Da det gjenstod én registreringsdag før helgen, var det pr 30. desember registrert 173.837 nye personbiler i Norge i 2022.
Det vil si at det kun manglet 2.439 biler for å slå 2021-rekorden på 176.276 nye personbiler.
Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) dagstall for nybilregistreringer viste at det var svært høye registreringstall hver dag i romjulen. Nyttårsaften ble naturligvis ikke like heftig.
Nå viser ferske OFV-tall at det ble registrert til sammen 174.329 nye personbiler i 2022.
Dermed endte antall registreringer 1.947 biler bak fjorårets rekordår, men langt foran 1986-rekorden på 167.352 biler.
Den 37 år gamle rekorden er dermed slått to år på rad.
Tidligere i dag oppsummerte BilNytt.no 2022 bilmerke for bilmerke, og tidenes heftigste desember med rundt 40.000 nye personbiler.
Bruktbilsalget (antall eierskifter) var bare 3 % bak rekorden som ble satt i 2021.
Tesla ble største personbilmerke med over 21.000 registreringer i 2022. Model Y slo rekorden Bobla har hatt siden 1969, som mest solgte bilmodell på et kalenderår med over 17.356 biler.
Høydepunkter bilsalget 2022:
- Tesla største personbilmerke
- Tesla Model Y største personbilmodell
- Toyota største varebilmerke for første gang på 18 år
Volkswagen største bilmerke (samlet for person og varebil, og alle kjøretøygrupper).
- Volkswagen på 2. plass på personbilstatistikken, mer enn 3.000 biler foran fjoråret
- BMW på 3. plass, foran Toyota!
- Volvo på 5. plass (men 3. plass i desember)
- Mercedes-Benz vant kampen mot Audi og sikret seg 6. plass
Audi og Skoda landet begge på omkring 10.000 biler
- Det er stor forskjell i volum mellom 9. og 10. plassen i år: Hyundai på 9. plass med over 9.000 biler, og konsernsøster Kia med under 6.000 biler på 10. plass
Drivlinjefordeling nybilsalget pr. desember 2022:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Selv om det var mye drama i årets bilsalgsavslutning, er det faktisk de samme ti bilmerkene som er på topp ti i 2022 som det var i 2021, med unntak av at Kia er inne på listen på bekostning av Ford.
Det ble registrert 14.848 ladbare hybrider, som er mer enn 60 % færre enn i 2021. Volvo ( 3.230 biler) gikk forbi Toyota (3.097) takket være en ekstrainnsats i desember og ble størst på ladehybrider. Disse to ble fulgt av Suzuki, Ford og BMW.
Topp 10 bilmerker (personbil) i 2022:
- Tesla 21.303
- Volkswagen 20.184
- BMW 14.037
- Toyota 13.872
- Volvo 12.850
- Mercedes-Benz 10.500
- Audi 10.326
- Skoda 9.886
- Hyundai 9.044
- Kia 5.614
Topp 10 personbilmodeller i 2022:
- Tesla Model Y 17.356
- Volkswagen ID.4 11.561
- Skoda Enyaq 7.558
- BMW iX 6.394
- Volvo XC40 5.507
- Hyundai Ioniq 5 5.044
- Audi Q4 e-tron 4.928
- Audi e-tron 4.885
- Polestar 2 4.692
- Ford Mustang Mach-E 4.226
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Utviklingen i personbilsalget 2002-2022:
Med 174.329 nye personbiler i fjor ble 2022 tidenes nest beste registreringsår, etter 2021 (176.276) og foran 1986 (167.352).
Tre tyske og tre kinesiske økte mest
Volkswagen økte sitt personbilvolum med over 3.200 biler fra 2021 til 2022, mens BMW økte sitt volum med drøyt 2.900 biler.
Mercedes-Benz økte med omkring 1.600 biler, mens MG passerte året før med mer enn 1.100 biler.
Fordi både Hongqi og BYD ble lansert i Norge i 2021, er ikke en fremgang like imponerende, men det er verdt å nevne at Hongqi passerte 2.000 registreringer i fjor, mot 25 biler på lista i 2021.
BYD økte fra drøyt 1.000 personbiler i 2021 til 2.650 i fjor.
Disse seks bilmerkene økte med mer enn 1.000 personbiler fra 2021 til 2022:
- Volkswagen + 3.258
- BMW + 2.918
- Hongqi + 2.061
- BYD + 1.589
- Mercedes-Benz + 1.499
- MG + 1.129
Seks med 1.000 færre biler
Til tross for stor innsats i årets sluttspurt endte Ford med en tilbakegang på omkring 4.000 biler sammenlignet med 2021.
Peugeot mer enn halverte sitt volum og endte på en tilbakegang på over 3.500 biler.
Fem bilmerker har tilbakegang på mer enn 1.000 personbiler fra 2021 til 2022:
- Ford - 4.008
- Peugeot - 3.616
- Mitsubishi - 1.983
- Toyota - 1.935
- Nissan - 1.638
Også Jaguar, Land Rover, Fiat, Alfa Romeo og Jeep mer enn halverte sitt volum i 2022 sammenlignet med 2021, viser tallene fra OFV.
Markedsandeler Harald A. Møller vs. Bertel O. Steen:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Varebil
Toyota berget førsteplassen på varebil, og holdt Volkswagen bak seg i sluttspurten.
Volkswagen ble dermed ikke Norges største varebilmerke for 18. året på rad.
Mercedes-Benz kom foran Ford, mens Stellantis-merkene slet med allokeringene også på varebil, som på personbil.
Topp 10 varebiler 2022:
- Toyota 6.118
- Volkswagen 5.894
- Mercedes-Benz 5.038
- Ford 3.308
- Peugeot 2.051
- Opel 1.467
- Citroën 1.108
- Isuzu 744
- Maxus 619
- Renault 598
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
- At vi faktisk klarte å holde førsteplassen helt til mål i 2022 er utrolig gøy, jubler Hans-Petter Bakken (t.h.), nyttekjøretøy-ansvarlig i Toyota Norge, og informasjonssjef Espen Olsen. - Nå er vi tilbake i gode gamle dager, for å si det på den måten, sier de og sikter til de mange årene frem til 2004, da Toyota regjerte som det største varebilmerket i Norge, med salgssuksessen Hiace.
- Med tanke på at vi har lansert en ny modell med ny teknologi midt i all usikkerheten på leverandørsiden, har dette gått bedre enn man kunne fryktet, sa Volkswagen Nyttekjøretøy-sjef Håkon Wirak til BilNytt.no før nyttår.
De mest registrerte varebilene pr. desember 2022:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Stadig flere kinesiske bilmerker
2022 ble året da de kinesiske bilmerkene for alvor begynte å markere seg, etter et 2021 der det i hovedsak var MG og BYD, samt til en viss grad Xpeng og Maxus som solgte noe, mens Nio og Hongqi dukket opp så vidt det var på tampen av året.
I året som gikk ble MG nok en gang klar vinner blant de kinesiske bilmerkene, mens året ellers ble preget av en Hongqi-suksess som overrasket mange.
Xpeng-såpeoperaen ble omtalt utførlig i BilNytt.nos spalter – uten at merket av den grunn kan sies å ha oppnådd noe betryggende fotfeste i markedet.
På sin side bygger RSA sin vane tro stein på stein og merket BYD etableres stadig bedre – nå også med et mer variert modellutvalg.
Nio for sin del har flagget at deres anliggende i Norge, som springbrett til det større europeiske markedet, er å bygge nærvær og Nio-livsstil snarere enn å pushe for de store salgsvolumene. I det perspektivet må vel over 1.100 registreringer sies å være akseptabelt?
De 12 kinesiske bilmerkene hadde til sammen en markedsandel på 7 % akkurat.
Mens det i 2021 ble registrert drøyt 5.000 av følgende merker, endte tallet på over 12.000 personbiler fra disse merkene i 2022:
Tabellen viser de 9 mest solgte kinesiske bilmerkenes registreringstall. «Andre» inkluderer Skywell, Geely og Seres. Tallene i parentes er plasseringen i den generelle merkestatistikken
Høyt bruktbilsalg og bruktimport-innspurt
Bruktbilsalget går fortsatt så det suser. Desember gikk i pluss på eierskifter – opp 4 % fra desember 2021.
Dermed endte eierskiftene i 2022 mindre enn 3 % under rekordåret 2021, med 512.229 registrerte eierskifter, mot 527.799 året før. Og det er bare 1,2 % lavere enn det som i 2020 var ny rekord: 519.351 omsatte bruktbiler.
Det betyr at 2022 var ett av bare tre år over 500.000 eierskifter og det tredje beste året siden OFVs statistikk over disse tok til i 1997.
Det kan se ut som en del parallellimportører også fikk det travelt før avgiftsomleggingen, for bruktimporten tok seg opp på tampen av året og havnet til slutt bare 4 % bak 2021.
Totalt ble 18.513 personbiler bruktimportert i 2022.
Kia er igjen det suverent mest bruktimporterte merket (+58 %), fordi EV6 kom i tillegg til et fortsatt stort antall e-Niro.
Hyundai falt i 2022 med 25 %. Bak, også med over 1.000 registreringer, fulgte Audi, Mercedes og Skoda.
- Nesten 40 000 førstegangsregistrerte nye personbiler i desember alene, betyr at drøyt 22 % av hele årets nybilregistreringer ble gjort i løpet av årets siste måned, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
Topp 20 bilmerker desember 2022:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Topp 20 personbil-modeller desember 2022:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Eierskifter (bruktbilsalg) pr. måned - 2018-2022:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Fremgang og tilbakegang fra året før:
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn