Batterifeil på brukte elbiler kan rasere bunnlinjen til bruktbilavdelingen.

Toyota Norge ønsker nå å gi trygghet til kunder og forhandlere når de skal håndtere gamle elbiler fra flere bilmerker. 

Det gjør de ved hjelp av Carweb, som har introdusert en integrasjon av batteritest i sin software-løsning for bruktbilprosessen.

I Norge er alle Toyota-forhandlerne først ut med å ta deres nye løsning i bruk. Det skjer i samarbeid med den norske importøren. 

Batteritesten leveres av MOBA, en fransk leverandør av batterihelsetester for elbiler. Etter å har utført test av batteriet, utstedes et batterisertifikat som viser batteriets tilstand.

Utvider bruktbilprogrammet
Tommy Harland er Remarketing Development Manager i Toyota Finans og Toyota Norge og ansvarlig for batteritestprosjektet.

- Hva er grunnen til at importøren vil at forhandlerne skal utføre batteritest på brukte biler?

- For Toyota Norge har dette vært et viktig prosjekt med å gjøre forhandlere bedre rustet til å ta elbiler av andre merker i innbytte, sier Tommy Harland.

- Etter hvert som Toyota får flere elbilmodeller vil innbytte av fremmedmerker øke. Vi ønsker at våre forhandlere skal ha gode verktøy for å sette riktig verdi på innbyttebilene, sier Tommy Harland.

- På hvilken måte mener du at verktøyet senker terskelen for innbytte av fremmedmerker?

- Batteritesten gjør at vi kan gi Toyota-trygghet på fremmedmerker som selges i bruktbilavdelingene til Toyota.

- Kunden skal få samme trygghet som en Toyota-kunde selv om forhandleren selger en bruktbil av et annet bilmerke.

- Som et ledd i dette har vi derfor utviklet et eget bruktbilprogram, Re Electric, som i tillegg til batterihelsesjekken bygger på de samme kundeløftene som vi har i Toyota sitt bruktbilprogram Toyota Certified Plus, forteller Harland.

Harland sier at batteritest-prosjektet er godt forankret sentralt på hovedkontoret til Toyota Europa i Brussel og at det vurderes å bli rullet ut til andre europeiske land.

- Trygghet for kjøper og selger
Morten Engen, bruktbilsjef hos Toyota Romerike har vært med i pilotgruppen for prosjektet og er svært fornøyd med løsningen.

- Hvorfor er batteritest nyttig for bruktbilavdelingen?

- Batteritest er et veldig viktig verktøy for oss når vi skal taksere brukte elbiler, svarer Engen.

- Mange elbiler begynner å bli gamle og da oppstår det usikkerhet om tilstanden til batteriet. Dette er viktige spørsmål for kunden og for oss som skal selge bilen og påta oss reklamasjonsansvar, forteller Engen.

- Spør kundene om batteritilstand på deres bruktbiler?

- Mange kunder er opptatt av batteriets helse og om batteriet har tapt seg siden bilen var ny, svarer Engen.

- Med dette verktøyet har vi mulighet til å tilby batterisertifikat som dokumenterer tilstand og kapasitet på batteriet. Dette gir en god trygghet for kunden og oss som forhandler, sier Morten Engen.

Kan øke bilens verdi
- Kan batterisertifikatet brukes til å ta bedre betalt for bruktbilen?

- Batterisertifikatet har helt klart en betydning for hvilken pris vi oppnår for en brukt elbil. Vi kan bruke sertifikatet i salgsprosessen og dataene fra testen kan brukes i salgsprospektet og i annonsen på nettet. Det gir trygghet til kunden om at batteriet er friskt og har god kapasitet. 

- Jeg tror vi kan oppnå en bedre pris på en bil med dokumentert god batteritilstand, slår Engen fast.

- Hvordan fungerer testen i praksis?

- Når vi takserer en brukt elbil er batteritesten en del av kontrollen vi gjør av bilen. Testen er gjort på noen minutter og gir oss nyttige data om batterikvaliteten.

- Det gir oss som forhandler en trygghet at batteriet er friskt. Alternativt oppdager vi eventuelle feil på batteriet før vi priser bilen. Det kan spare oss for mye penger, sier Engen.

- Hvor presis er batteritesten?

- Batteritesten er veldig bra og vi stoler på verdiene den gir, sier bruktbilsjefen på Romerike.

Et eksempel på en to år gammel Nissan Leaf med 94,2 % gjenværende kapasitet på batteriet.

- Har dere en nedre grense for kapasitet på batteriene i bilene dere selger hos dere?

- Hvis batteriet gir 75-80 % kapasitet er det innenfor våre minimumskrav for en eldre bil, og da tar vi hensyn til dette når bilen blir priset, svarer Engen og fortsetter:

- Viser testen for eksempel 94 % på en eldre elbil vet vi at det er lettere å oppnå en bedre pris enn om testen hadde vist 80 %. Riktig pris og full åpenhet til kunden er vår suksessfaktor.

- Hva sier kunden som ser på en bruktbil hos dere hvis testen viser at batteriet har tapt seg 25-30 %?

- Det viktigste for oss er å informere om batteriets kapasitet før kunden eventuelt kjøper bilen. Da opptrer vi ryddig og får tillit hos kunden. Så blir det opp til kunden å avgjøre om bilen er aktuell med den kapasitet batteriet har, sier Engen.

Må investere i utstyr
Wiggo Ryhjell, leder forretningsutvikling og marked for Carweb i Schibsted bekrefter at Toyota er først ute med å rulle ut den nye batteritest-integrasjonen.

- Kan forhandlere utenfor Toyota-nettverket koble seg på den samme løsningen?

- Dette er åpent for alle våre forhandlere. Vår rolle er integrasjonen mellom tester og Carweb. Forhandleren må selv investere i testutstyret, svarer Ryhjell.

- Foreløpig er kun MOBA integrert, men vi jobber også for en integrasjon med Aviloo som er en annen kjent leverandør av batteritester, forteller Wiggo Ryhjell i Carweb.

- Hvordan er etterspørsel etter batteritest og sertifikat?

- Det har vært spørsmål om det, men Toyota er de første som setter det i system og har gjort dette unisont og på en grundig måte i forhandlernettet, sier Ryhjell.

Mange tester ikke batteriet
BilNytt.no erfarer at mange forhandlere ikke bruker batteritest og argumenterer med at erfaringene med batteriene er at de holder godt, selv når bilen er 10 år eller eldre. 

Det blir også sagt at det ikke er veldig etterspurt blant kundene, men at for noen kunder kan det være viktig med et bevis på at batteriet er ved god helse.

Både NAF og Viking Kontroll tilbyr batteritest på elbiler, sistnevnte med løsningen fra Aviloo.

BilNytt.no gjør for ordens skyld oppmerksom på at Carwebs Oslo-avdeling har samme adresse som Bilforlaget AS.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn