Nå foreslår Elbilforeningen å gi opp 2025-målet for lette varebiler og heller forplikte seg til et nytt klimamål som det faktisk er mulig å nå.
- Det kan virke som politikerne glemmer varebilene, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Hun mener at elektrifisering av varebiler burde vært mye høyere på agendaen. Andelen lette elvarebiler var på rundt 30 % i fjor, ifølge OFV.
- Før Enova plutselig annonserte at de skulle fjerne støtteordningen, var elvarebilandelen i mars 2023 over 38 %. Etterpå har den falt, sier Bu.
Les også: Elvarebil-støtten avvikles: - Dette er ubegripelig
Nytt 2027-mål for varebilene
Nå foreslår Elbilforeningen at alle nye varebiler, både lette og tunge, skal være utslippsfrie i 2027.
Det betyr en fremskyndelse av klimamålet for de tyngre varebilene, som Stortinget har som mål at skal være utslippsfrie innen 2030.
- Selv om vi innser at 2025-målet for de lette varebilene er tapt, er det på tide å heve ambisjonene, sier Bu.
Elbilforeningen råder dermdet Stortinget til å slå sammen klimamålene for lette og tunge varebiler og sette et totalmål for elvarebiler til 2027.
- Det kan bli krevende å nå dette målet også, men det er viktig, sier Bu.
- Stortinget bør vedta det nye klimamålet for varebiler når de behandler Nasjonal transportplan til våren. Og så må de skynde seg å få på plass virkemidler som sikrer at det lønner seg for bedriftene å velge utslippsfritt, sier Bu.
- Elektrifiseringen av varebilene henger langt, langt etter personbilene. Elektrifisering av nyttekjøretøy vært mye høyere på agendaen, sier Christina Bu.
Arrangerer frokostmøte
Da det ble enighet om statsbudsjettet for 2024 i desember, sa Elbilforeningen at det var en fallitterklæring at man ikke styrker virkemidlene for å elektrifisere varebilene mer.
I morgen torsdag 8. februar inviterer derfor organisasjonen til frokostmøtet «Elvarebil – det glemte kilmamålet» på Youngs i Oslo sentrum.
Der presenterer Elbilforeningen det nye 2027-målet og legger frem flere forslag til tiltak for å få flere elektriske varebiler på veiene.
- Formålet med frokostseminaret er å skape en dialog og diskusjon som skal opplyse og utfordre for å øke tempoet i elektrifiseringen av varebilene, sier Bu.
Elbilforeningen har invitert sentrale ledere innen næringsliv, bilbransje og poltikk for å diskutere dette temaet, deriblant NBFs Ida Krag.
Disse deltar i Elbilforeningens frokostmøte:
- Jone Blikra, stortingsrepresentant (Ap)
- Mathilde Tybring-Gjedde, stortingsrepresentant (H)
- Lars Haltbrekken, stortingsrepresentant (SV)
- Marit Kristine Vea, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune (V)
- Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir. i NHO Service og Handel
- Ida Krag, leder for næringspolitikk i NBF
- Bernt Andre Engøy, daglig leder i RG Mobility
- Bjørn K. Haugland, adm. dir. i Skift – Næringslivets klimaledere
- Asgeir Nordeng, salgsdirektør og nyttekjøretøyansvarlig i Ford Motor Norge
- Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: