BYDs undermerke Denza har denne uken hatt sin offisielle Europa-debut i Milano og merket introduseres på det europeiske markedet i løpet av 2025.

I går fikk BilNytt.no en samtale med BYD-toppen Stella Li om Norges-lansering av deres nye bilmerke og om tiden fremover.

Stella Li har i mange år vært i BYD-ledelsen og ledet BYD of Americas før hun ble visepresident, med ansvar for Europa.

Hun rapporterer direkte til grunnlegger og toppsjef Wang Chuanfu, som var på besøk hos BYD-importør RSA i fjor.

Denza ble grunnlagt i 2010 som et partnerskap mellom BYD og Mercedes-Benz, og lanserte sin første bil i 2014.

Merket er i dag heleid av BYD og utgjør 3 % av BYDs globale salg, som i 2024 var hele 4,2 millioner biler.

Tyske Wolfgang Egger er leder for design i Denza. Han har tidligere vært sentral i Alfa Romeo, Audi og Lamborghini.

Utlyser stillinger i Norge
Foreløpig er lite klart når det gjelder distribusjonsstrategi for Denza. 

Men at BYD bygger opp sin organisasjon i Norge, er det liten tvil om.

BYD har nå utlyst fem ledige stillinger som omhandler Norge. To av dem er spesifikt på bilmerket Denza:

  • Marketing Manager (DENZA Brand) - Norway
  • Head of Sales (DENZA Brand) - Norway
  • Network Development Specialist - Norway & Iceland
  • Sales Specialist - Norway & Iceland (Chinese Speaker)
  • After Sales Regional Service Representative Norway

Det kommer frem i stillingsannonsene at lokasjonen nødvendigvis ikke er i Norge for alle stillinger, men når det gjelder den stillingen «After Sales Regional Service Representative Norway» er kontorplassen her i landet:

«Grunnet BYDs vellykkede europeiske vekst, søker BYD Europe etter en entusiastisk og selvdrevet regional ettersalgsrepresentant for personbiler. I denne spennende stillingen vil du spille en viktig rolle i å sette opp ettersalgsaktivitetene i Norge».

Det er ikke uvanlig at kinesiske produsenter har egne ansatte også i land der de har privat importør.

I Norge er det allerede tilfelle for bilmerker som MG og BYD.

Stella Li er visepresident i BYD med ansvar for Europa, og jobber tett med grunnlegger og toppsjef Wang Chuanfu.

I Tyskland overtok BYD importen fra Hedin-konsernet i fjor.

Tar importen selv
Ifølge Stella Li er BYD klar på at Denza vil selges gjennom forhandlere med såkalt «premium-erfaring».

- Du sier at Denza vil selge bilene gjennom forhandlere med premium-erfaring og posisjonering. Betyr det at dere selv vil kontrollere distribusjonen også i Norge?

- Ja, vi vil selv distribuere Denza i alle europeiske markeder, sier Stella Li til BilNytt.no.

Produsenten har uttrykt ønske mer generelt, som i Tyskland, å overta kontrollen selv også med BYD-merket, i «nøkkelmarkeder».

I Norge er RSA privat importør for BYD.

Den norske importøren skal visstnok ha en mer ordinær importørkontrakt, og ikke en såkalt «Dealer+»-rolle, ifølge RSA-sjef Frank Dunvold.

RSA kan vise til gode markedsandeler for BYD i Norge, sammenlignet med andre markeder i Eruopa.

- Er Norge for lite til å kvalifisere som nøkkelmarked, eller vil dere overta importørrollen også for bilmerket BYD i Norge?

- Det er ikke noe jeg ønsker å kommentere, svarer Li.

- Denza er mer et nisjemerke, med egentlig veldig dyre biler. Jeg tror det kun er aktuelt med tre-fire forhandlere i Norge for dette merket, sier RSA-sjef Frank Dunvold til BilNytt.no i dag.

RSA: - Fokus på BYD
BilNytt.no har vært i kontakt med Frank Dunvold i dag, som tar Denza-lanseringen med stor ro.

- Kan dere være aktuelt for RSA å bli Denza-forhandler?

- Jeg tror ikke det. Vi avventer og ser, men har per i dag ikke planer om det, svarer Dunvold.

- Vi har fokus på BYD, som er et stort volummerke, understreker han.

Les kommentaren: - For et teater - for en forestilling!

Modellen Denza Z9GT er først ut i Europa og ble i går presentert i Milano. Bilen leveres enten som ren elbil eller med en hybrid drivlinje. MPVen D9 og ytterligere en modell følger etter i Europa.

- Hvordan skal dere lykkes i å utfordre etablerte premium-merker der hverken Infiniti eller Genesis har klart det, og heller ikke Lexus i veldig stor grad?

- Vi kommer ikke inn og bare tilbyr et tilsvarende produkt; vi har et produkt som har noe distinkt og annerledes, noe klart mer enn de etablerte når det gjelder teknologi og innovasjon, svarer Stella Li.

Stella Li er kåret til «2025 World Car Person of the Year» for BYDs store fremgang ved å bli en global leder for såkalte «nyenergikjøretøy» i 2024. 

Les også: Importører av kinesiske biler svarer: - Vi har ingenting å skjule

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn