«Mesta setter norgesrekord og ruller nå elektriske varebiler over hele Norge. Ingen har bestilt så mange VW ID. Buzz Cargo som Mesta. Snart ser du en slik elektrisk i nærheten av der du bor!»
Slik markedsførte Mesta indirekte Volkswagen Nyttekjøretøy da entreprenøren skrøt av sitt storinnkjøp i sosiale medier i fjor.
Senere har den ene bedriften etter den andre gjort det samme. Se flere eksempler nederst i artikkelen!
Det er ingen tvil om at Volkswagen ID. Buzz har blitt en stjerne og et buzz-ord i sosiale medier.
Selv om ID. Buzz Cargo ikke er den billigste el-varebilen på markedet, er det liten tvil om at det karakteristiske utseendet har fått bedrifter til å betale litt ekstra for å vise frem sin «grønne profil».
Med 2.000 biler er ID. Buzz Cargo er Norges desidert mest registrerte varebil hittil i år, mens dieseltraveren Volkswagen Transporter følger på andreplass med halvparten av volumet.
Volkswagen har så langt i år en markedsandel på hele 38 % på varebil. Det er mer enn dobbelt så mye som Toyotas markedsandel på 16 %.
I elvarebil-markedet isolert har Volkswagen 58 % markedsandel hittil i år.
Utenfor Mieles hovedkontor står flere Volkswagen ID. Buzz Cargo som foreløpig ikke er tatt i bruk. Over sommeren leveres ID. Buzz også med firehjulsdrift.
- Resultat av grepene vi tok
Ser man på OFVs modellstatistikk for person- og varebil samlet, har ID. Buzz holdt andreplassen bak Tesla Model Y helt siden starten av 2024.
Mens Volkswagen personbil hadde en svært svak åpning i årets første kvartal, kom bilmerket for alvor tilbake i april med en tilnærmet dobling av sitt personbilvolum.
Volkswagen tok en overlegen førsteplass i april og registrerte omtrent like mange personbiler i april alene, som i de tre foregående månedene til sammen.
Det sikret Volkswagen over 17 % markedsandel på personbil forrige måned.
Bak april-vinneren Volvo EX30, er Volkswagen ID.4 på andreplass og ID.3 på tredjeplass.
- Vi er selvsagt veldig fornøyde med at Volkswagen er tilbake på topp i april, sier Stian Blindheim til BilNytt.no.
Blindheim er kommunikasjonssjef for Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy hos importøren Harald A. Møller.
- Hva er forklaringen på at Volkswagen ble største personbilmerke i april?
- Det vi ser nå er overordnet sett resultatet av grepene vi tok ved årsskiftet, med å innføre utstyrsvarianter og priser som gjør at porteføljen vår er bedre tilpasset markedet, svarer Blindheim.
Han sikter til Volkswagen-importørens grep for å gjenerobre førsteplassen, blant annet med nye priser og gjeninnføring «Businessline» og «Highline».
Større enn Tesla igjen
Hittil i år er Volkswagen «Norges største bilmerke», dersom man ser på person- og varebil samlet. I personbilmarkedet isolert er Tesla størst hittil i 2024.
I 2023 ble det for første gang registrert flere nye Tesla enn Volkswagen person- og varebiler samlet.
- Blir Volkswagen igjen største personbilmerke i 2024?
- Vi er oppe i hyggelige volumer nå takket være en kjempeinnsats fra hele forhandlernettverket, svarer Blindheim.
Han viser også til ID.7-kampanjen der kunder som tilbakelegger bilens WLTP-rekkevidde på 613 kilometer til fots, er med i trekningen av to biler:
- Kampanjen har fått kjemperespons, i tillegg til at vi vi ser betydelig interesse både for ID.4 og ID.3, samtidig som stasjonsvogn-utgaven av ID.7 nærmer seg.
- Vi har god tro på at høsten blir bra og at vi skal fortsette å ta markedsandeler. Men fasiten får vi jo ikke før etter 31. desember, sier Blindheim.
- Vi gleder oss til å gi bort en ID.7 til en heldig vinner, sa markedssjef i Volkswagen personbil Norge, Dan Ruben Johansen, da konkurransen ble lansert i april. Etterpå er kampanjen utvidet til å omfatte to biler.
Leverer fortsatt dieselbiler
Harald A. Møller har flere ganger gjentatt budskapet om at Volkswagen kun selger elektriske personbiler i Norge fra og med 2024.
Likevel er det fortsatt innslag av fossilbiler fra merket på registreringsstatistikken.
- Dere skulle bare selge elbiler fra nyttår, men leverer fortsatt Volkswagen med dieselmotor – både Caravelle, T-Roc og Tiguan?
- Vi tar ikke lenger bestillinger på annet enn elbil for Volkswagen personbil, da Volkswagen personbil ble helelektrisk fra 1. januar 2024. Men det er klart vi leverer på bestillinger som kom inn før årsskiftet, svarer Blindheim, og forklarer:
- Det kom inn bestillinger på fossilvarianter av noen modeller helt frem til romjulen – og de leveres det fortsatt noe av nå. Så leverer vi fortsatt fossile nyttekjøretøy.
Blindheim presiserer for øvrig at Caravelle er «et produkt som produseres og leveres av Volkswagen Nyttekjøretøy».
Bruker ID. Buzz til omdømmebygging
Volkswagen ID. Buzz, både person- og varebilutgaven, hevder seg altså høyt oppe på registreringsstatistikkene.
En rekke bedrifter har åpenbart kjøpt inn flåter av ID. Buzz. Mange av selskapene bruker bilen som en del av markedsføringen og for å vise omverden at de kjører elektrisk.
- Vi ser at mange av næringskundene er kreative og flinke når de profilerer sitt firma på ID. Buzz Cargo, forteller Blindheim.
- Hvor mye av ID. Buzz-salget er flåtesalg til bedrifter?
- For ID. Buzz Pro er det en god del av kundene som er privatkunder, mens det for varebilen ID. Buzz Cargo er bedrifter som utgjør hoveddelen av kundene, uten at vi ønsker å gå dypere inn på hva splitten er.
Firmaprofilerte ID. Buzz Cargo har blitt et kjent syn i sosiale medier:
Klikk for å forstørre
Les også: Elbilforeningen vil avlyse 2025-målet for elvarebiler
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn