Etter tre år med svært høyt Porsche-salg i Norge, har Porsche-feberen i nybilhallen lagt seg. Fra nyttår ble storselgeren Taycan vesentlig dyrere med nye avgifter og moms.
Porsche Center Gardermoen åpnet i august i fjor og er det siste tilskuddet i Hans Henrik Riddervold og Harald Astrups Autozentrum Holding-konsern.
De to overlot Porsche-importen til produsenten fra nyttår.
Formelt er Porsche Center Gardermoen en satellitt under Porsche Center Oslo.
Før jul spurte BilNytt.no styreleder i Autozentrum Holding, Morten Scheel, om dette var riktig timing for åpning av enda en ny Porsche-forhandler – eller om ikke det var litt sent.
- Nei, det var en viktig og riktig beslutning å iverksette, svarte Scheel da.
Begrunnelsen er at kapasiteten på servicemarkedet i Oslo-området er sprengt:
- Det nye anlegget på Gardermoen adresserer underkapasiteten vi har hatt på servicemarkedet, sa Scheel.
Les også: Den nye Porsche-importøren: - Vi kommer ikke til å be forhandlerne om å investere i tide og utide
Har vært heldige
Daglig leder for Porsche Center Oslo og Porsche Center Gardermoen, Petter Johannessen, bekrefter at det har vært en treg start på året, men ser frem til å lokke tilbake nybilkundene med nyheter som en oppgradert Cayenne og den kommende elektriske Macan.
- Det har vært en utrolig fin reise de siste årene, men vi har også vært heldige med porteføljen og rekkefølgen på lanseringene av nye modeller, sier Petter Johannessen til BilNytt.no.
- Det har nærmest vært skreddersydd for det norske markedet, legger han til.
Johannessen refererer til at shooting brake-versjonene av Taycan, Cross Turismo og Sport Turismo, ble lansert henholdsvis cirka ett og to år etter at den coupé-formede sedan-utgaven entret markedet med et brak på slutten av 2019.
- Vi har solgt mye av en sedan som kanskje ikke hadde vært like ettertraktet om den kom etter de to andre modellene, forklarer Johannessen.
Fokus på service og verksted
Men det er altså servicemarkedet som står i fokus ved Porsche Center Gardermoen, som er det 11. Porsche-anlegget i Norge:
- Vi har utvidet til to etasjer med service på Ryen i Oslo, men likevel er det lange ventetider grunnet stor pågang, sier Petter Johannessen, etter at Porsche-bestanden i Norge har vokst betydelig.
- Porsche Center Gardermoen er derfor en nyttig tilvekst for å avlaste Porsche Center Oslo, men også en ny lokasjon som dekker et større distrikt og er nærmere kundene i dette området.
På Gardermoen legges det ekstra vekt på at Porsche ikke bare er bilhold, men en livsstil og en luksus som ikke forventes hos alle bilforhandlere.
Blant annet finner man fullt utstyrte garderober i det moderne anlegget, tilpasset kunder som ønsker å trene mens de venter på at bilen blir ferdig på service.
De har også en avtale med Flight Park og tilbyr Airport Service for kunder som ønsker å levere inn bilen før de reiser med fly fra Gardermoen.
I tillegg påpeker Johannessen at de tilbyr å hente og bringe biler til og fra kunder som trenger service, men som ikke har mulighet til å dra til Gardermoen.
- Er det noen grense på hvor langt dere drar for å hente og bringe biler?
- I teorien er det ikke det. Vi har vært helt til Hafjell for å hente en bil som skulle på service her, sier han.
- Da leverer vi en leiebil til kunden og tar med oss kundens bil tilbake til Gardermoen for service.
Åtte av 12 ansatte ved Porsche Center Gardermoen jobber i tilknytning til servicemarkedet.
Les også: Porsche Center Bergen: - Det har vært ubeskrivelig dyrt
Store innsparinger på digitalisering
Det nye Porsche-anlegget er først ut i det som skal bli en mobilitetsklynge i Oslo Airport City, noe lignende Kokstad i Bergen.
Johannessen gir BilNytt.no en omvisning i bygget på Gardermoen og understreker at anlegget er miljøsertifisert etter BREEAM-standarden.
Innovasjon og ny, bærekraftig el-teknologi står i fokus:
- Dette er et høyteknologisk, bærekraftig og papirløst Porsche-anlegg, sier han.
Porsche Center Gardermoen tikker boksene for nytenkning, miljø og økt bærekraft. Med solcellepaneler og papirløse løsninger fremfor de tradisjonelle metodene som de fleste i bilbransjen fortsatt benytter.
- Det eneste papiret her er toalettpapir og papirservietter, smiler den daglige lederen.
Det er installert 518 solcellepaneler på taket som skal kunne gi en årlig produksjon på over 200.000 kilowattimer.
Bilene i utstillingshallen er flankert av digitale prisplakater, mens også salgskontoret er heldigitalt.
- Kundereisen skal være heldigital, og det er ingen papirer som må undertegnes eller printes, sier Johannessen.
Det gjelder både på salg og service, hvor den gamle mappen med nøkkel og dokumenter for servicehistorikk er historie.
- Vi har funnet ut at teknikerne sparer mye tid hver dag på å gjøre dette heldigitalt. Det er mange timer per år som vi kan bruke på andre ting. Alt dette gjør vi gjennom Pinewood.
Pinewood er et Dealer Management System som er i bruk på alle Porsche Center i Norge og som gjør at teknikerne til enhver tid har alle oppdateringer angående hver enkelt bil i sanntid.
Men det stopper ikke der. Også delelageret er helautomatisert på Gardermoen:
Et lagrings- og plukksystem med navnet Tornado skal spare forhandleren for 60 % arbeidstid og cirka 65 % på varelager – i tillegg til at det øker gulvplasskapasiteten.
- Når delen plukkes, foretas varetellingen automatisk, slik at varelageret til enhver tid er oppdatert, forklarer Johannessen.
Tornado heisautomat er et lagrings- og plukksystem. Teknikere taster inn koden på arbeidsordren og riktig skuff kommer automatisk ut. En LED-stripe viser hvilken del som skal plukkes.
Les også: Porsche Center Oslo om mobil service: - Ikke nødvendigvis en super business case
Digitale betalingsløsninger
De aller fleste transaksjoner på Porsche Center Gardermoen – salg av deler, verkstedtjenester, merchandise og annet – går gjennom Spense i dag, og målet i fremtiden er å ha en helintegrert betalingsløsning.
- Tanken bak Spense er å gjøre hverdagen enklere og sømløs for de som arbeider med salg og service, sier Jonas Berthelsen til BilNytt.no.
Han er Head of Commercial i Spense AS og er innom Gardermoen for å fortelle om hvordan løsningen er tatt i bruk av et av de mest kjente bilmerkene i verden.
Løsningen til Spense har vært i bruk på Porsche Center Gardermoen siden åpningen og Jonas Berthelsen hevder de bidrar med kommunikasjon, betaling og mersalg:
- Vi er stolte av samarbeidet med Porsche og svært opptatt av at de føler vi bidrar til å opprettholde deres "corporate identity". Meningen er at løsningen skal være tilpasset kunden på best mulig måte.
- Spense er en white-label og her har vi skreddersydd løsningen for Porsche på best mulig måte, med fonter, logoer og kundereisen som kreves av en så stor merkevare.
- Poenget er å frigjøre kapasitet og spare de ansatte for mye arbeid som kan gjøres digitalt, slik at de ansatte kan bruke mer tid på personlig oppfølging av kunden, sier Jonas Berthelsen og Petter Johannessen om Spense-samarbeidet.
Berthelsen og Johannessen forteller at kunden får en SMS eller e-post, og at de har mulighet til å gjøre opp for eksempel verkstedregningen på forhånd.
I løsningen får kunden en rekke betalingsvalg og en detaljert oversikt over hva som er gjort mens bilen var på service:
- Kundene vet akkurat hva de kommer til og dermed sparer vi både kunden og ansatte for arbeid med å gå gjennom slike ting, sier Berthelsen.
Sharebox er også integrert i Spense, noe som gjør at kundene kan gjøre opp digitalt og hente bilen fra nøkkelboksen utenfor anlegget til alle døgnets tider.
Les også: - Helt sprøtt at ingen har gjort dette før
Verdifullt spesialverktøy
Porsche Center Gardermoen har et moderne mottak til verkstedet, med kamera som leser av registreringsnummeret og laserscannere i gulvet som leser av hjulstilling og mønsterdybden i dekkene.
- Det gir digital informasjon direkte til systemene slik at bilen kan kjøres rett over på firehjulskontrollen for nødvendige justeringer, sier Johannessen.
Det er også en rekke andre rom i anlegget, blant annet et som er fylt med grå skap og ikke ser spesielt spennende ut.
Men det kjedeligste rommet er kanskje det mest dyrebare på hele anlegget.
- I dette rommet oppbevarer vi spesialverktøy og det er antakelig det mest verdifulle rommet i hele anlegget, sier Petter Johannessen om oppbevaringsrommet for teknikernes verktøy.
Kunde og effektivitet i høysetet
Bygget er oppført i henhold til retningslinjene i Porsches internasjonale designmanual, og en del elementer kommer fra Porsche i Tyskland.
Den sentrale hoveddelen av bygget huser verkstedet med det nyeste av utstyr og verktøy. Denne omkranses av diverse rom.
Johannessen viser BilNytt.no et møterom av moderat størrelse:
- Her konfigurerer selgeren bilen sammen med kunden, forklarer han.
- Det er laget for å være nær på kunden, ikke stort og klinisk. Det skal være hyggelig å komme hit for å bygge bilen sammen med oss, sier Johannessen.
Det er 12 fast ansatte ved Porsche Center Gardermoen:
To selgere, én Porsche Pro og en delelageransvarlig. På verkstedet er det to kundemottakere og en leder. Resten er teknikere.
Mekanikerne på Porsche Center Gardermoen vasker seg med bark-såpe mellom slagene.
Når besøksrunden er avsluttet – og etter en håndvask som foretas med 100 % naturlig bark-såpe, kan en kopp håndbrygget kaffe inntas på Porscheplatz.
Kaffebaren til Porsche Gardermoen er en videreutvikling av prosjektet på Aker Brygge, hvor Porsche har en kaffebar i samarbeid med Supreme Roastworks.
Det er en kaffebar som drives av Magnus Lindskog og Odd-Steinar Tøllefsen, vinneren av World Brewers Cup i 2015.
- For Porsche handler bil om fag og lidenskap, og for Supreme Roastworks gjelder det samme for kaffe, sier Johannessen om samarbeidet.
Petter Johannessen er glad for at de har fått med seg kaffekunnskapen til Porscheplatz på Gardermoen, hvor de serverer håndbrygget i et av verdens mest moderne bilanlegg.
KOMMENTAR: Starten på en stor endring i bilbransjen: Produsenten overtok importøren - hvem overtar forhandlerne?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn