For to uker siden meldte BilNytt.no at Tesla topper registreringsstatistikken – men med Model 3 i stedet for Model Y – som var forventet å komme denne sommeren. 

Siden har Tesla økt ytterligere, og så langt i juni er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 2.882 Tesla Model 3.

Det er mer enn Toyota RAV4, Ford Mustang Mach-E og Skoda Enyaq til sammen denne måneden.

Dermed blir den elektriske sedanen Norges mest solgte bilmodell første halvår, foran flere nye kompakte elektriske SUVer.

Nylig satte Tesla ned prisen på innstegsmodellen av Model 3 med bakhjulsdrift til 349.900 kroner og kjørte flere rentekampanjer sammen med DNB. Det er denne modellen som skal stå for mye av dagens salg.

Når det gjenstår tre registreringsdager av første halvår har Tesla registrert 5.956 Model 3, viser OFV-tallene. Neste på listen er Toyota RAV4 med 5.207 biler, Volvo XC40 (4.260) og Volkswagen ID.4 (4.107). 

Skiftordning
Siden Tesla etablerte seg i Norge, har Tesla operert på en helt annen måte enn den tradisjonelle norske bilbransjen på flere områder.

BilNytt.no har tidligere skrevet om merkeforhandlere og verksteder som ønsker å utnytte større deler av døgnet. Noen sliter imidlertid med å innføre skiftarbeid på verkstedene sine, blant annet grunnet mangel på mekanikere.

Tesla har derimot operert med skiftordning over lengre tid:

- Vi opplever at skiftarbeid er noe de ansatte er fornøyde med, så lenge det er planlagt og avtalt på en ordentlig måte, sier Axel Tangen.

Han er Teslas øverste sjef i Norge, og har tittelen Director Northern Europe i Tesla.

- Har dere søkt etter B-mennesker?

- Det handler mer om at endring ligger i kulturen her, og i vårt DNA. Gjennom å forankre konseptet hos de ansatte har det fungert veldig godt, svarer Even Sandvold Roland.

Han er Senior Communications Manager for Tesla i Norge og på Island.

- Vi tiltrekker oss mange unge arbeidstakere, som ikke har noe imot å jobbe på kveldstid i perioder, legger Tangen til.

- Har dere skiftordning på alle deres lokasjoner?

- Nei. Målet er å serve kundene i de ulike områdene best mulig, og da skal vi ha hensiktsmessig kapasitet. Det er ulike vurderinger om det er sentralt i Oslo, eller ute i distriktene, svarer Tangen.

Mens flere aktører i bilbransjen sliter med å få etablert skiftarbeid i verkstedene, har Tesla og Axel Tangen lykkes med å implementere det. - Vi tiltrekker oss mange unge arbeidstakere, som ikke har noe imot å jobbe på kveldstid i perioder, sier han til BilNytt.no.

Eget SWAT-team
Et annet moment som har skilt ut Tesla fra resten av bilbransjen er de puljevise utleveringene av biler.

I desember 2020 ble det registrert over 4.000 Tesla i Norge, mens det i januar 2021 ikke ble registrert mer enn 100 biler. I mars ble det registrert over 2.000 Tesla – mens det i april kun ble registrert fem biler.

Nå ligger det an til over 3.000 biler i juni.

- Hvordan er Tesla-organisasjonen rigget for å takle så uregelmessige utleveringer?

- Vi tilpasser oss til enhver tid kundereisen, og vi vet at i slutten av hvert kvartal kommer det biler. Så planlegger vi etter det, svarer Tangen.

- Vår organisasjon er sentrert rundt å serve kundene. Det er lite silo-tankegang, legger Sandvold Roland til.

Tangen forteller at Tesla-medarbeiderne er svært allsidige, og at de har flere arbeidsoppgaver knyttet til kundereisen:

- De ansatte følger kunden, og i begynnelsen av kvartalet jobber de mer med salg, prøvekjøringer og å besvare innkommende henvendelser, mens i slutten av kvartalet bruker de mer tid på å levere bil.

- Dette er en syklus som gir veldig mening når du har opplevd den fra innsiden. Informasjon, klargjøring og levering henger sammen, sier Tesla-sjef Axel Tangen.

- I tillegg har vi et SWAT-team som sørger for at alle prosessene fungerer og at overgangene gjennom kvartalet går som de skal, utdyper Tangen.

- Dette har vært en læringsprosess. Vi har blitt bedre for hver gang det har kommet båter med biler. Samtidig er det mange kunder som kommer tilbake og kjøper sin neste bil hos oss, og da kreves ikke den samme interaksjonen som ved første kjøp, fortsetter Tangen.

En sterkt medvirkende årsak til at Tesla kan håndtere store volum på færre ansatte skal være deres heldigitale kundereise. 

Les også: Rustet for pandemi - før pandemien

I tillegg leier Tesla inn ekstra kapasitet når det kreves.

Tidligere i juni skrev BilNytt.no hvordan Tesla også tar hånd om logistikk og bilfrakting, med blant annet hjemlevering og ferger.

- Bygget på endring
Tesla er opptatt av å gi et riktig bilde av organisasjonen når de rekrutterer nye ansatte:

- Vi er opptatt av å få frem hvilke forventninger vi har. Vi er en organisasjon med høyt tempo, som er bygget opp rundt kundens behov på en helt annen måte enn resten av bransjen. Vi ønsker å tiltrekke oss mennesker som liker å jobbe i høyt tempo og med stadige endringer, sier Sandvold Roland.

- Vi er bygget på endring, og vil alltid endre oss, og prøve å ligge i forkant av utviklingen. Jeg pleier på fleip å si at vi har en sjef som har som hobby å sende raketter opp i verdensrommet, legger Axel Tangen til.

- Hvor mye lokal styringsrett har den norske Tesla-organisasjonen?

- Vi skal gjøre det som er riktig i de enkelte markedene. Legger vi frem noe som er fornuftig, så kan vi få gjennomslag for mye, svarer Tangen. 

- Vi gjorde mange grep så langt tilbake i 2013-2014 som det settes pris på den dag i dag.

Tangen trekker frem at det er forskjeller i de europeiske markedene:

- Det er for eksempel veldig mye bedriftssalg og leasing ellers i Europa, mens i Norge er det mest salg til forbrukere, sier Tangen.

Momsfritaket på elbiler i Norge gjør at det er høy andel av billån her til lands, hvor Tesla samarbeider med DNB.

Tesla Model 3 blir mest solgte nye personbil i første halvår i Norge. - Vi er en organisasjon med høyt tempo, som er bygget opp rundt kundens behov på en helt annen måte enn resten av bransjen, sier Even Sandvold Roland.

Les også: Tesla Model 3 skal gi vekst for mobilitetsselskap

Ingen planer om eget bruktbil-outlet
Tesla har fokus på brukte biler, og har selv brukte biler annonsert gjennom Finn.no. Men et eget bruktbil-outlet har Tesla ingen planer om i Norge:

- Brukte Tesla håndterer vi selv. Noen går inn i intern flåte, mens noen annonserer vi både på Finn.no og egne nettsider. Etterspørselen etter brukte Tesla er god, sier Tangen.

- Vi driver ikke tradisjonelt med bruktbil, og et outlet som «Tesla Used Cars Oslo» er ikke noe som kommer. Bilene kommer inn i flyten vår, også går de raskt ut igjen, fortsetter han.

I 2019 meldte BilNytt.no at auksjonshuset BCA hadde inngått avtale om å ta seg av innbyttebilene til Tesla.

Teslas digitale innbyttekonsept, hvor kundene tar bilde av bilen som de legger inn i den digitale løsningen, har vært i drift en stund.

- Vi har laget en digital reise hvor alt kan gjøres online. Vi kan se på bildene, spørre etter mer informasjon, og eventuelt arrangere virtuelle møter, tilføyer Tangen.

- Gjelder dette også for innbyttebiler av andre merker enn Tesla?

- Ja, og dersom det er noe vi er usikre på så kan kunden ta en NAF-test, svarer Tangen.

Europas største innendørs superlade-stasjon åpnes nå i Sentrum P-Hus i Oslo. Tesla etablerer også ladestasjon i Honningsvåg i Finnmark  noe som skal gjøre det mulig å kjøre Tesla hele Norge på langs kun ved å bruke Teslas eget ladenettverk.

God erfaring med PKK
Flere forhandlerkonsern satser sterkere på omkringliggende tjenester, og BilNytt.no har den siste tiden blant annet skrevet om MyCar Groups satsing på dekkjeden Dekkstra, mens også Møller Bil og Bilia har investert i omkringliggende tjenester.

- Hva er Teslas planer for skade/lakk?

- Per i dag opererer vi med eksterne aktører, og vi kommenterer ikke eventuelle planer eller spekulering i hvordan dette vil se ut i fremtiden, svarer Sandvold Roland.

- Hva med dekkhotell – det er sikkert mange Tesla-kunder som er villige til å betale ekstra for å ha sine hjul på et dekkhotell i Tesla-regi?

- Vi kommenterer av prinsipp ikke eventuelle planer eller muligheter for fremtiden, svarer Sandvold Roland.

Noe Tesla imidlertid har startet med, er PKK i egen regi ved flere av sine servicesentre.

- Det er noe vi har ønsket lenge, og som har vært en veldig god erfaring. Det gjør ting enklere for både oss og kundene, sier Sandvold Roland.

Han forteller at PKK er noe Tesla har rullet ut ved en håndfull verksteder.

- Men det er ikke nødvendigvis noe vi skal tilby ved alle våre servicesentre, sier Sandvold Roland.

- Vi startet kronologisk etter hvor vi først leverte biler, ettersom det er naturlig at det er der behovet er størst, legger Tangen til.

Selv om Tesla er fornøyd med utrullingen av PKK, skal de ikke nødvendigvis innføre det overalt.

- Blitt tatt godt imot
Ved inngangen til 2021 åpnet Tesla opp for tilgangen til sine service- og diagnose-sider for andre aktører mot betaling. Dette var noe som skapte reaksjoner.

- Vi opplever at dette er noe som har blitt tatt godt imot og ønsket velkommen fra mange aktører. Det kom noen få kritiske bemerkninger til å begynne med som vi tar til etterretning, sier Sandvold Roland.

- Hvilke tilbakemeldinger har dere fått på prisene?

- De konkrete diskusjonene vi har hatt med enkelte aktører skal vi la ligge, men det er en omfattende pakke vi har lagt ut med manualer og diagnose, og prisene gjenspeiler de mulighetene dette gir, svarer Sandvold Roland.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Karoline Sandvik Hernar | 
Knut Moberg |
Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn