I helgen skal den Sulland-eide bilimportøren Electric Way vise frem flere av sine biler på Oslo Motor Show på Lillestrøm.

Electric Way representerer i dag Voyah, MHero og Dongfeng – som alle produseres av Dongfeng-konsernet.

Den største nyheten er kanskje lille Dongfeng Nammi Box, som får en startpris på rett i underkant av 200.000 kroner

Delegasjon fra Kina
Torsdag ettermiddag – dagen før dørene til messehallene på Lillestrøm åpner – har Electric Way invitert til en storslagen lansering av den nye SUVen Voyah Courage.

Motor Gruppen-eier Jan Gustav Thrane-Steen og Arvid Sulland er optimister: - Vi ser en lysning. Vi har trua, selv om man skal være forsiktig med å tru, smiler Sulland til BilNytt.no.

Electric Way-sjef Torje Sulland og Voyahs Europa-sjef Gao Yuan inviterte i dag til storstilt Voyah Courage-lansering og forhandler-kick-off i Norge.

Under en stor markering i Voyah-showroomet i Klingenberggata i Oslo sentrum i ettermiddag, deltok en stor kinesisk delegasjon:

Ledelsen i både Voyah og i Dongfeng er på plass.

Det samme er Electric Way-ledelsen og -eierne, samt representanter fra Motor Gruppens forhandlernettverket, Sullands forhandlernettverk, andre samarbeidspartnere og internasjonal presse.

I morgen skal den kinesiske delegasjonen besøke Oslo Motor Show sammen med sine norske partnere.

Der får de treffe norske bilkjøpere – som får anledning til å prøvekjøre både Voyah Courage og andre modeller.

Ifølge Motor Forum-direktør Lena Musæus og Motor Gruppen-konsernsjef Vidar Eriksen er forhandlerne klare for Voyah og Box.

Skal selge bil
Electric Way-sjef Torje Sulland er optimistisk når han i dag presenterer Voyah Courage.

Bilen får en startpris på 419.900 kroner med tohjulsdrift. Med firehjulsdrift starter prisen på 449.900 kroner.

Salget åpner i begynnelsen av november. 

- Dette er en konkurransedyktig pris, sier Torje Sulland til BilNytt.no.

Selv om det offisielle budskapet er at Nammi Box blir importørens mestselgende modell i Norge neste år, utelukker ikke Sulland at Courage kan bli bestselgeren.

Courage er Voyahs nyeste modell og får en startpris på 419.900 kroner i Norge. I Kina starter prisen på tilsvarende 275.000 kroner.

- Det er klart det er sterk konkurranse i segmentet, men med den prisen vi har, produktet og ikke minst forhandlerne, skal vi klare å selge bil, sier Torje Sulland (t.h.). Motor Gruppens Jan Gustav Thrane-Steen og Vidar Eriksen er klare for å bidra.

Med et landsdekkende forhandlernettverk på plass, benytter Electric Way Voyah-showroomet i Klingenberggata som galleri med ulike kunstnere for å tiltrekke seg besøkende – og slik få vist frem bilene og merkevaren.

Salgsmål klart
Tidligere i dag arrangerte Electric Way kick-off for hele det norske forhandlernettverket.

Der ble det ifølge salgs- og produktsjef Morten Brurud kommunisert salgsmål.

Målet er å selge 1.680 nye biler fra Electric Ways merker i Norge neste år, opplyser Brurud.

Men han vil ikke ut med fordelingen mellom merkene eller modellene når BilNytt.no spør.

- Nammi Box blir nok bestselgeren, fulgt av Voyah Courage, sier Brurud.

Salgssjef Lars Mabro Carlsson i Electric Way trekker frem forhandlernes viktige rolle.

Han forteller at han i to år har måttet svare på spørsmål – både fra forhandlere og andre – om når det blir noe volum å snakke om.

- ... og hva svarer du på det?

- Det blir nå, for nå kommer endelig bilene med de riktige prisene.

Øyvind Sulland og Jan Gustav Thrane-Steen er enige om at benplassen i baksetet i Nammi Box er overraskende god.

Morten Brurud forlot MyCar før sommeren og har nå en sentral rolle i Electric Way.

Straffetoll en utfordring
Electric Way har importrettighetene til Voyah, Dongfeng og MHero også blant annet i EU-landene Sverige og Finland.

I juli inngikk Electric Way en partneravtale med det finske konsernet Wetteri om distribusjon av de tre merkene i Finland.

- Straffetoll er en utfordring, selv om Norge ikke er direkte påvirket, sier Torje Sulland til BilNytt.no. 

Som et resultat trekker han frem at Voyahs ladbare hybrider vil bli veldig viktige i Sverige og Finland.

Voyah er også til stede i andre markeder i Europa. I Danmark er K.W. Bruun importør.

Gao Yuan leder Voyah i Europa og forteller at Electric Way har bidratt til å åpne døren for Voyah i flere land. 

- Vi startet i Norge, sier Yuan til BilNytt.no og roser Sulland for godt samarbeid. 

Voyahs norske partner skal ha hjulpet produsenten med å få fotfeste i blant annet Danmark, Nederland og Bulgaria.

Svein Arild Johnsgård sammen med Gao Yuan, som er Voyah-sjef for Europa. - Jeg er i Norge for fjerde gang, forteller Yuan.

Flere forhandlere
I dag er 26 forhandlere tilknyttet Electric Way.

Neste år skal fem nye forhandlere på plass i Norge. 

I tillegg skal 12 forhandlere kobles opp i Sverige, mens ytterligere fire skal på plass i Finland neste år.

I sommer ble det kjent at Sulland og Motor Gruppen inngår allianse for å selge Dongfeng og Voyah i Norge.

I august fikk Voyah Free-prisen et kutt på 190.000 kroner, samtidig med at Motor Forum-forhandlerne startet salget av merket.

Dagens Voyah- og Dongfeng-forhandlere i Norge:

  • Motor Forum Fredrikstad
  • Sulland Sarpsborg
  • Motor Forum Follo
  • Motor Forum Oslo
  • Motor Forum Lillestrøm
  • Motor Forum Eidsvoll
  • Sulland Hamar
  • Sulland Gjøvik
  • Sulland Lillehammer
  • Motor Forum Asker & Bærum
  • Sulland Drammen
  • Motor Forum Drammen kun Box
  • Autocenteret Fjeldstad
  • Øyans Bil Sandefjord
  • Motor Forum Larvik
  • Lassen Auto kun Voyah
  • Motor Forum Skien kun Box
  • Motor Forum Notodden
  • Motor Forum Kristiansand
  • Motor Forum Sandnes
  • Motor Forum Stavanger
  • Motor Forum Bergen
  • Motor Forum Ålesund
  • Sulland Trondheim
  • Sulland Bardufoss kun Voyah
  • Sulland Alta

Motor Forums forhandlere i Hamar og Elverum er ikke med på listen over dem som skal selge Voyah og Box.

I Drammen vil Sulland Drammen selge både Voyah og Box, mens Motor Forum Drammen kun vil representere Box.

Motor Gruppen har tidligere hatt Dongfeng-merket Forthing som en del av sine fremtidsplaner, men i dag foreligger ingen planer om lansering av merket i Norge.

Forrige uke var det lansering av Voyah Courage i Hangzhou i Kina. Der deltok Torje og Øyvind Sulland på arrangementet «Voyah Nights».

«Vi viser vårt engasjement og dedikasjon til å levere innovative produkter og gi eksepsjonelle opplevelser for våre venner og partnere over hele verden», meldte produsenten under Voyah Nights i forrige uke.

Gikk på kjempetap
Så langt i år er det registrert 115 nye Voyah personbil i Norge.

I hele 2023 ble det kun registrert 58 nye Voyah etter at det ble registrert 396 Voyah på tampen av 2022.

Torje Sulland og far Arvid Sulland snakker bil og business.

I sommer ble det kjent at den norske Voyah-importøren fikk et underskudd på hele 164 millioner i 2023, etter å ha tapt nesten 30 millioner året før.

Styreleder Arvid Sulland forklarte kjempetapet hos Voyah-importøren med kollaps i markedet, høye lager- og rentekostnader, oppstartskostnader og ikke tilstrekkelig valuta-sikring.

- Vi er skrudd sammen på den måten at vi har tro på – og er egentlig rimelig sikre på – at kinesiske bilmerker er viktige i fremtiden, sa Arvid Sulland i sommer.

Sulland-familien er svært godt representert i Electric Way-styret, sammen med visekonsernsjef Svein Arild Johnsgård:

Styret i Electric Way:

  • Odd Arvid Sulland (styreleder)
  • Svein Arild Johnsgård
  • Torje Aleksander Sulland
  • Øyvind Sulland
  • Therese Sulland
  • Unn Beathe Sulland
  • Johanne Oppegaard Sulland

Torje Sulland, Svein Arild Johnsgård, Arvid Sulland og Øyvind Sulland fikk se mange nyheter fra Vohay og Dongfeng på bilutstillingen i Shanghai i fjor.

Monstertruck fra 1,7 millioner
Denne uken er det dessuten salgsstart for den spektakulære el-SUVen MHero I.

- Vi har brukt litt lengre tid enn planlagt på å få MHero salgsklar i Norge, men endelig er den her og vi gleder oss til å se bilen rulle ut på norske veier, sier Torje Sulland. 

Bilen skal selges fra forhandlere i Bergen, Trondheim og Stavanger.

I tillegg vil bilen være fysisk tilgjengelig i Electric Ways Experience Center i Oslo fra 25. oktober.

Bilen, som krever C1-førerkort i Norge på grunn av høy vekt, har en startpris på nesten 1,7 millioner kroner.

Importøren ser i første omgang for seg å selge rundt 50 eksemplarer av MHero I i Norden.

Både MHero I og Nammi Box stilles ut på Oslo Motor Show i helgen.

KOMMENTAR: - Kortsiktig kinderegg eller fremtidig bilbransjehistorie?

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn