På fredag kunne BilNytt.no avsløre at Motor Gruppen mister Renault-importen i Norge. 

- Vi kan bekrefte at importørkontrakten for Renault er sagt opp og at det er signert en intensjonsavtale med Hedin Caetano, bekreftet styreleder og eier Jan Gustav Thrane-Steen.

Svensk-portugisiske Hedin Caetano står bak selskapet RN Nordic AB, som siden 2022 har vært Renault-importør i Sverige og Danmark.

- Oppsigelsestiden er i utgangspunktet 24 måneder, men vi er enige om en estimert tidslinje for å fullføre prosessen i løpet av seks til ni måneder, fortalte Thrane-Steen.

Kort varsel
Etter hva BilNytt.no forstår, har produsenten ønsket et skifte i Norge basert på en strategi om å ha færre aktører per region.

Det er lite som tyder på at Hedin Caetano aktivt ønsket å overta Renault i Norge nå.  

Etter hva BilNytt.no forstår var dette heller et tilbud fra produsenten som Hedin Caetano og RN Nordic har opplevd at de har vært nødt til takke ja til  på forholdsvis kort varsel.

- Overrasket over fremgangsmåten
Renault-forhandlere BilNytt.no har snakket med er ikke overrasket over at det blir endringer i Renault-importen i Norge, men de er overrasket over fremgangsmåten.

Det blir påpekt at Hedin antagelig kunne fått en mye bedre flying start ved å overta deler av Motor Gruppens virksomhet, altså selskapet/konsernet fremfor et agentur uten infrastruktur.

Hedin-konsernet, som har ekspandert voldsomt de siste årene, er som mange andre i en mer presset situasjon i 2024 sammenlignet med tidligere.

Anders Hedin har selv gitt signaler om at han tar en pustepause. Et oppkjøp av Motor Gruppen er neppe aktuelt nå.

Ordknapp importørsjef
BilNytt.no har prøvd å få svar på flere spørsmål fra den nye importøren:

  • Vil dere starte en ny filial/nytt selskap fra scratch i Norge, eller vil dere overta det norske selskapet RBI Norge?
  • Vil dere inngå nye kontrakter med forhandlerne, eller vil dagens avtaler fortsatt gjelde etter overtagelsen?
  • Ønsker dere å få med ansatte fra den norske organisasjonen?
  • Vil dere benytte dagens infrastruktur til deler og logistikk, altså Motor Gruppen-selskapet Motor Part?

- Hedin Caetano har foreløpig ingen kommentarer. Relevant informasjon vil bli delt i god tid, svarer Jonas Angerdal til BilNytt.no.

- Takk for at dere tar kontakt og for deres interesse, legger Angerdal til, høflig og ordknapt. 

Mye tyder på at RN Nordic-sjef Jonas Angerdal ikke kan svare BilNytt.nos konkrete spørsmål fordi mange av detaljene rett og slett ikke er avklart ennå.

- Vi vil forholde oss til det vi blir enige om
Forrige uke røpte svarene fra Motor Gruppens konsernsjef, Vidar Eriksen, at lite rundt overgangen er avklart så langt:

- Det er ikke avgjort ennå. Dette skal vi diskutere de neste månedene, svarte Vidar Eriksen da BilNytt.no spurte om Hedin Caetano vil overta importselskapet RBI Norge med dagens ansatte, systemer og avtaler, eller om de vil starte fra scratch i Norge.

Til sammenligning har en såkalt «start/stop-operasjon» vært svært krevende for den nye Jaguar Land Rover-importøren og forhandlerne. Dette til tross for at sjefen og de øvrige ansatte var de samme hos ny og gammel importør.

På spørsmål om den nye importøren vil ha behov for at Motor Part tar seg av delelogistikken, svarte Vidar Eriksen at det kan hende det blir en lengre overgangsperiode.

- Men det er for tidlig å slå fast noe. Vi vil forholde oss til det vi blir enige om, sa Eriksen til BilNytt.no fredag.

Erfaring fra flere bilimportører
Jonas Angerdal fikk rollen som administrerende direktør i RN Nordic da Hedin Caetano overtok importørrollen for Renault, Dacia og Alpine i Sverige og Danmark for to år siden.

Hans lange erfaring fra bilbransjen, hos både importører og fabrikkeide datterselskaper, skal være grunnen til at han fikk jobben.

Angerdal har tidligere vært blant hos Kia og Ford, hvor han sist var involvert som administrerende direktør i overgangen fra produsenteid datterselskap til privateid importør.

«Den erfaringen tar Jonas nå med seg på endringsreisen som har begynt i RN Nordic», het det da han overtok sjefsjobben for Renault-importen.

Jonas Angerdal kom til RN Nordic fra rollen som administrerende direktør i Ford-importøren Hedin Motor Company AB, som er heleid av Hedin Mobility Group.

Etter at Hedin overtok Ford-importøren i Sverige i 2021 ble alle forhandlere sagt opp, og Hedin-konsernet overtok selv som Ford-forhandler i store deler av Sverige.

Angerdal har også bakgrunn fra Mazda-importøren og fra Fiat- og Alfa Romeo-importøren i flere omganger.

- Det er veldig inspirerende å kunne gå inn i RN Nordic AB i en spennende overgangsfase og sammen med organisasjonen og de nye eierne ta Renault, Dacia og Alpine mot ambisiøse markedsposisjoner, sa Jonas Angerdal da han tok fatt på jobben i 2022.

RN Nordic eies 50/50 av Hedin Mobility Group og Salvador Caetano.

Salvador Caetano-gruppen er et portugisisk konsern med 6.750 ansatte, etablert i 41 land på tre kontinenter (Europa, Afrika og Latin-Amerika) og representerer 25 bilmerker som importør og 36 merker i detaljhandel.

Konsernet har investeringer i industri, kjøretøydistribusjon, mobilitetstjenester og annet.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn