Tidligere i juni meldte BilNytt.no at Volkswagen ville kompensere flere av sine tyske ID.3- og ID.4-kunder.
Grunnen var at produsenten hadde markedsført opptil 30 % økt rekkevidde for biler med varmepumpe, noe som viste seg å ikke stemme.
BilNytt.no skrev at også norske kunder antagelig ville få en kompensasjon, ettersom Volkswagen-importør Harald A. Møller overfor BilNytt.no medgikk at rekkevidde-påstanden hadde vært referert til på Volkswagens norske nettsider.
Dersom norske ID-kunder skulle få samme kompensasjon som tyske kunder, ville det dreie seg om opp mot 35 millioner kroner, skrev BilNytt.no.
I Tyskland endte det med nedsatte priser for nye ID.3 og ID.4 med varmepumpe, og en tilbakebetaling til de som allerede hadde kjøpt bilen med varmepumpe.
13.000 norske kunder får tilbakebetaling
I dag bekreftes i en melding som gikk ut til norske Volkswagen-forhandlere at norske kunder som har kjøpt ID.3 og ID.4 får tilbakebetalt 2.850 kroner.
Kompensasjonen gjelder for biler fakturert fra fabrikk før 1. juli i år. I Norge dreier det seg om rundt 13.000 biler, og kundene blir kontaktet.
Dermed blir totalbeløpet rundt 37 millioner kroner.
Samtidig reduseres prisen for nye ID.3 og ID.4 ned med det samme beløpet etter 1. juli.
- Denne saken handler om at man fra fabrikkens hold i en periode var upresis i omtalen av fordelen med varmepumpe sammenlignet med biler som ikke har varmepumpe, sier Anita Svanes til BilNytt.no.
Hun er kommunikasjonssjef i den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller AS.
- En av årsakene til at man nå ser at informasjonen ble upresis, er at bilen uten varmepumpe ble enda mer effektiv under vinterkjøring enn det man først la til grunn, fortsetter hun.
Alle ID.3 og ID.4 som er solgt nye i Norge har hatt varmepumpe som standardutstyr.
Også leasingselskap
Importøren skal også kontakte leasingselskapene.
Anita Svanes forteller til BilNytt.no at hos Volkswagen Financial Services er ordningen med kompensasjon allerede klar:
Der skal gjenværende terminbeløp reduseres med 2.850 kroner fordelt på de gjenværende månedene av leasingavtalen.
- For oss er det viktig at det blir gode løsninger der tilbakebetalingen kommer sluttkunden til gode. Derfor oppfordrer vi de øvrige aktørene til å finne en tilsvarende løsning, sier Svanes.
- Reduserer energibehovet
- Vi ser at varmepumpen reduserer energibehovet for oppvarming av kupeen med inntil 40 % ved temperaturer under 0 grader celsius. Dette påvirker også rekkevidden og har bidratt til at ID-modellene våre har hevdet seg godt i rekkeviddetester gjennomført av tredjepart på vinterstid, sier hun.
Svanes er opptatt av å minne om at varmepumpen fungerer som den skal og at WLTP-rekkevidden forblir uendret for de to modellene.
- Dette påvirkes ikke av denne saken, sier hun.
- Vi er uansett glade for at vi kan justere ned prisen på de aktuelle modellene og at dette også kan komme kunder som allerede har kjøpt bil til gode, sier Anita Svanes.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn