Elbilandelen i mars endte på 84,1 %, etter et oppsving i registreringene av ladbare hybrider i slutten av måneden.

Årsaken er at avgiftene øker fra 1. april.

Nye ladbare hybrider får i gjennomsnitt 45.000 kroner i økt avgift, mens andre fossilbiler får i snitt 14.500 kroner i økt avgift fra i dag.

Har kjempet for høyere avgift
Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen sier at de tar på seg deler av ansvaret for «lav elbilandel» i mars:

- Elbilforeningen tar medansvar for at mars ender opp med lav elbilandel, sier hun til BilNytt.no og fortsetter:

- Vi har kjempet for at ladbare hybrider skal miste avgiftsrabatten. Denne avgiftsendringen har vært nødvendig for å sikre et nybilsalg uten forurensing.

- Mars har dermed blitt annerledes-måneden i 2025. Enkelte bilimportører har stresset med å importere ladbare hybrider rett før avgiftsøkningen trer i kraft, påpeker hun.

- Forbrukerne i Norge har omfavnet elbilen, og fremover kommer vi til å se svært høye elbilandeler, sier en fornøyd Unni Berge.

Tar til orde for reversering
Elbilforeningen er imidlertid noe bekymret i forkant av kommende valgkamp:

- Utrolig nok pågår det fremdeles omkamper om at nybilsalget i 2025 skal være utslippsfritt, sier unni Berge.

Fremskrittspartiet (Frp) har nemlig foreslått en kraftig reversering av avgiftene på ladbare hybrider:

Partileder Sylvi Listhaug sier til Nettavisen at «folkebilen» Toyota RAV4 med partiets avgiftsgrep vil få rundt 175.000 kroner lavere avgift.

En Range Rover i ladbar utgave vil kunne bli nær 400.000 kroner billigere, ifløge partilederen.

Reagerer på Frp-utspill
Bilpolitisk talsmann i Frp, Morten Stordalen, mener at ladbare hybrider fortsatt er et godt alternativ som ikke bør bli tvunget ut av markedet med «urimelig høye avgifter»:

- Det er ikke alle som ønsker seg eller har behov for en elbil. Jeg mener at også denne gruppen skal kunne kjøpe seg en ny bil uten at de må betale svært høye avgifter, sa Stordalen til Broom.no i mars.

Dette reagerer Unni Berge på:

- Vi minner om at ladbare hybrider går på strøm i gjennomsnitt kun halvparten av tiden. Og noen ladbare hybrider går faktisk aldri på strøm, hevder Berge overfor BilNytt.no i dag.

- Ladbare hybrider er biler med høyt forbruk og høye utslipp, fordi de er tunge med sine to motorer, sier Unni Berge.

Antall nye ladbare hybrider (personbil) første kvartal 2025:

Modeller:

  1. Volvo XC90:  361 biler
  2. Volvo XC60:  300
  3. Mitsubishi Outlander PHEV:  254
  4. MG HS PHEV:  61
  5. Toyota RAV4:  125
  6. Ford Kuga:  39
  7. Volvo V60:  31
  8. BMW X5:  18
  9. Land Rover Range Rover Sport:  13
  10. BMW M5:  12

Merker:

  1. Volvo:  704 personbiler
  2. Mitsubishi:  254
  3. MG:  161
  4. Toyota:  125
  5. BMW:  46
  6. Ford:  42
  7. Land Rover:  35
  8. Porsche:  24
  9. Mazda:  10
  10. Suzuki:  10

Antall nye fossilbiler (personbil) første kvartal 2025:

Modeller:

  1. Toyota Yaris Cross:  467 biler
  2. Mercedes-Benz Vito:  182
  3. Toyota Corolla Cross:  134
  4. Skoda Kodiaq:  97
  5. Toyota Yaris:  80
  6. Mercedes-Benz Sprinter:  75
  7. Suzuki S-Cross:  74
  8. Toyota Proace Verso:  55
  9. Suzuki Swift:  47
  10. Toyota Corolla:  40

Merker:

  1. Toyota:  783 personbiler
  2. Mercedes-Benz:  293
  3. Suzuki:  133
  4. Skoda:  112
  5. Mazda:  41
  6. Nissan:  33
  7. Volkswagen:  26
  8. Honda:  24
  9. BMW:  21
  10. Peugeot:  12

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Les også: Hybrid-innspurten før avgiftssmellen: - Vi får registrert bilene akkurat i tide

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn