Rebil henter over 25 millioner kroner for å øke veksttakten. Neste år er ambisjonen å øke omsetningen til en milliard kroner.

Rebil kom i drift i høsten 2021 med for kjøp og salg av bruktbiler, og har så langt omsatt for over 115 millioner kroner.

Konseptet tilbyr bruktbilkunder 14 dagers åpent kjøp til en fastsatt pris med garantert minstestandard på bilene, samt prøvekjøring til sent på kvelden hver dag hele uken og gratis hjemlevering.

- Det ser ut til at kundene liker konseptet godt. Tilbakemeldingen er at mange opplever det enklere og tryggere å kjøpe bruktbil gjennom oss, sier Kristian Melchior i rebil.

Melchior, som er gründer og daglig leder i Rebil, påpeker at nybilutfordringene gir dem vekstmuligheter:

- Det er lang leveringstid på nybiler og det er få «nye» bruktbiler i salg. Nå rigger vi selskapet for ytterligere vekst og henter mer kapital, sier han.

- At Møller Mobility Group øker sin eierandel i selskapet tar vi som en bekreftelse på at vi gjør noe riktig, sier Rebil-sjefen.

Møller eier nå 18 %
Totalt henter Rebil 27 millioner kroner, hvorav Møller Mobility Group tar majoriteten av investeringen. Dette kommer i tillegg til de 14 millionene Møller-konsernet investerte i en annen emisjon før sommeren.

Da ble Rebil verdsatt til 140 millioner. Etter emisjonen nå vil Møller Mobility Group eie omtrent 18 % av selskapet.

På aksjonærlisten i selskapet finner man også majoritetseier Askeladden & Co, venture-investoren Trond Riiber Knudsen og næringslivsveteranen Jo Lunder.    

- Utviklingen i Rebil er imponerende med solid vekst, en svært kompetent organisasjon og fornøyde kunder, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.

- Selskapet representerer en spennende vekstmulighet for oss, samtidig som det er en innovasjonsarena for nye distribusjonskanaler, sier Hellman.

- Bruktbilmarkedet er stort og i betydelig endring og vi tror det vil være rom for flere forretningsmodeller i fremtiden, sier Petter Hellman.

Skal nå milliarden neste år
Ved utgangen av september vokser visstnok selskapets omsetning med over 30 % i måneden. Den løpende årsomsetningen er på 250 millioner kroner, oppgir Rebil.

Nå sikter bruktbilaktøren mot en omsetning på en milliard kroner i 2023. Rebil-sjefen erkjenner at det er et ambisiøst omsetningsmål:

- Vi tror det er mulig. Strategien er at Rebil skal bli blant de største frittstående forhandlerne i landet med den beste teknologien innen prising, logistikk og netthandel.

- Vi har overlevert på en allerede aggressiv vekstplan gang på gang, mener Melchior.

Den friske kapitalen skal Rebil bruke til å øke antall biler på lageret, ansette flere og utvikle ny teknologi for optimalisering av prising og innkjøp.

I dag kjøper 50 % av Rebil-kundene bilene usett på nett. Videre kommer én av fire kunder til Rebil direkte, og ikke via plattformer som FINN.no, ifølge Kristian Melchior.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn