Gumpen-konsernet samarbeider med Agder fylke, kommunene og skolene for å promotere bilfag ut mot tenåringer:

- For å skape en dyktig ansatt, må vi forme vedkommende allerede som lærling, sier servicemarkedssjef Atle Vik hos Gumpens Auto Vest til BilNytt.no.

- Vi ser etter talenter blant utplasseringselever i åttende-, niende- og tiendeklasse.

Selskapet tilbyr bedriftsbesøk samt tar inn lærlinger og utplasseringselever fra skolene i nærområdene. Samtlige avdelinger i Gumpen-konsernet i Agder og deler av Telemark rekrutterer aktivt.

- Kommer vi over en jente eller gutt med gode holdninger og verdier – og de synes det er topp hos oss – får de lov til å jobbe her i alt av sommer-, påske-, jule- og høstferier også, sier Vik.

Det er noe bilbransjen på Sørlandet har god erfaring med.

Til og med barnehagebarn har vært på bedriftsbesøk hos Gumpen:

- Noen av barna hadde lyst til å se hvordan pappa jobbet, og da fikk de komme hit og prøve litt enkle oppgaver.

- Det ble raskt en snakkis i den barnehagen, sier Eivind Fosseli.

Fosseli i er servicemarkedssjef i hele Gumpen-konsernet, og har bakgrunn fra importøren Harald A. Møller.


Barnehagebarn på besøk hos Gumpen Gruppen.

- Hører til myten
At bilfagene er generelt skitne, usunne og underbetalte, hører fortsatt til myten. Oppfatningen tilhører ikke nødvendigvis dagens unge mennesker, men heller foreldrene deres.

- Vi må jobbe for å snu bilfagenes renommé rundt middagsbordet i de mange hjem, sier Vik.

- Hvis man ser hvilket klima ungdommen jobber i hos oss, er det en kjempefin arbeidsplass med trygge rammer og det beste verktøyet og utstyret, slår han fast.

- Tiden der mekanikerne lå i ei grav under en rusten bil på et møkkete gulv i dårlig miljø, er for lengst omme. I alle fall hos oss.

Bilfagene byr på stadig mer IT-kunnskap. Gumpen ser også mot framtiden når de leter etter arbeidskraft.

- For oss er det superinteressant med for eksempel unge mennesker som liker gaming og kan litt programmering. De kan bli en viktig del av fremtiden vår, sier Atle Vik.

Økte kvinneandelen
For to år siden gikk Gumpen-konsernet inn for å øke kvinneandelen i selskapet. Veien til målet var i større grad å ta inn kvinnelige lærlinger.

I dag er 28 % av selskapets lærlinger kvinner.

- Vi ser at det er veldig positivt for arbeidsmiljøet å få inn flere kvinner. Det handler mye om bevisstgjøring blant folk som ansetter; kvinner versus menn med samme kvalifikasjoner, sier Eivind Fosseli.

Hos forhandleren Gumpens Auto Vest er det i dag en kvinnelig lakkerer og en mekaniker.

Til høsten kommer også en kvinnelig lærling innenfor bilpleie. Over halvparten av administrasjonen består av kvinner.

- Uansett om en er mann, kvinne, mørk, lys, tykk, tynn, har mye eller lite hår. Alle er velkommen her, sier Vik.

- For oss er det viktigst at man kan jobbe greit sammen med andre folk, respektere kolleger og vise interesse for det man skal jobbe med, understreker han.

Les også: Dette er Gumpens erfaringer etter ett år med Volkswagen Economy Service

Tilbake til arbeidslivet
Gumpen har satt rekruttering og skolekontakt i høysetet for alle selskapets avdelinger. Konsernet består av omkring 420 ansatte.

Ved siden av bedriftsbesøk, elevutplasseringer og lærlingeaktivitet, har selskapet på flere anlegg tatt inn ungdomsskoleelever som er skolelei og nyter godt av litt avlastning med yrkesfag.

I tillegg driver selskapet en del voksenopplæring for folk som av forskjellige årsaker ønsker å bytte fagområde.

- Det handler om å hjelpe folk tilbake til arbeidslivet, sier Eivind Fosseli.

Blant annet har Gumpen nå inne en tidligere hårdesigner på fem års opplæring for å bli bilmekaniker.

Også en person som pådro seg en beinskade for en tid tilbake, er i ferd med å omskoleres.

Gumpen samarbeider også tett med NAV og knyttet til seg ressurser fra deres systemer.

- Hvis vi kan hjelpe ett eller to mennesker tilbake i arbeid, er det kjempebra for verdiskapingen og samfunnsansvaret vårt, mener servicemarkedssjefene Eivind Fosseli (t.v.) og Atle Vik.

Gumpens Auto-konsernet har markert seg kraftig i forbindelse med mesterskapene i yrkesfag de siste årene.

I fjor ble norgesmester Per Magne Svardal fra Lyngdal kåret til Europas dyktigste unge biloppretter.

Og senest i årets NM gikk billakkerer Martine Netland Haagensen helt til topps.

- Oppsøke de unge i deres egne kanaler
Solberg Bil-sjef Christel Langebrekke sitter i Skien og er er hjertens enig med sørlendingene.

Hun mener bilbransjen må tenke mer proaktivt for å øke rekrutteringen til fagjobbene:

- Vi bør oppsøke skolene for å formidle til ungdommen hvilke muligheter som finnes hos oss. Det viktigste er å nå ut til dem før de velger yrkesvei, sier Langebrekke til BilNytt.no. 

De fleste bedrifter er flinke til å ta inn lærlinger.

- Men på det stadiet er jo yrkesveivalget allerede tatt. Vi må tidligere inn i ungdommenes liv, sier hun.

Ford-forhandleren ansatte en digital markedsfører kort etter at Langebrekke startet i jobben for halvannet år siden.

Solberg Bil er opptatt av å kommunisere i sosiale medier – også med dem som er for unge til å kjøre bil.

Den populære videotjenesten TikTok er blant kanalene som brukes:

- Vi bør oppsøke de unge i deres egne kanaler. Hele bransjen må ta dette ansvaret sammen, sier Langebrekke.

- Vi må spre budskapet og kunnskapen om at det er mange spennende og varierte jobber og muligheter hos oss, sier Solberg Bil-sjef Christel Langbrekke.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn