Juni har vært nok en spesiell måned for registreringsstatistikken, som vanlig levert av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

I alt ble det registrert 17.512 nye personbiler i juni – opp fra 15.566 biler i juni 2023, som hadde to flere registreringsdager.

Det er en økning på hele 12,5 %.

Det slår likevel ikke juni 2021, som da ble en rekordmåned med hele 20.392 biler – men årets juni slår den tidligere junirekorden fra 1977 (16.415 biler).

Med en voldsom innspurt på slutten av juni, endte første halvår på 61.258 biler.

Det var ikke nok til å passere fjorårets 66.549 nye personbiler i første halvår.

- Med de svingningene vi har sett i nybilsalget så langt i år, er det overraskende at vi ikke ligger lenger bak fjoråret, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV. 

- Andre halvår gir vanligvis et høyere nybilsalg enn første. Fortsetter det slik vi ser nå, kan 2024 ende med rundt 130 000 nye personbile.

Mest fremgang i markedsandel i 1. halvår:

  • MG:   + 5,2 prosentpoeng
  • Volvo:   + 1,9
  • Toyota:   + 1,7
  • Hyundai +1,6 

Mest tilbakegang i markedsandel i 1. halvår: 

  • Tesla:   - 8,2 prosentpoeng
  • Volkswagen:   - 7,5
  • Skoda:   - 1,7
  • Peugeot -1,3 

De to største bilimportørene taper store markedsandeler (9,5 prosent av markedet) til Volvo, Toyota, Hyundai og de øvrige asiatiske merkene unntatt Kia:

Harald A. Møllers markedsandel i første halvår endte på 17,9 %. Det er tilbake med 4,4 prosentpoeng fra 22,3 % i fjor. 

Bertel O Steens markedsandel falt fra 11 % i fjor til 5,8 % i første halvår i år. Det er en nedgang på 5,1 prosentpoeng.

Over 20 % flere varebiler
Blant de ti største bilmerkene hittil i år, er det kun Toyota, Volvo, MG, Hyundai og Nissan som har økt volumet sitt fra i fjor.

Første halvår i fjor var preget av Teslas prisstunt og utleveringer av en stor ordrereserve fra blant annet Harald A. Møller.

I juni i år våknet Tesla til live igjen og leverte som ventet en god halvårsavslutning:

Hittil i år er det registrert 10.498 nye Tesla i Norge, 3.672 av dem i juni. I fjor var tallene henholdsvis 16.850 og 3.450. 

Samtidig har det i juni skjedd en del ting som ikke nødvendigvis reflekterer realitetene i bilmarkedet i særlig grad.

Som BilNytt.no kunne fortelle for en tid tilbake, har årets juniregistreringer sammenheng med en del endringer i lover og regler fra og med juli måned.

Varebilvolumet er opp med hele 21 % hittil i år.

Høydepunkter i juni og i første halvår 2024:

  • Beste registreringsmåned siden mars 2023.
  • Tesla nok en gang suveren i juni og største bilmerke hittil i 2024.
  • Comeback for Tesla Model 3 – nummer 2 bak Model Y på modellstatistikken i juni.
  • Meget sterk annenplass for Toyota i juni og annet halvår.
  • Under 25 % elbilandel i juni for Toyota og godt under 40 % i første halvår.
  • Beste score noensinne og pallplass for MG i juni.
  • De kinesiske bilmerkene BYD, MG og Polestar har tresifret prosentvis oppgang i år, mens Xpeng har firesifret oppgang.
  • Svak måned for Volkswagen på 5. plass, bak Volvo. Harald A. Møller går kraftig tilbake totalt i juni (14 % markedsandel), og markant tilbake også i 1. halvår (18 %). Importørens bilmerker har en tilbakegang på -4,4 prosentpoeng, sammenlignet med sin markedsandel i første halvår i fjor. 
  • Bertel O. Steen fortsatt på felgen idet 1. halvår passeres. Under 3,6 % markedsandel for hele konsernet i juni og 5,8 % i første halvår. Bertel O Steen-merkene har dermed en tilbakegang på -5,1 prosentpoeng fra første halvår i fjor.
  • Elbilandel på 80 % i juni, opp fra mai takket være Tesla og MG. I første halvår endte elbilandelen på 85 %.
  • Eierskifter ned cirka 4 %.
  • Kraftig fremgang på godt over 60 % for bruktimporten, ledet an av elbiler.
  • Hydrogenbil-registreringer for første gang på et år, takket være stenging av kollektivfelt for elbiler: 7 Toyota Mirai i juni.
  • Et (siste?) blaff med ladbare hybrider; hovedsakelig Toyota RAV4 og Volvo XC60 i juni.
  • Nok en god måned for varebilene med nesten 20 % i pluss, men mindre frem enn i første halvår samlet. Ford, på annen plass bak Volkswagen, har størst fremgang.

BYD-registreringene er nesten tredoblet hittil i år sammenlignet med i fjor. I juni sto BYD Dolphin for omtrent halvparten av registreringene.

Topp 15 bilmerker (personbil) – juni 2024:

  1. Tesla:   3.672 nye personbiler
  2. Toyota:   3.243
  3. MG:   2.195
  4. Volvo:   1.576
  5. Volkswagen:   1.286
  6. Hyundai:   766
  7. Audi:   632
  8. BMW:   577
  9. Skoda:   469
  10. Nissan:   438
  11. Polestar:   388
  12. Ford:   299
  13. Suzuki:   283
  14. Mercedes-Benz:   249
  15. Mazda:   188

Topp 15 modeller (personbil) – juni 2024:

  1. Tesla Model Y:   2.324 nye personbiler
  2. Tesla Model 3:   1.334
  3. MG 4:   1.171
  4. Volvo EX30:   1.080
  5. Toyota Yaris Cross:   998
  6. Volkswagen ID.4:   834
  7. Toyota bZ4X:   765
  8. Toyota RAV4:   573
  9. Audi Q4 e-tron:   543
  10. MG Marvel R:   527
  11. Toyota Corolla Cross:   504
  12. MG ZS EV:   455
  13. Hyundai Kona electric:   452
  14. Polestar 2:   373
  15. Toyota Yaris:   292

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Tesla Model 3 bidro godt på registreringsstatistikken i juni.

Topp 15 bilmerker (personbil) – 1. halvår 2024:

  1. Tesla:   10.498 nye personbiler
  2. Toyota:   8.356
  3. Volkswagen:   6.447
  4. Volvo:   5.439
  5. MG:   4.350
  6. Hyundai:   3.206
  7. Nissan:   2.626
  8. BMW:   2.473
  9. Audi:   2.366
  10. Skoda:   2.024
  11. Ford:   1.496
  12. Mercedes-Benz:   1.362
  13. Polestar:   1.204
  14. BYD:   1.057
  15. Mazda:   874

Topp 15 modeller (personbil) – 1. halvår 2024:

  1. Tesla Model Y:   8.419 nye personbiler
  2. Volvo EX30:   3.776
  3. Volkswagen ID.4:   3.485
  4. Toyota bZ4X:   3.035
  5. MG 4:   2.448
  6. Tesla Model 3:   2.008
  7. Hyundai Kona electric:   1.911
  8. Volkswagen ID.3:   1.889
  9. Audi Q4 e-tron:   1.833
  10. Toyota Yaris Cross:   1.655
  11. Nissan Ariya:   1.373
  12. Ford Mustang Mach-E 1.267
  13. Toyota RAV4:   1.219
  14. Nissan Leaf:   1.196
  15. Polestar 2:   1.187

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Varebilsalget går så det suser
Antall førstegangsregistrerte nye varebiler økte både i juni og i første halvår.

I juni ble det registrert 3.020 nye varebiler, det er nesten 3 % flere enn samme måned i fjor.

I første halvår ble det totalt registrert 15.452 nye varebiler, det er drøyt 21 % flere enn i samme periode i 2023.

Dieselvarebilene har en andel på hele 68 %, som er en tydelig økning i forhold til 2023, mens elbilandelen gikk ned og endte på 31 % i første halvår.

- Den sterke økningen i salg av nye varebiler viser at det er rimelig god fart i økonomien, og at mange bedrifter går godt. Da øker evnen og viljen til å erstatte eldre varebiler med nye, sier Øyvind Solberg Thorsen. 

- At ikke takten i salg av nye el-varebiler er høyere, bør få myndighetene til å innse at incentivene ikke er tilstrekkelige, og at man bør ta grep som bidrar til at 2025-målet om at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler nåes så raskt som mulig, legger han til.

Eierskifter ned – bruktimport opp
Antall eierskifter, altså bruktmarkedet, gikk merkbart ned både i juni og for halvåret.

Ved inngangen til juli hadde 243.291 personbiler skiftet eier, det er 5,3 % færre enn på samme tid i fjor. Nedgangen var på 9,5 % i juni.

Bruktimport av personbiler har derimot gått merkbart opp både i juni som enkeltmåned, og i første halvår totalt – selv om det dreier seg om et begrenset antall biler.

I juni økte bruktimporten med 46 % sammenlignet med juni i 2023, og totalt er det importert 2.704 brukte personbiler i år.

Av disse er 60 % elbiler. Den store prosentvise økningen skjer fordi bruktimporten i fjor var historisk lav.

I 2023 ble det for første gang eksportert flere bruktbiler enn det ble importert.

Antall eierskifter pr. måned 2018-2024:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Nøkkeltall bilslaget juni 2024:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Bertel O. Steen vs. Harald A. Møller - PERSONBIL:

Bertel O. Steen vs. Harald A. Møller - VAREBIL:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn