I Tyskland har Volkswagen i markedsføringen av ID.3 og ID.4 lovet at varmepumpe i bilen gir opptil 30 % økt rekkevidde ved temperaturer ned til minus 25 grader.
"Feedback fra kundene og interne evalueringer" viser at verdiene i praksis avviker med mer enn 10 % fra de markedsførte 30 %, melder tyske Auto Motor und Sport.
Verdien på 30 % stammer ifølge det tyske nettstedet fra simuleringer gjennomført i 2016. Da fantes det ingen empiriske tester som kunne verifisere disse tallene.
I tillegg har bilene vist seg å være mer effektive enn opprinnelig beregnet, noe som har minimert den beregnede rekkeviddefordelen fra varmepumpen.
Derfor har Volkswagen bestemt seg for å kompensere kundene:
Auto Motor und Sport skriver at 56.230 kunder som bestilte ID.3 eller ID.4 i 2020 eller første halvår 2021, vil få tilbake 285 euro. Kundene betalte 1.250 euro ekstra for varmepumpe.
Det betyr at Volkswagen tilbakebetaler eller krediterer rundt 16 millioner euro.
I tillegg vil prisen på varmepumpen justeres ned til 990 euro fra 1. juli.
Jobber med norsk avklaring
I Norge jobber importøren med å finne ut hvilken betydning dette vil få for norske kunder.
Alle ID.3 og ID.4 som er solgt nye i Norge har vært utstyrt med varmepumpe. Norske kunder har ikke betalt noen ekstrapris for å få varmepumpe, da denne var bakt inn i standardprisen.
Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Harald A. Møller, sier at påstanden om 30 % bedring i rekkevidden ikke har hatt fokus i norsk pressemateriell, men at det har vært referert til på Volkswagens norske nettsider:
- Saken er på agendaen også for det norske markedet, og vi jobber nå med å få avklart hvordan det konkret påvirker oss i Norge, sier Anita Svanes BilNytt.no.
Uten at det blir bekreftet er spørsmålet om det vil bli en ny, litt lavere pris på norske biler med den nye varmepumpeprisen og om det er den differansen som skal tilbakebetales til kundene.
Nesten 12.000 biler i Norge
Siden introduksjonene av Volkswagen ID.3 og ID.4 i Norge i henholdsvis 2020 og 2021, er det ifølge OFV registrert 8.471 ID.3 og 3.458 ID.4 her i landet.
Dersom norske kunder skulle få samme kompensasjon, vil det dreie seg om opp mot 35 millioner kroner.
Anita Svanes peker også på at saken ikke dreier seg om hvorvidt varmepumper er bra eller om de i det hele tatt virker.
- Der er vi trygge. Både tester og tilbakemeldinger fra kunder viser at dette er viktig utstyr, sier Svanes til BilNytt.no.
Ikke alene
Volkswagen er ikke den eneste produsenten som opplever reaksjoner basert på sin markedsføring:
Flere norske Polestar-eiere har fått forespørsel fra det svenske selskapet Kapatens om å være med på et gruppesøksmål mot Polestar.
Bakgrunnen er at de mener Polestar drev villedende markedsføring da de reklamerte med at Polestar 2 kunne kjøre strekningen Oslo-Hemsedal tur-retur uten lading – noe saksøkerne hevder at bilen ikke greier.
NAF har også gått ut og krevd kraftig prisavslag for kundene som har kjøpt Polestar 2, men anbefaler ikke å gjøre dette via Kapatens.
I tillegg er 30 norske Tesla-eiere i forliksrådet tilkjent 136.000 kroner hver etter at bilene deres mistet ladefart etter en programvareoppdatering i 2019.
Tesla har begjært ny behandling av saken.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn