I juli var BilNytt.no først ute med å melde om den voldsomme økningen i refundert engangsavgift fra Skatteetaten ved eksport av bruktbiler.

Utover høsten økte omfanget.

Nå har foreløpige tall for hele 2023 blitt oversendt BilNytt.no:

Tallene viser at Skatteetaten har gjennomført refusjon av engangsavgift for 16.350 kjøretøy som ble eksportert til utlandet i 2023.

Samlet sett er det refundert engangsavgift på 1.540.260.726 kroner. 

I tillegg kommer elbilvolum uten refusjon.

Dette er tall på behandlede saker per 17. januar.

- Skatteetaten har en restanse på cirka 2.500 søknader som gjelder kjøretøy eksportert i 2023, og det endelige tallet på refusjoner blir dermed høyere, sier seniorrådgiver Stig Flesland til BilNytt.no.

Hvis alle disse bilene får samme snittbeløp som de øvrige bilene, vil sluttbeløpet ende på omkring 1,775 milliarder kroner i refusjon i 2023.

Bruktbileksport pr. 17. januar 2024:
Antall biler, refusjonsbeløp og snittbeløp


Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no

Det enedelig refusjonsbeløpet nærmer seg 1,8 milliarder skattekroner når 2023 er ferdigbehandlet av Skattetaten.

Nye regler fra 1. januar 2024
I september avslørte BilNytt.no at Møller-konsernet har satt eksport av bruktbiler i system, men uten at de ville tallfeste omfanget.

I november skrev BilNytt.no at Rebil da hadde fått refundert 50 millioner avgiftskroner for eksport av bruktbiler.

Fra og med 1. januar 2024 er beregningsmetoden for refusjon av engangsavgift ved eksport endret.

Det vil føre til at eksportvolumet går ned.

Endringen gjør at Skatteetaten skal ta utgangspunkt i tidligere innbetalt engangsavgift og redusere denne med utgangspunkt i kjøretøyets alder og bruksfradrag for perioden kjøretøyet har vært registrert i Norge.

Dette betyr at Skatteetaten ikke vil beregne refusjonsbeløpet etter dagens satser på tidspunktet for utførsel, men redusere tidligere innbetalt engangsavgift med en gitt prosentsats.

KOMMENTAR: Bruktbileksporten: - Derfor blir det et dramatisk skifte i annerledeslandet Norge

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn