Tesla har måttet se seg forbikjørt av Volkswagen så langt i år etter en uvanlig treg start på året.

Volkswagen har så langt i år økt sitt volum med hele 83 %, mens Tesla har tilbakegang på hele 27 %.

De siste ukene har imidlertid salget av nye Model Y kommet så smått i siget, samtidig som det fortsatt står store mengder av den gamle modellen lagret i Drammen havn.

Så langt i år ligger Tesla på andreplass på registreringsstatestikken til OFV med 4.325 registrerte biler. Det er en tilbakegang 26 % fra samme periode i fjor.

«Gratis billån»
Mange har ventet at Tesla skulle gjøre et prisgrep på nye Model Y.

Fra fredag formiddag lanserer Tesla Norway nullrente på nye Tesla Model Y Model Y Long Range med firehjulsdrift, den viktigste modellen for Tesla i Norge.

Det er første gang Tesla kryper helt ned til nullpunktet på renteskalaen. 

Tidligere har det vært kampanjerte ned til 0,25 %. 

Lånerenten har vanlig standardvilkår for bransjen, ifølge Tesla, med tre års flytende nominell rente.

Det vil si at renten i perioden kan øke, dersom styringsrenten går opp.

Kampanjerenten forutsetter at bilen utleveres før 30. juni i år.

Helt gratis er lånet ikke. Det vil påkomme gebyr i forbindelse med kjøpet.

Til sammenligning koster det 85.755 kroner å finansiere en bil til 536.000 kroner – som er prisen på den aktuelle Model Y-varianten – over tre år hos Santander Consumer Bank.

Nye Tesla Model Y ble først lansert i en dyr utgave i januar, før en rimeligere variant kom i februar.

Ikke for utgående modell
Utgående Tesla Model Y får ikke «gratis billån». 

Denne er ifølge Tesla, allerede pakket godt inn med gratis vinterdekk og et år med gratis superlading. 

Model Y Long Range med firehjulsdrift, vinterhjul og «Enhanced Autopilot» koster i dag rett i overkant av 600.000 kroner, før annet utstyr. 

Med alt tilgjengelig utstyr huket av koster bilen 650.813 kroner.

Konfiguratoren er ikke helt klar ved lansering av tilbudet, men blir det i løpet av fredag, opplyser Tesla. 

For mange vil et «nesten gratis lån» være mer gunstig enn et flatt prisavslag.

Det er gått litt over to år siden Tesla tok alle på sengen og rystet norsk bilbransje, da de satte ned prisen på Model Y med inntil 120.000 kroner.

Andre bilimportører som har rentekampanje:
Nominelle renter

  • Hyundai: 1,99 % nom. rente på lån
  • Opel Astra Electric stasjonsvogn: Fastrente 0,05 %
  • Zeekr X Privilege: 0,99 % - ingen krav til egenkapital
  • Ford Mustang Mach-E GT: 0,24 % fastrente i tre år
  • Ford Capri og Explorer: 0,94 % fastrente i tre år 
  • Nissan Ariya: 0,99 % fastrente i treår

Tesla har i hele år hatt store mengder bil på lager.

Les kommentaren: - Får konkurrentene hendene på rattet - eller blir «Tesla-skam» irrelevant?

Billigere modeller
I motsetning til det som ble rapportert tidligere denne måneden, hevder Tesla nå at planene for produksjon av rimeligere modeller er i rute.

Det var også budskapet fra Elon Musk under sitt «Earnings Call» i forbindelse med fremleggelsen av resultatene for første kvartal denne uken.

Det vil si at «billig-varianten» eller «billig-variantene», skal komme i produksjon senere i år.

Selve resultatene som ble lagt frem var, som forventet, ikke oppløftende for selskapet. Omsetningen på 19,3 milliarder dollar er en nedgang på 9 % fra tilsvarende kvartal i fjor, mens resultatet på 409 millioner dollar falt hele 71 %.

Det var dessuten under en femtedel av resultatet fra det foregående kvartalet.

Dette var enda dårligere resultater enn analytikerne hadde forventet, så hvorfor har så ikke Tesla-aksjen falt?

Faktisk var den torsdag ettermiddag opp nesten 15 % fra mandag.

Årsaken er høyst sannsynlig kombinasjonen av at Elon Musk hevdet han vil fokusere mer på Tesla og mindre på sine aktiviteter i effektiviserings-«departementet» DOGE fremover, og utsiktene til mer konkurransedyktige produkter.

Les også: Beklemte Tesla-partnere holder masken: - Vi forholder vi oss til selskapenes produkter

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn