- Jeg fikk sjokk, utbrøt Emil Lysø til VGs Dine Penger fredag ettermiddag.
Da var det klart han får tilbake 26.000 kroner etter at Skatteetaten ga ham medhold i at han hadde betalt for mye skatt for å ha elbil som firmabil.
Skatten hans var beregnet nesten dobbelt så høy som de reelle kostnadene.
Norges Bilbransjeforbund (NBF) og direktør Jan Traaseth i Motor Finans har bistått Emil Lysø i saken.
Emil Lysøs lille tue kan nå velte et stort lass:
Vedtaket kan få heldige konsekvenser for alle firmabilbrukere - inkludert mange ansatte i norsk bilbransje.
Skatteetaten er nå i en situasjon der det kan se ut til det må utbetales milliardbeløp til firmabilbrukere som har betalt for mye i skatt i 2023, og etter hvert også i 2024.
Dette vil også kunne føre til mer gunstige firmabilbeskatning på elbiler i tiden fremover.
I regjeringens forslag til statsbudsjett ble det ikke tatt noen grep på firmabilreglene for elbiler for 2025, til tross for mange innvendinger fra ulike hold:
- Konsekvensen er at noen firmabilbrukere nå betaler mer enn dobbelt så mye skatt som de burde, noe som er både urettferdig og lovstridig, sa Jan Traaseth til BilNytt.no i oktober.
Han sa videre at ansatte i bilbransjen er blant dem som rammes hardest, da de overbeskattes opptil 108 % i en svært tøff tid:
- Jeg har stor sympati spesielt for våre bilselgere som de siste par årene har opplevd en stor skatteøkning på firmabilen sin, samtidig som de har fått redusert lønn grunnet lavere bilsalg.
Mange kan ha betalt altfor mye skatt
Ifølge Norges Bilbransjeforbund (NBF) har feil firmabilskatt medført at mer enn 75.000 personer med firmabil har blitt overbeskattet over mange år.
Totalt kan de ha krav på å få mellom 1,5 og 2 milliarder kroner tilbake.
- Det er merkelig at vi har havnet i denne situasjonen, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.
- NBF har informert og redegjort for Finansdepartementet at reglene har vært feil og medført at titusenvis av skattebetalere har betalt altfor mye. Også i Finanskomiteen har vi lagt dette frem, sier han.
NBF mener det er behov for en full gjennomgang av hele skatteordningen:
Firmabil skal beskattes etter prinsippet om naturalytelser i arbeidsforhold, altså reell markedsverdi.
Dette fastslår Skattelovens § 5-3: «Fordel som består i annet enn norsk mynt, verdsettes til omsetningsverdi»:
- Prinsippet er at du skal beskattes av den reelle økonomiske fordelen. Sjablongregelverket som praktiseres i dag medfører at beregnet fordel kan være dobbelt så stor som reell fordel, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
Fikk medhold - forventer flere tilbakebetalinger
Rett før helgen skrev VG og Dine Penger om Emil Lysø, som fikk 26.000 kroner tilbake på skatten etter klage på firmabilskatten.
Det var en klage på skatten for 2023 fra Emil Lysø som Skatteetaten gav medhold.
Totalt ble fordelen redusert med over 60.000 kroner. Det vil si at han fikk tilbake 26.000 kroner.
Jan Traaseth har vært økonomisk rådgiver for Emil Lysø.
- Vi er veldig fornøyde med at Skatteetaten har anerkjent skjevheten i firmabilbeskatningen, og godkjente Emil Lysøs endring av fordel fri bil i skattemeldingen for 2023, sier Traaseth.
Firmabilen til Lysø kostet 501.000 kroner, opplyser Traaseth.
- Vi forventer nå at Skattemyndighetene, i tråd med regelen om likebehandling, gir andre firmabilbrukere en tilsvarende reduksjon i fordel fri bil for 2023, sier Jan Traaseth.
Etter at skatterabatten på 20 % for elektriske firmabiler ble fjernet fra 1. januar 2023, har firmabilbrukere i praksis blitt dobbeltbeskattet.
Dette strider mot prinsippet om at fordelen skal reflektere den faktiske verdien for skattyter. For firmabiler bør fordelen fastsettes basert på kostnaden den enkelte ville ha hatt ved å drifte bilen selv.
- Kan det komme hindringer i veien, eller mener du at Skatteetaten vil gå med på å betale tilbake så store beløp til så mange?
- Jeg har en veldig god følelse på dette, svarer Jan Traaseth til BilNytt.no.
- Betyr ikke dette at Skatteetaten må betale tilbake tilsvarende store beløp for skatteåret 2024?
- Det er for tidlig å klage på skattemeldingen for 2024, men det er jo fort det som blir tilfelle, svarer Traaseth.
- Tror du dette vil bli hensyntatt i sluttspurten av budsjettforhandlingene for 2025 som pågår denne uken, eller vil denne saken pågå parallelt?
- Det er godt spørsmål. Jeg tror nok ikke dette vil komme opp på politikernes bord i sluttforhandlingene.
Traaseth mener at også mange firmabilbrukere med ladbare hybrider har betalt for mye de siste årene, så sant de har ladet bilen, fremfor å fylle flytende drivstoff.
- Grovt overbeskattet
Stig Morten Nilsen sier at reglene teknisk bryter med Skatteloven § 5-1, j.f. § 5-3 som slår fast at personer ikke skal beskattes mer enn den reelle fordelen.
- Kostnadsberegninger av bilhold legges til grunn for faktisk verdi, og bilen til Emil er en helt vanlig, rimelig elbil, sier Nilsen.
- Det vil si at alle personer som har firmabil er grovt overbeskattet over mange år, særlig gjelder dette de som har hatt elbil, legger han til.
NBFs beregninger viser at staten siste tre år kan ha avkrevd opp mot to milliarder kroner for mye i skatt for bruk av firmabil.
Ved klage på Skatteberegning til Skatteetaten vil man har krav på å få disse pengene tilbake.
NBF har allerede bedt Stortinget be regjeringen om å gjeninnføre verdsettelsesrabatten for elbiler i firmabilbeskatningen, og samtidig igangsette en full gjennomgang av hele firmabilskatteordningen.
- Reglene må endres, mener både Nilsen og Traaseth.
- Det naturlige er en generell justering av sjablonregelen for firmabiler, og spesielt for elektriske firmabiler.
- Dette vil kunne sikre riktig skattemessig håndtering i fremtiden, mener de to.
- Ikke for sent å kreve penger tilbake
I likhet med NBF, mener også Elbilforeningen at firmabilbeskatningen gjør at særlig elbilister overbeskattes for privat bruk.
- Det er helt åpenbart at verdien av fordelen ved å ha elbil som firmabil er satt for høyt, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
I statsbudsjettet for 2023 økte regjeringen firmabilbeskatningen for privat bruk av elektrisk firmabil.
- Ved å behandle en elbil som om den var en fossilbil med tilhørende dyrt drivstoff, skatter man så hardt at folk i verste fall velger å kjøre fossil firmabil, sier Christina Bu.
Firmabil beskattes som en fordel, men elbil koster mindre i bruk enn det en bensin- eller dieselbil gjør. I dag er skattereglene like, uansett hvilket drivstoff firmabilen bruker.
- Vi har snakket for døve ører i flere år, så dette medholdet i en enkeltsak fra Skatteetaten betyr mye. Dette burde få politikerne til å våkne og lage mer rimelige skatteregler, sier Bu.
Elbilforeningen går nå ut til sine medlemmer med informasjon om hvordan de kan justere skatteligningen sin manuelt.
- Dette er penger man kan få tilbake på skatten for skatteåret 2023, selv om ligning er levert og skatteoppgjøret ferdig, sier Christina Bu.
Emil Lysø har firmabil gjennom jobben i Coca Cola, og synes denne saken er spesiell:
- Jeg er glad for resultatet, at skatten blir omgjort, sier Lysø.
- Men det er jo merkelig at det måtte en klage til. Det var rimelig komplisert, og krevde innsikt i både jus og biløkonomi. Dette må gjøres om, sier Emil Lysø.
Les også: NBF om firmabilskatten: - En betydelig overbeskatning
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn