Norsk Elbilforening har hele tiden vært klare på nullutslippsmålet gjelder fra 1. januar 2025.

De må dermed være skuffet over at økningen i CO2-satsene og bortfallet av "rabatten" for ladbare hybrider gjelder først fra 1. april og ikke fra 1. januar som vanlig:

- At alle avgiftsøkningene først kommer fra 1. april er underlig, men retningen er i hvert fall klar, sier Christina Bu til BilNytt.no søndag kveld.  

Hun er generalsekretær i Norsk Elbilforening.

- Vi er nå spente på effekten totalt sett gjennom året.

- Med dette budsjettforliket tar man enda et steg mot totalt nullutslipp i det norske nybilsalget. Elbilandelen for personbil vil komme svært nær 100 % i løpet av 2025, sier Bu.

- Igjen øker avgiftene på nye forurensende biler. For nye ladbare hybrider er det nok over og ut. De får i gjennomsnitt over 45.000 kroner i økt avgift fra 1. april.

Avgiftene på andre nye fossilbiler øker også, men ikke like mye, i gjennomsnitt 14.500 kroner, ifølge Elbilforeningen.

Dette er budsjettenigheten:

Enighet:

  • SV har fått gjennomslag for å fjerne de negative satsene for ladbare hybridbiler, med virkning fra 1. april. 
     
  • Partene er enige om å redusere innslagspunktet i CO2-komponenten i engangsavgiften til 60 g/km fra 1. april.
     
  • Partene skal være enige om å øke CO2-satsene med 10 % på varebil, med virkning 1. april.

Les mer om statsbudsjettet for 2025:

Les også: Regjeringen skroter forslag om veiprising

Les kommentaren: Budsjettforhandlingene mer spennende enn budsjettforslaget

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn