Hva vil de nye europeiske utslippsreglene ha å si for norske bilpriser neste år? Det er et spørsmål som nå stilles av flere i norsk bilbransje.
De nye utslippsreglene som trer i kraft 1. januar kan nemlig føre til en ny priskorreksjon både på nybil og bruktbil neste år.
BilNytt.no erfarer at flere norske forhandlerkonsern nå i fjerde kvartal har blitt bekymret for å ta nyere elbiler i innbytte, men uten at de ønsker å snakke om en ny innbytte-policy.
Grunnen til bekymringen?
På grunn av de skjerpede utslippskravene for CO2 neste år, er det gode sjanser for at bilprodusenter dumper prisene på elbiler fra januar for å øke andelen solgte elbiler.
Det kan deretter føre til at bruktbilverdiene på nyere elbiler får en ny knekk.
Men en prisreduksjon fra produsent behøver ikke bare være negative nyheter for norske aktører i konkurranse med markedsleder Tesla, skal vi komme tilbake til.
Risikerer svære bøter
De strengere flåteutslippskravene er et skritt på veien mot nullutslippsmålet i det europeiske nybilsalget i 2035.
Det europeiske bilindustriforbundet ACEA har advart om at bilprodusentene risikerer å måtte betale 15 milliarder euro i bøter fordi de ikke vil klare å tilfredsstille de strengere kravene.
Forskningsinstituttet ICCT (International Council for Clean Transportation) har undersøkt hvor godt de ulike bilprodusentene ligger an for å nå målene.
Volkswagen og Ford er lengst unna og får det dermed tøffest. De må kutte i over 20 % i sine flåteutslipp.
BMW, Kia og Stellantis ligger bedre an, mens Volvo allerede oppfyller kravene.
Grafen nedenfor viser hvilke CO2-mål hver bilprodusent har fått på flåtenivå for 2025, og hvor langt unna det de var i 2023:
Ifølge ICCT må bilprodusentene samlet redusere sine flåteutslipp med 12 % i gjennomsnitt fra nivået i 2023. Klikk for å forstørre. Kilde: ICCT
Hvem skal poole med hvem?
Det skal være mulig for bilprodusentene å kutte sine CO2-flåteutslipp for å oppfylle de nye kravene, dersom de foretar de nødvendige tiltakene, mener ICCT.
Men hvilke tiltak?
Kjøper for eksempel Volkswagen kvoter av Tesla eller dumper de prisene på sine ID-modeller neste år? Eller blir det en kombinasjon?
Som tidligere kan de ulike bilprodusentene finne sammen og danne en «pool», slik at snittutslippet fra poolen kommer under utslippsgrensen.
Tidligere har for eksempel Jaguar Land Rover, Honda og FCA slått seg sammen med Tesla, mens Volkswagen har vært i pool med MG.
Men hvem som vil poole med hvem denne gangen er ikke ennå kjent, og produsentene behøver ikke bestemme seg på forhånd.
I forrige uke ble det kjent at Suzuki vil poole med Volvo, som allerede er godt under de nye kravene. Når de to evalueres samlet vil også Suzuki komme under CO2-taket neste år.
Tesla, som bare selger elbiler, har i årevis fått solide ekstrainntekter på flere milliarder kroner gjennom pool-ordninger både i Europa og i Nord-Amerika, som tidligere til og med har reddet dem fra underskudd.
ICCT har satt sammen noen tenkte «pools» som ville gjøre at produsentene som går sammen kommer innenfor CAFE-begrensningene i 2025. Klikk for å forstørre. Kilde: ICCT
Går mot opptrapping av elbil-priskrigen
Flere av produsentene håpet for et par år siden å nå målene bare ved å øke andelen elbiler de selger, men så bremset veksten i etterspørselen opp.
En av utfordringene er at elbiler er dyrt i Europa. Derfor mener investeringsbanken UBS ifølge Forbes.com at den nært forestående innstrammingen i utslippsregler også vil sette igang en ny priskrig.
Det vil gå utover den allerede hardt pressede lønnsomheten i industrien.
Banken mener det særlig er Volkswagen som vil bli nødt til å kutte priser for å øke elbilsalget sitt.
Allerede nå har Tesla i Tyskland kuttet prisene og annonsert en rabatt, omtalt som en «miljøpremie», på 6.000 euro på Model Y.
I tillegg kommer tilbudet om gratis lading i et år for kunder i hele Europa som kjøper en Model Y før årets slutt.
Volkswagen-grep
I september økte Volkswagen i Tyskland prisene på biler med forbrenningsmotor, som et første skritt i å gjøre elbilene relativt sett mer konkurransedyktige og bedre marginene på de andre produktene.
Audi fulgte etter med samme tiltak nå i november.
Men UBS mener det likevel vil bli vanskelig å doble Volkswagen-gruppens elbil-andel på 13 % i EU i fjor, som er det som trengs for å nå CO2-målet.
Da kan pooling med eksempelvis Tesla bli nødvendig uansett.
Volkswagen-konsernsjef Oliver Blume har allerede sagt at han neste år vil forsøke å kjøpe kvoter fra mer CO2-effektive produsenter.
Mens flere biler med forbrenningsmotor kan bli dyrere neste år, vil en rekke nye og rimeligere elbiler hjelpe produsentene med å få ned utslipp:
Toyota bZ2X, Skoda Elroq, Renault 5, Fiat Panda, Kia EV3, Ford Puma og Hyundai Inster er blant mindre og rimeligere modeller som skal bidra i 2025.
Lobbyorganisasjonen Transport & Environment viser hvordan blant annet nye rimeligere elbiler kan bidra til at produsentene innfrir sine utslippsmål. Klikk for å forstørre. Kilde: T&E
Hva blir konsekvensene?
Det behøver ikke nødvendigvis være negativt for alle norske bilimportører og alle norske forhandlere at en produsent dumper prisene på sine elbiler:
Det kan føre til bedre innkjøpsbetingelser og økt konkurransekraft, så sant produsenten tilgodeser lille Norge med reduserte innkjøpspriser.
I konkurranse med Norges bestselger, Tesla – som stadig reduserer sine enhetskostnader – er priskutt antagelig eneste våpen.
Men en ny opptrapping i priskrigen fra flere bilmerker kan naturligvis føre til ytterligere marginskvis i Norge.
Og et eventuelt fall i bruktbilprisene vil også føre til svekkede resultater for norsk bilbransje.
Men faren er altså at vi i 2025 får et nytt «13. januar-øyeblikk», og at denne gangen kan dette komme fra en såkalt tradisjonell bilprodusent.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn