempel på slik type data dere mener er nyttig?

- Schibsted har masse kunnskap om hvordan norske bilkunder tenker. Vi har data som for eksempel viser at en biltype er mer etterspurt av Finn.no-brukere i Trondheim enn i Oslo. Den type datapunkter leverer vi ikke ut i Carweb i dag, men det vil vi kanskje gjøre nå.

- Slike muligheter vil vi nå undersøke med Carweb, og vi vil gå i dialog med bilforhandlerne, sier Hauglum. 

Deler alt med noen og noe med alle
I fjor lanserte norsk bilbransje Carweb-konkurrenten Drive Mobility

Tidligere i år kom Schibsted med en ny prismodell for Finn.no. Nå i høst gikk Finn.no ut med de nye konkrete annonsepakkene der bilforhandlerne kan estimere sine annonsepriser for 2025. 

Mange i bilbransjen reagerte på det de mener er uforholdsmessig store prisøkninger og at Finn.no utnytter sin markedsmakt.

Ifølge Jens Hauglum er den største «verdidriveren» i annonsepakkene tilgang på mer data.

I fjor klagde Norges Bilbransjeforbund Finn.no inn til Konkurransetilsynet, men i sommer avviste tilsynet klagen

- Hvilke reaksjoner forventer dere fra bilbransjen når dere, i dette lyset, integrerer Carweb enda tettere i Schibsted-systemet?

- Først av alt tror vi at kundene våre kommer til å bli fornøyd med det produktet vi nå kan utvikle videre. Vi opplever at møtene vi har én til én i norsk bilbransje er postive.

Det er tydelig at det også er utfordringer i dialogen med bransjen etter siste års hendelser:

- Følelsene er sterke for tiden, men Carweb kommer fortsatt til å støtte publisering i kanaler som Drive og AutoDB, sier Hauglum og fortsetter:

- Noe som er veldig viktig, er at vi har en databehandleravtale som regulerer hvem som eier hvilke data. 

- Data som ligger i Carweb kommer heller ikke i fremtiden til å tilgjengeliggjøres gjennom bedriftsportalen på Finn.no, forklarer Hauglum.

Han understreker at databehandleravtalen med Sentinel vil «innkapsle» og sikre forhandlernes data, slik at disse ikke deles eller brukes uten forhandlerens samtykke.

Jacob Lunn Lassen sier at dataene som ligger i Carweb forblir «konfidensielle» og at Schibsted ikke kan selge dette til andre. 

- Vi respekterer naturligvis kundenes data som ligger i Carweb, som kalkyler og forhandleres marginbilder. Slike data kommer ikke til å hentes ut og tilbys Finn.no-kundene, understreker Hauglum. 

Samtidig understeker Hauglum at Finn.no- og Schibsted-data ikke skal gjøres tilgjengelig kun for Carweb-kundene, men for alle bedriftskunder – også de som bruker Drive eller andre systemer.

- Men det blir integrert og lettere tilgjengelig med Carweb, sier Hauglum.

- Det blir naturligvis enklere med Carweb som er i samme økosystem, men det er jo ikke noe nytt – vi har vært partnere lenge, sier Hauglum. 

- Vi lager API-er, altså datatilganger, der flere av disse er åpne for alle. Det er ikke eksklusivt for Carweb. 

Mens Carweb og Sentinel Software har tilbudt produktet Norske Bruktbilpriser som viser omløpshastighet og priser på bruktbiler, tilbyr Finn.no og Schibsted produktet Diagnoseporten.

- Stemmer det at Norske Bruktbilpriser forsvinner? Eller skal disse leve side om side? 

- Norske Bruktbilpriser vil fases ut. Diagnoseporten vil videreutvikles, svarer Jacob Lunn Lassen. 

Det er i stor grad de samme dataene som ligger til grunn i de to verktøyene. Diagnoseporten har mer data, men har også vært dyrere.

Les også: AutoDB og Carweb tilbyr gratis annonser for merkeforhandlere

Blir avdeling i Schibsted
I dag har selskapet Sentinel Software tre avdelinger i Norge:

Hovedkontor og teknisk avdeling i Trondheim, salgsavdeling i Oslo og teknisk avdeling i Molde.

Når Sentinel Software opphører, vil Carweb organiseres som en del av Schibsted Mobility som har virksomhet i de nordiske landene.

Der vil dagens salgsavdeling legges inn under Shibsted Mobility-enheten Salg, mens teknisk avdeling skal sortere under Produkt & Teknologi.

- Vi har i mange år bedt om å få komme inn på utviklingssiden i Schibsted og Finn.no, og representerte bilforhandlerne der. Nå får vi det, sier Carweb-sjef Jacob Lunn Lassen.

- Hvordan blir dette for de ansatte i dagens Sentinel Software-avdelinger?

- Alle avdelingene kommer til å bestå, men altså som avdelinger i de ulike enhetene i Schibsted Mobility, svarer Lassen. 

Jens Hauglum skyter inn: 

- Vi gjør ingen endringer på den siden nå. Nå er det viktig at vi anerkjenner at Sentinel står midt i den viktige utrullingen av Carweb 3.0 – alle ønsker at det skal gå som planlagt. 

- Det er svært viktig for både kundene og for Carweb at dette fungerer bra, sier han.

Lassen opplyser at alle kundene etter planen skal være over på Carweb 3.0 rundt årsskiftet.

- Hva med din rolle som Sentinel Software-sjef – forsvinner stillingen?

- Jeg ser veldig frem til å fortsette i Schibsted Mobilitys Produkt & Teknologi-avdeling. Så får vi se hvilke synergieffekter vi kan ta ut i fremtiden, svarer Lassen.

Hauglum viser til Danmark, der Carweb-ekvivalenten Bilinfo har blitt en del av Schibsted Mobility:

- Bilinfo er i dag et eget team under Schibsted-paraplyen. Historien om Bilinfo er ganske lik historien om Carweb, egentlig.

Jacob Lunn Lassen avslutter: 

- Nå skal vi ta tak i ideer som foreløpig bare har ligget på tegnebrettet. Vi skal videreutvikle en fleksibel plattform der målet er å bidra til at norske bilforhandlere kan oppnå gode marginer på bruktbilene sine.

Nøkkeltall Sentinel Software AS:

Nøkkeltall Finn.no AS:

BilNytt.no gjør for ordens skyld oppmerksom på at Sentinel Softwares Oslo-avdeling har samme adresse som Bilforlaget AS.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn