Eier, daglig leder og eneste selger i Mandal Bil AS, Espen Regevik, følger utviklingen i bruktbilmarkedet med argusøyne.

I fjor solgte Regevik og Mandal Bil bruktbiler for nær 120 millioner kroner, og i løpet av de fem årene han har drevet bruktbilforretningen «med hele landet som marked» har han solgt 2.480 biler. 

Hver uke snakker han med et titall kolleger for å få et best mulig bilde av utviklingen og situasjonen i markedet:

- Vi ser et bruktbilmarked i store endringer. Ting skjer så ufattelig fort, sier Espen Regevik til BilNytt.no.

- Ved årsskiftet var det rift etter brukte elbiler. Det var nesten ikke mulig å oppdrive kurante brukte elbiler. Nå er det knapt noen som spør etter brukt elbil.

Nøkkeltall Mandal Bil AS:

Eies 33 % hver av Espen Regevik, Gumpen Invest og en lokal investor (familien Eikså). Per Helge Gumpen sitter i styret.

Mandal Bil driver også Mekonomen-verksted i tilknytning til bruktbilvirksomheten.

Ønsker å bytte til billigere bil
Espen Regevik sier at mange kunder nå ønsker å bytte inn nyere, dyrere biler i en rimeligere bil – og at mange erstatter elbilen med en bensin- eller dieselbil.

- Daglig har vi kontakt med kunder som spør om vi kan ta deres nesten nye elbil i bytte, sier han og trekker også frem at ikke alle får den rekkevidden de ønsker seg.

- Vi har snakket med kunder som er villige til å ta tap på 100.000 kroner for å kvitte seg med en nesten ny elbil – og de vil heller ha bensin eller diesel, hevder han. 

Bruktbilforhandleren er også i kontakt med kunder som opplever at de har fått «tynnere lommebok» i takt med rentehevinger og økte levekostnader:

- Vi snakker med kunder som har en flott bil de kanskje har betalt 500.000 kroner eller mer for. De vil gjerne bytte til en billigere bil for å fjerne toppen av billånet og bruke et eventuelt overskudd til å leve for.

Regevik sier at det for ikke lenge siden var omvendt:

- Da ville kunden bytte inn bruktbilen til noe dyrere og mer eksklusivt. De ville bruke den gamle bilen som kontantandel og gjerne betale mellomlegget med finansiering. Nå er situasjonen den motsatte.

- Vi som jobber med bil er vant til at ting endrer seg. Det er noe av sjarmen med bransjen. Det blir aldri kjedelig – men én ting endrer seg ikke: Viktigheten av å stå opp om morgenen, dyrke kundekontakt, vite hva kundene vil ha – og kanskje enda mer hva de ikke er interessert i, sier Espen Regevik til BilNytt.no.

Les også: Autoplan: Den mest etterspurte bruktbilen koster 300.000 kroner

Prisene må opp
Nå tror Mandal Bil-sjefen at det vil bli knapphet på «gode bruktbiler», og at prisene dermed vil øke:

- Det gjelder særlig bruktbiler i prisklassen under 350.000 kroner. Det er nok å velge mellom av dyrere biler, men bruktbilkundene jakter på rimeligere biler, sier Regevik.

- Prisene på slike bruktbiler vil øke med 20 til 30 %. Det er mangel på kurante biler og det er knallhard konkurranse om hvert eneste objekt som legges ut for salg. 

Regevik tror at det vil bli enda vanskeligere å skaffe «gode bruktbiler» i annet halvår, og peker på flere årsaker: 

- Det er dårlig salg av nye biler – og det betyr stor nedgang av innbyttebiler. Import av bruktbiler er knapt interessant med dagens eurokurs.

- Dermed blir det kamp om de få bruktbilene som kommer for salg, og man må være villig til å betale mer enn man er vant til.

Han mener å se tendensen allerede, og hevder at han aldri har brukt mer tid på å skaffe biler.

- Vi ser også mange som i dag har to eller tre biler i familien vurderer om de kanskje skal redusere til en og to biler. Det kan heldigvis føre til en del gode, brukte biler, sier han.

- Hvilke biler opplever du at kundene ikke er interessert i?

- Vi kvier oss i dag for å ta inn elektriske biler. Vi er heller ikke veldig interessert i kinesiske biler, for kundene faller ikke for bilmerker de nesten aldri har hørt om, svarer Regevik.

Mandal Bil har i dag rundt 60 brukte biler til salgs, men ifølge Espen Regevik skulle forhandleren gjerne hatt 10-20 flere biler.

Les også: Snur virksomheten fra bruktimport til eksport

Jager kunder
Under «The Breakfast Club» nylig sa Terje Dahlgren i Finn.no at tiden for «flipping» av nye elbiler er forbi

Det er Espen Regevik enig i:

- Vi møter bileiere som i fjor bestilte ny elbil med lang leveringstid. Da de endelig fikk bilen kunne de selge den videre dagen etter og tjene 40.000 kroner. Deretter bestilte de en ny maken bil. Da de fikk den og skulle selge videre, tapte de mer enn 40.000 kroner, sier Regevik.

Og i et marked i endring, gjentar Regevik budskapet om at man ikke får solgt bil hvis man ikke gjør en innsats:

- Dette er ikke tiden for å sitte rolig og vente på at kunden skal ringe eller komme på besøk. I dag er det jakt hver eneste dag både etter de som vil selge brukte biler – og de som vil kjøpe, slår han fast. 

- Vi er heldige som har en god kundemasse og hver eneste dag plukker vi frem navn og informasjon om kunder som kjøpte bil av oss for noen år siden. Deretter tar vi kontakt for å høre om kanskje de tenker å bytte den bilen de kjøpte av oss sist.

- Det første salget vi gjorde i dag morges var akkurat slik. Vi får tilbake bilen vi solgte forrige gang og kunden kjøper en nyere bil av oss. En vinn-vinn situasjon for alle parter, avslutter Regevik. 

Mathias Regevik (t.v) er ferdig med en bachelor innenfor økonomi og går nå i gang med mastergrad på NTNU i Trondheim. Hva han ønsker å jobbe med når han er ferdig utdannet? - Noe innenfor bil hadde vært interessant, men det er også mange andre spennende alternativer.

Les også: Gumpen blant de nye Seres-forhandlerne

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn