BilNytt.no møter Frode Skaar-Ottesen på Seres-standen på Oslo Motor Show.

Der står han med flere eksemplarer av den i dag eneste modellen som er i salg, Seres 5, til en enda lavere pris enn tidligere.

I forbindelse med bilutstillingen i Paris ble det kjent at Seres skulle skifte navn til Aito, som i Kina, og i forkant av Oslo Motor Show ble det kommunisert at modellene M7 og M9 skulle vises på Lillestrøm.

Så, det åpenbare spørsmålet:

- Hva skjer?

- Dette er riktig, men det har seg slik at en ny strategi hos Seres Group er i støpeskjeen, sier Skaar-Ottesen til BilNytt.no. 

Han er administrerende direktør Seres-importøren Autoisme AS.

Han kan fortelle at avgjørelsen om å utvikle en ny strategi var tatt i Kina allerede da Aito-modellene ble vist på bilutstillingen i Paris, men da var det allerede betalt for deltakelsen på Oslo Motor Show.

- Men er det fortsatt Huawei som står bak Aito sammen med Seres Group?

- Nei, faktisk ikke. Seres har kjøpt Aito-merket fra Huawei, men får fortsatt den teknologiske plattformen fra dem, forklarer han.

Seres-importør Autoisme eies av Sandven i Bergen. Onsdag ble det for øvrig kjent at Sandven er på vei ut av det norske JLR-nettverket.

Uavklart fremtid
Den norske Seres-sjefen kan fortelle at fremtiden foreløpig er usikker, men sier seg optimist:

- Aito har jo hatt en kjempesuksess over flere måneder i Kina og er nå blitt det mestselgende merket i premium-segmentet.

- Det fører til at strategien legges om, men den er som sagt fortsatt under utarbeidelse. Dermed er det ikke klart ennå hva merkenavnet blir her fremover, utdyper han.

Frode Skaar-Ottesen sier at produsenten verken har landet definitivt på «Seres», «Aito», «Aito by Seres» – eller noe annet.

- Når vil dere få vite mer om hvordan fremtiden deres som importør blir?

- Hvilken plass vi vil få i produsentens endelige planer vet vi ikke ennå, svarer han og fortsetter:

- Det har vært snakket om at det skal arbeides med den nye strategien frem mot årsskiftet, men om den vil bli klar da, vet vi jo ikke.

Han forteller også at det er foretatt endringer i ledelsen som gjør at planene som var lagt tidligere for Europa kan bli skiftet ut med nye.

Etter planen skal mer være klart i løpet av november, forutsatt at produsenten planer er klare.

Frode Skaar-Ottesen sier at de norske forhandlerne holdes løpende informert om utviklingen.

- Ellers er det business as usual, og leveransesituasjonen på deler er bedre nå enn den var, sier han.

Skulle vise flere modeller
Aktiviteten til Autoisme og Seres i Norge begrenser seg for tiden til å selge ut lageret av den utgående Seres 5-modellen.

Skaar-Ottesen håper imidlertid å få muligheten til å selge den nye Seres 5 som 2025-modell enten den blir hetende Seres 5, Aito 5 eller M5.

- Den får kraftig oppgradert teknologi og kvalitet med vesentlig lengre rekkevidde, samtidig som kostnadene har gått ned, sier han, fortsatt entusiastisk.

- Det var meningen å vise den ladbare hybriden M7 her på messen?

- Ja, det er virkelig en flott bil som imponerte stort i Paris. Det er synd politikken i Norge i dag straffer selv slike ladbare hybrider med veldig lang rekkevidde, som ville være utmerkede i distriktene.

- Nå kan det jo være nye muligheter for slike hvis man leaser dem ut og reeksporterer i etterkant?

- Ja, nå har vi jo sett det – det er kanskje muligheter der. Hvem vet …?

På Oslo Motor Show tilbys Seres 5 til messepris 479.900 kroner.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn