Nå, torsdag morgen klokken 8.00, går sjette utgave av «The Breakfast Club» av stabelen. Sendingen kan streames live her.
- Krona stuper – hva skjer?
Spørsmålet stilles av Audun Turi og Kjetil Haagensen, som leder dagens utgave av frokostseminaret, som i dag – tross tidlig sendetidspunkt – har fått navnet «Lunsjpraten».
Til vanlig er de to henholdsvis salgssjef bilfinans i Nordea Finance og salgs- og markedsansvarlig Bil og Fritid i Gjensidige Forsikring.
Sjeføkonom i Nordea Markets, Kjetil Olsen, svarer på spørsmålet Turi og Haagensen stilte innledningsvis:
- Nå har vi en sjelden svak krone. Euroen koster over 11 kroner og dollaren over 10 kroner – det er ikke vanlig, sier Olsen før han forklarer:
- En viktig årsak er at mange andre land nå har høyere styringsrente enn Norge. Lenge hadde Norge høyere rente enn andre, men nå har blant annet USA en mye høyere styringsrente enn vi har i Norge.
Lønnsomt å eksportere
Olsen sier at høy rente i USA fører til sterkere dollarkurs og forklarer hvordan mange andre faktorer kan påvirke eller forsterke svekkelsen av den norske kronen – og hva som skal til for at kronekursen skal styrke seg igjen.
Turi og Haagensen vil vite om det er bra eller dårlig med svak kronekurs.
- Det blir dyrere å være forbruker. Det meste som importeres til Norge blir dyrere, svarer Olsen og fortsetter:
- Men aktører som selger varer og tjenester ut av Norge, altså all eksport, opplever økt lønnsomhet.
- Når kronekursen svekkes blir vi mer konkurransedyktige i de markedene vi er en del av, sier Kjetil Olsen i Nordea.
Andre biler populære i utlandet
Og dermed blir eksport av bil ut av Norge plutselig mer interessant:
Andreas Edvardsen i Bilakademiet og Magnus Øien Guldvog i Auksjonen.no var invitert for å forklare hvordan eksport av biler ut av Norge fungerer.
- Man må begynne med å se på markedet som finnes der ute, sier Andreas Edvardsen.
- Gå inn på for eksempel Mobile.de og gjør deg kjent med markedsprisene på bilene du vurderer å selge ut av landet, sier han.
Selv om både Mobile.de og AutoScout24.de er tyske markedsplasser, fungerer de som hubber for hele det europeiske markedet.
- Og hvilke biler er det mest interessant å eksportere?
- Det er nok i størst grad bensin- og dieselbiler det går an å tjene penger på, svarer Edvardsen.
- Det er ikke nødvendigvis de samme bilene som er populære her hjemme som er attraktive i for eksempel Tyskland, sier Andreas Edvardsen.
Edvardsen trekker frem Citroën og Opel som eksempler på bilmerker som kanskje er mer etterspurte i Europa enn i Norge.
Magnus Øien Guldvog i Auksjonen.no mener at også eksport av elbiler kan være attraktivt:
- Særlig litt eldre elbiler ser vi en høyere prisoppnåelse på. Også eldre fossile biler og varebiler går det mye av, sier han.
Guldvog forteller at rundt 10 % av Auksjonen.no-volumet går på eksport.
- Mye av vår bileksport går til Øst-Europa, Tyskland, Nederland, men også Sverige og Danmark, sier Magnus Øien Guldvog i Auksjonen.no.
- Driver utenlandske kjøpere opp prisen i auksjonene?
- Ja, det øker jo antall budgivere, sier Guldvog og forteller om en Passat GTE som nylig ble solgt ut av landet til mer enn norsk markedspris.
26. juni 2014
Men hvordan går man frem rent praktisk for å eksportere bil, er programlederne nysgjerrige på.
- Se på bilene som hadde høy engangsavgift da de var nye – biler med stor motor og høyt utslipp, foreslår Andreas Edvardsen.
- Man får nemlig tilbakebetalt deler av engangsavgiften når bilen eksporteres, sier han.
Hvor mye man får refundert avhenger av hvor gammel bilen er, og dermed hvor høyt bruksfradraget er, og hvor stor avgiften var da bilen var ny.
- Denne refusjonen må inn i regnstykket. Du kan dermed selge en bil med tap ut av landet fordi du får mye penger igjen fra staten, som gjør at det blir lønnsomt likevel, forklarer Andreas Edvardsen.
Edvardsen trekker frem et poeng og en dato det er viktig å huske på:
- Refusjonsreglene trådte i kraft 26. juni 2014. Eksporterer man en bil som er førstegangsregistrert før denne datoen, får man ikke noen tilbakebetaling fra staten.
Han forklarer at det er lett å sjekke refusjonsbeløpet på Skatteetatens nettsider ved å legge inn bilens registreringsnummer.
En time med papirarbeid
- Mange gruer seg kanskje litt og tenker at det er komplisert – men det er ikke så veldig komplisert, sier Edvardsen.
Han anslår at det er en times papirarbeid pr. bil, riktignok etter å ha øvd seg på et par biler.
Magnus Øien Guldvog skyter inn:
- Vi i Auksjonen.no er selvsagt tilgjengelige for å hjelpe med vårt apparat for dem som ønsker det.
Avslutningsvis ber Audun Turi og Kjetil Haagensen om en oppsummering, og Andreas Edvardsen er ikke vond å be:
- Finn markedsprisene. Hvor attraktiv er bilen i landet du vil eksportere til?
- Sjekk refusjonsbeløpet hos Skatteetaten.
- Finn frem dokumentasjon. Det skal følge med vognkort del 1 og 2 ved eksport. Bruk et speditørforetak som sørger for annen nødvendig dokumentasjon for utførsel.
- Det er krav om at Tollvesenet stempler at bilen er ført ut av landet, for å få tilbakebetalt engangsavgiften.
- I Tyskland er det krav om at bilen er EU-godkjent.
- Det kan også være en fordel å selge til en bilforhandler i landet man eksporterer til, sier Edvardsen og avslutter:
- Da slipper man å forholde seg til sluttkunden i fremtiden. Fortjenesten blir kanskje litt lavere, men det blir mer ryddig.
Nissan Leaf på topp
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det hittil i år er eksportert 1.952 person- og varebiler fra Norge, ned fra 2.336 biler i samme periode i fjor.
Det er Nissan Leaf som topper listen med 60 biler, mens Volkswagen Transporter er nummer to med 55 biler.
Biler med dieselmotor utgjør 57 % av de eksporterte bilene, mens bensinbiler utgjør 23 %, viser OFV-tallene.
Bare 14 % av de eksporterte bilene er elektriske, mens 6,3 % er hybrider.
De 20 mest eksporterte bilene hittil i år (pr. 30. april):
Person- og varebiler
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Les også: Auksjonen.no er solgt: Blir del av en europeisk kjempe
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn