Flere norske bilimportører har spurt BilNytt.no-redaksjonen om ikke også vi tror at Tesla-feberen må være over i 2023.
Svaret har vært nei, for det har vært ventet at Tesla ville presentere prisbomber i 2023 blant annet på grunn av nye og mer effektive produksjonsmetoder.
Tidspunktet og størrelsen på prisnedgangen kommer imildertid brått på mange bilimportører:
For allerede i dag, fredag 13. januar, er de norske nettsidene til Tesla oppdatert med nye priser, med levering av bil allerede fra januar og februar.
Dagens prisreduksjon fra Tesla i Norge, som kommer 14 dager etter siste store utleveringsdag, er oppsiktsvekkende i en periode der andre snakker om prisoppgang, og i en tid der det er innført vektavgift og elbilmoms:
- Innstegsmodellen på Model Y blir hele 120.000 kroner billigere fra i dag: Prisen går ned fra 519.990 kroner til nå 399.990.
Også Longe Range og Performance-versjonene får prisreduksjon.
- Model 3 er fra og med i dag også betydelig rimeligere: Her går prisen ned fra 409.990 kroner til 369.990.
Oppdaterte priser, inkludert alle avgifter, skal nå også være tilgjengelig på Tesla sine nettsider.
Dette er startpriser uten avgifter, slik Tesla oppgir på sin startside i bestillingen.
Det vil si at vektavgift og vrakpant, og moms på versjonene over 500.000 kroner, tilkommer.
TV2 Broom og VG Tek meldte om prisnedgangen først i morges.
Jevnere leveringer?
Den aggressive prisreduksjonen kommer etter at Tesla ikke oppnådde Wall Street-estimater for leveranser i fjerde kvartal.
Der andre bilmerker har hatt lange ventelister, har Tesla i stor grad tømt ordrereserven hvert kvartal, og fortløpende funnet nye kunder i Norge.
I 2022 var det ventet noe jevnere levering av Tesla over Skagerak i 2022 – etter at fabrikken i Berlin åpnet i fjor, men bilmerket har fortsatt med sine kvartalsvise utleveringer.
Kanskje vi i løpet av 2023 vil se jevnere leveringer fra fabrikken i Tyskland.
Tesla har varslet prisreduksjon over hele verden de siste ukene. I Kina ble det nesten opptøyer – det var så mange som hadde gått glipp av prisreduksjonen.
Ordrereserven smelter?
Teslas ordrereserve har «smeltet» globalt, noe som var en av grunnene til aksjekursens nedgang før jul.
Økt produksjon av Tesla i Kina og Tyskland, samt forbedret kapasitet på skipene fra Shanghai, har bidratt til at Tesla globalt har redusert ordrereserven sin kraftig de siste månedene:
Ifølge InsideEVs kilder hadde Tesla globalt en ordrereserve på 470.000 biler i sommer. Nå skal ordrereserven være nede på rundt 160.000 biler.
At Teslas ordrereserve skrumper inn skal også være en del av grunnen til at selskapets børsverdi har rast de siste ukene. De siste dagene har det imidlertid vært tegn til en svak økning i kursen.
I Europa er ordrereserven redusert fra 110.000 biler i juni til 67.000 biler i begynnelsen av desember.
Og ennå er ikke kapasiteten ved Teslas Gigafactroy i Berlin fullt utnyttet.
Effektiv produksjon
Tesla viser også sin overlegenhet i produksjonskost per enhet:
BilNytt.no har tidligere skrevet at Tesla tar i bruk gigantiske støpemaskiner som former mye større deler av karosseriet enn før, såkalte Giga Press:
Eksempelvis erstatter to støpte karosserideler i Model Y nå det man trengte 70 deler til tidligere, med alle de sammenføyninger det medførte og som nå er blitt overflødige.
Noe annet Tesla har innført, er en mer omfattende tilnærming til den termiske styringen i elbiler, som eksempelvis innebærer å kombinere styring av klimaanlegg og temperaturkontroll for det elektriske drivverket.
I samme artikkel skrev BilNytt.no at Toyota revurderer hele sin elbil-strategi for å kunne innføre mer effektive produskjonsmetode.
Det går an å konkludere med at Tesla-festen ikke er slutt i Norge.
I 2022 slo Tesla Model Y den gamle rekorden til Bobla fra 1969, med mest solgte bilmodell i løpet av et kalenderår. Det markerte Elon Musk på Twitter:
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn