På fredag skrev BilNytt.no  i kommentaren «Komma-knulling» eller viktig kamp? – at Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby hadde havnet i sentrum av budsjett-forhandlingene, allerede før de var påbegynt. 

Der skrev BilNytt.no at flere i norsk bilbransje «mistet hele underkjeven» da de så Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby på Dagsrevyen mandag i forrige uke.

I går ble mange i norsk bilbransje provosert på ny, da Harald A. Møller kom med sin reaksjon på finansministerens forslag til statsbudsjett.

«Vi ville gå foran og vise at det gikk an, men næringslivet kan ikke løse dette alene. Myndighetene må også vise at de mener alvor med målet», sa Ulf Tore Hekneby og fortsatte:

«Utvalget er godt nok nå til at alle nybilkunder kan velge en fullelektrisk personbil, men avgiftene må bidra til de politiske målene. Altså må det koste stadig mer å slippe ut enn å ikke gjøre det.»

Harald A. Møller sluttet å tilby fossile personbiler fra Volkswagen fra 1. januar 2024, men har varslet at de nå revurdererer denne strategien.

Reaksjoner
BilNytt.no har fått reaksjoner fra flere ledere i norsk bilbransje som reagerer på Harald A. Møllers soloutspill der Norges største bilimportør etterlyser høyere bilavgifter på fossilbiler. 

Ingen av disse har ønsket å stå frem med navn i denne omgang.

Flere i bransjen mener at dette er en slags skjult unnamanøver for å kunne selge fossilbiler til bilutleiebilselskap i 2025, etter det de mener er en mislykket «grønnvaskings-strategi» fra Harald A. Møller i et tøft marked.

Harald A. Møller virker å være alene i bilbransjen om å lage stor ståhei om at man ikke når 2025-målet på personbiler:

NBF-sjef Stig Morten Nilsen rykket i går ut og ba norsk bilbransje løfte blikket:

«Det aller viktigste for våre medlemmer er at folk får bedre råd. Nå øker kjøpekraften, og det er mye viktigere enn avgiftsdesimaler», skrev Stig Morten Nilsen allerede før budsjettet var lagt frem.

Nilsens budskap står i sterk kontrast til budskapet fra Harald A. Møller.

Både NBF og BIL mener at 2025-målet nå i praksis er nådd på personbil:

«2025-målet er for alle praktiske formål nådd», sa NBFs Ida Krag i går.

«Det er vel og bra med ambisiøse mål, men om vi havner på 97 eller 100 prosent elbilandel i nybilsalget i 2025 er ikke avgjørende», sa BILs Harald Jachwitz Andersen etter budsjettfremleggelsen.

- Ikke på kollisjonskurs med bransjen
BilNytt.no har stilt Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby en rekke spørsmål basert på deres pressemelding – og deres budskap på NRK i forrige uke.

Spørsmålene blir besvart av hans kommunikasjonsdirektør:

- Både NBF og BIL mener at man har så godt som oppnådd 2025-målet på personbiler. Hvorfor er dere av en helt annen oppfatning enn de to bilbransjeorganisasjonene?

- Vi svarer på vegne av oss selv, og tilsynelatende er vi noe mer utålmodige enn minste felles multiplum i bransjen, svarer Øyvind Rognlien Skovli til BilNytt.no. 

Skovli er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller. 

- Det er en ganske voksen andel fossile biler igjen, og forslaget fra regjeringen nå kommer ikke til å endre det. Det syns vi er en forspilt mulighet, når elbilutvalget er så godt på personbilsiden, sier Skovli.

- Lever dere godt med å være på kollisjonskurs med BIL og NBF – eller planlegger dere tiltak i forhold til dette?

- Vi opplever ikke at vi er på kollisjonskurs, men ønsker jo selvsagt å være en aktør som bidrar til at bransjen samlet sett forblir en aktiv pådriver for en raskest mulig elektrifisering av den norske bilparken.

- Vi mener alle festtalene på veien hit forplikter, og nå må vi vise at vi mener alvor.

- Vi har jobbet for dette i over ti år, så ingen bør være overrasket over vår holdning til dette spørsmålet nå, fortsetter Skovli.

- Vi står støtt
- Hva er deres kommentar til de i bilbransjen som mener at dere bedriver flisespikking rundt 2025-målet etter at vi nå har hatt måneder med elbilandel i personbilsalget på over 96 %?

- Samlet sett er fossilandelen vesentlig høyere enn bare desimaler, svarer kommunikasjonsdirektøren.

Hittil i år elbilandelen på 88,2 %, mens i tredje kvartal isolert var elbilandelen på 94,7 %, ifølge OFV.

- Vi opplever engasjement rundt disse spørsmålene i bransjen, og det gir grunnlag for gode diskusjoner. Vi står støtt i vår tilnærming, slik vi har gjort gjennom mange år, legger Skovli til.

- Dere har i flere omganger snakket om et fossilt innslag på 10 til 20 % neste år, uten å forklare dette nærmere. Mener dere her estimat for sum av personbiler og lette varebiler neste år – eller mener dere at elbilandelen på elbil vil gå markant ned?

- Vi frykter at elbilandelen blir stående på stedet hvil, og det betyr i så fall en fossilandel på godt over 10 % i 2025. Eller i verste fall enda høyere, noe som ville vært et leit paradoks i elbilåret 2025, svarer Skovli.

- Ber man ikke i så fall da også indirekte om skjerpede avgifter på fossile varebiler?

- Nei. Det er ulike virkemidler som må til i møte med disse to markedene, basert på hvor moden teknologien er, svarer Skovli.

- Nå er vi der på personbilsiden at utvalget nullutslippsbiler er så solid at alle kunder kan velge en elbil. Der er man ikke ennå på varebilsiden, sier Øyvind Rognlien Skovli.

I forrige uke forklarte Skovli overfor BilNytt.no forskjellene i tidslinjen mellom elektrifiseringen av person- og varebilmarkedet.

Harald A. Møller reagerte i går ikke på at elvarebilene ikke fikk bedre vilkår i budsjettforslaget.

Bilutleiemarkedet
Hertz Norge har varslet at de skal kjøpe biler for 2,4 milliarder kroner neste år.

I går sa Ulf Tore Hekneby at bilutleie- og bildelingsselskaper fortsatt kjøper inn fossile biler i relativt store volumer. Han mener regjeringen ikke gjør nok for å gjøre elbiler mer attraktivt for disse aktørene. 

Harald A. Møller har vært en stor leverandør av biler til blant annet Hertz. Fossilbilene Volkswagen leverte til Hertz i år ble sagt å være ordrereserve fra 2023. 

Betyr deres nye budskap at Harald A. Møller åpner for salg av fossilbiler til leiebilselskap og leasingselskap i 2025?

- Vi sier nå at vi må vurdere å gjeninnføre de fossile personbilene fra Volkswagen i det norske markedet, men håper at det ikke blir en realitet, svarer Skovli.

- Det avhenger også av utfallet av forhandlingene mellom SV og regjeringen om neste års statsbudsjett.

- Kan Harald A. Møller overfor produsenten forsvare å ikke selge fossilbiler til bilutleieselskap og leasingselskap – og for den saks skyld privatkunder? Fabrikken har vel også avtaler som går på tvers av landegrenser?

- Vi har fabrikken i ryggen som en solid partner, også i det langsiktige arbeidet vårt for å bidra til elektrifiseringen i det norske markedet, svarer Skovli.

Setter sin lit til SV
- Hva tenker dere om en eventuell budsjettenighet? Tror dere det er realistisk at SV vil prioritere bilavgifter og nybilkjøpere i kommende budsjettforhandlinger?

- Her må vi henvise til SV, men vi opplever SV som mer offensive enn regjeringen i klimaspørsmålet. 

Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken i SV varslet forrige uke, samme dag som Hekneby var på Dagsrevyen, at partiet vil ta opp kampen i budsjettforhandlingene.

SV-politiker Lars Haltbrekken har allerede varslet at han vil kjempe for å gjøre fossilbiler dyrere og elbiler billigere.

Det gjenstår imidlertid å se om SV vil prioritere å kjempe for å få gjennomslag for bilavgifter i de kommende budsjettforhandlingene, som også vil omhandle mange andre kjernesaker man skulle tro var viktigere for Sosialistisk Venstreparti, enn det norske nybilkjøp er.

- Er det ikke egentlig en fordel for dere at SV ikke gjør noe for å påvirke i budsjettet – for da kan dere selge fossilbiler til leiebilselskap med æren i behold?

- Premisset i dette spørsmålet later til å være at vi egentlig ønsker å selge fossilbiler, men vi har jobbet aktivt gjennom mange år for å kunne fase ut denne teknologien raskest mulig, avslutter Øyvind Rognlien Skovli.

At Harald A. Møller stadig får stor oppmerksomhet rundt sitt budskap, er det liten tvil om:

Bilimportørens «trussel» om å gjenoppta salget av fossilbiler ble trukket frem av Sveinung Rotevatn fra Venstre på Politisk Kvarter i NRK i dag.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn