I helgen skal den Sulland-eide bilimportøren Electric Way vise frem flere av sine biler på Oslo Motor Show på Lillestrøm.
Electric Way representerer i dag Voyah, MHero og Dongfeng – som alle produseres av Dongfeng-konsernet.
Den største nyheten er kanskje lille Dongfeng Nammi Box, som får en startpris på rett i underkant av 200.000 kroner.
Delegasjon fra Kina
Torsdag ettermiddag – dagen før dørene til messehallene på Lillestrøm åpner – har Electric Way invitert til en storslagen lansering av den nye SUVen Voyah Courage.
Motor Gruppen-eier Jan Gustav Thrane-Steen og Arvid Sulland er optimister: - Vi ser en lysning. Vi har trua, selv om man skal være forsiktig med å tru, smiler Sulland til BilNytt.no.
Electric Way-sjef Torje Sulland og Voyahs Europa-sjef Gao Yuan inviterte i dag til storstilt Voyah Courage-lansering og forhandler-kick-off i Norge.
Under en stor markering i Voyah-showroomet i Klingenberggata i Oslo sentrum i ettermiddag, deltok en stor kinesisk delegasjon:
Ledelsen i både Voyah og i Dongfeng er på plass.
Det samme er Electric Way-ledelsen og -eierne, samt representanter fra Motor Gruppens forhandlernettverket, Sullands forhandlernettverk, andre samarbeidspartnere og internasjonal presse.
I morgen skal den kinesiske delegasjonen besøke Oslo Motor Show sammen med sine norske partnere.
Der får de treffe norske bilkjøpere – som får anledning til å prøvekjøre både Voyah Courage og andre modeller.
Ifølge Motor Forum-direktør Lena Musæus og Motor Gruppen-konsernsjef Vidar Eriksen er forhandlerne klare for Voyah og Box.
Skal selge bil
Electric Way-sjef Torje Sulland er optimistisk når han i dag presenterer Voyah Courage.
Bilen får en startpris på 419.900 kroner med tohjulsdrift. Med firehjulsdrift starter prisen på 449.900 kroner.
Salget åpner i begynnelsen av november.
- Dette er en konkurransedyktig pris, sier Torje Sulland til BilNytt.no.
Selv om det offisielle budskapet er at Nammi Box blir importørens mestselgende modell i Norge neste år, utelukker ikke Sulland at Courage kan bli bestselgeren.
Courage er Voyahs nyeste modell og får en startpris på 419.900 kroner i Norge. I Kina starter prisen på tilsvarende 275.000 kroner.
- Det er klart det er sterk konkurranse i segmentet, men med den prisen vi har, produktet og ikke minst forhandlerne, skal vi klare å selge bil, sier Torje Sulland (t.h.). Motor Gruppens Jan Gustav Thrane-Steen og Vidar Eriksen er klare for å bidra.
Med et landsdekkende forhandlernettverk på plass, benytter Electric Way Voyah-showroomet i Klingenberggata som galleri med ulike kunstnere for å tiltrekke seg besøkende – og slik få vist frem bilene og merkevaren.
Salgsmål klart
Tidligere i dag arrangerte Electric Way kick-off for hele det norske forhandlernettverket.
Der ble det ifølge salgs- og produktsjef Morten Brurud kommunisert salgsmål.
Målet er å selge 1.680 nye biler fra Electric Ways merker i Norge neste år, opplyser Brurud.
Men han vil ikke ut med fordelingen mellom merkene eller modellene når BilNytt.no spør.
- Nammi Box blir nok bestselgeren, fulgt av Voyah Courage, sier Brurud.
Salgssjef Lars Mabro Carlsson i Electric Way trekker frem forhandlernes viktige rolle.
Han forteller at han i to år har måttet svare på spørsmål – både fra forhandlere og andre – om når det blir noe volum å snakke om.
- ... og hva svarer du på det?
- Det blir nå, for nå kommer endelig bilene med de riktige prisene.
Øyvind Sulland og Jan Gustav Thrane-Steen er enige om at benplassen i baksetet i Nammi Box er overraskende god.
Morten Brurud forlot MyCar før sommeren og har nå en sentral rolle i Electric Way.
Straffetoll en utfordring
Electric Way har importrettighetene til Voyah, Dongfeng og MHero også blant annet i EU-landene Sverige og Finland.
I juli inngikk Electric Way en partneravtale med det finske konsernet Wetteri om distribusjon av de tre merkene i Finland.
- Straffetoll er en utfordring, selv om Norge ikke er direkte påvirket, sier Torje Sulland til BilNytt.no.
Som et resultat trekker han frem at Voyahs ladbare hybrider vil bli veldig viktige i Sverige og Finland.
Voyah er også til stede i andre markeder i Europa. I Danmark er K.W. Bruun importør.
Gao Yuan leder Voyah i Europa og forteller at Electric Way har bidratt til å åpne døren for Voyah i flere land.
- Vi startet i Norge, sier Yuan til BilNytt.no og roser Sulland for godt samarbeid.
Voyahs norske partner skal ha hjulpet produsenten med å få fotfeste i blant annet Danmark, Nederland og Bulgaria.
Svein Arild Johnsgård sammen med Gao Yuan, som er Voyah-sjef for Europa. - Jeg er i Norge for fjerde gang, forteller Yuan.
Flere forhandlere
I dag er 26 forhandlere tilknyttet Electric Way.
Neste år skal fem nye forhandlere på plass i Norge.
I tillegg skal 12 forhandlere kobles opp i Sverige, mens ytterligere fire skal på plass i Finland neste år.
I sommer ble det kjent at Sulland og Motor Gruppen inngår allianse for å selge Dongfeng og Voyah i Norge.
I august fikk Voyah Free-prisen et kutt på 190.000 kroner, samtidig med at Motor Forum-forhandlerne startet salget av merket.
Dagens Voyah- og Dongfeng-forhandlere i Norge:
- Motor Forum Fredrikstad
- Sulland Sarpsborg
- Motor Forum Follo
- Motor Forum Oslo
- Motor Forum Lillestrøm
- Motor Forum Eidsvoll
- Sulland Hamar
- Sulland Gjøvik
- Sulland Lillehammer
- Motor Forum Asker & Bærum
- Sulland Drammen
- Motor Forum Drammen - kun Box
- Autocenteret Fjeldstad
- Øyans Bil Sandefjord
- Motor Forum Larvik
- Lassen Auto - kun Voyah
- Motor Forum Skien - kun Box
- Motor Forum Notodden
- Motor Forum Kristiansand
- Motor Forum Sandnes
- Motor Forum Stavanger
- Motor Forum Bergen
- Motor Forum Ålesund
- Sulland Trondheim
- Sulland Bardufoss - kun Voyah
- Sulland Alta
Motor Forums forhandlere i Hamar og Elverum er ikke med på listen over dem som skal selge Voyah og Box.
I Drammen vil Sulland Drammen selge både Voyah og Box, mens Motor Forum Drammen kun vil representere Box.
Motor Gruppen har tidligere hatt Dongfeng-merket Forthing som en del av sine fremtidsplaner, men i dag foreligger ingen planer om lansering av merket i Norge.
Forrige uke var det lansering av Voyah Courage i Hangzhou i Kina. Der deltok Torje og Øyvind Sulland på arrangementet «Voyah Nights».
«Vi viser vårt engasjement og dedikasjon til å levere innovative produkter og gi eksepsjonelle opplevelser for våre venner og partnere over hele verden», meldte produsenten under Voyah Nights i forrige uke.
Gikk på kjempetap
Så langt i år er det registrert 115 nye Voyah personbil i Norge.
I hele 2023 ble det kun registrert 58 nye Voyah etter at det ble registrert 396 Voyah på tampen av 2022.
Torje Sulland og far Arvid Sulland snakker bil og business.
I sommer ble det kjent at den norske Voyah-importøren fikk et underskudd på hele 164 millioner i 2023, etter å ha tapt nesten 30 millioner året før.
Styreleder Arvid Sulland forklarte kjempetapet hos Voyah-importøren med kollaps i markedet, høye lager- og rentekostnader, oppstartskostnader og ikke tilstrekkelig valuta-sikring.
- Vi er skrudd sammen på den måten at vi har tro på – og er egentlig rimelig sikre på – at kinesiske bilmerker er viktige i fremtiden, sa Arvid Sulland i sommer.
Sulland-familien er svært godt representert i Electric Way-styret, sammen med visekonsernsjef Svein Arild Johnsgård:
Styret i Electric Way:
- Odd Arvid Sulland (styreleder)
- Svein Arild Johnsgård
- Torje Aleksander Sulland
- Øyvind Sulland
- Therese Sulland
- Unn Beathe Sulland
- Johanne Oppegaard Sulland
Torje Sulland, Svein Arild Johnsgård, Arvid Sulland og Øyvind Sulland fikk se mange nyheter fra Vohay og Dongfeng på bilutstillingen i Shanghai i fjor.
Monstertruck fra 1,7 millioner
Denne uken er det dessuten salgsstart for den spektakulære el-SUVen MHero I.
- Vi har brukt litt lengre tid enn planlagt på å få MHero salgsklar i Norge, men endelig er den her og vi gleder oss til å se bilen rulle ut på norske veier, sier Torje Sulland.
Bilen skal selges fra forhandlere i Bergen, Trondheim og Stavanger.
I tillegg vil bilen være fysisk tilgjengelig i Electric Ways Experience Center i Oslo fra 25. oktober.
Bilen, som krever C1-førerkort i Norge på grunn av høy vekt, har en startpris på nesten 1,7 millioner kroner.
Importøren ser i første omgang for seg å selge rundt 50 eksemplarer av MHero I i Norden.
Både MHero I og Nammi Box stilles ut på Oslo Motor Show i helgen.
KOMMENTAR: - Kortsiktig kinderegg eller fremtidig bilbransjehistorie?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn