Mandag 7. oktober la finansminister Trygve Slagsvold Vedum frem regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025.

Søndag 1. desember kom regjeringen til enighet med SV, og det ble flere endringer i bilavgiftene.

Det som var overraskene i årets budsjettenighet er at endringene for nye engangsavgifter skjer fra 1. april 2025, og ikke 1. januar som vanlig.

Nå har Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) oppdatert sin avgiftskalkulator, som du finner nedenfor. 

Avgiftskalkulatoren viser avgift per kjøretøy beregnet etter 1. april-reglene sammenlignet med gjeldende engangsavgift for 2024. 

Ladbare hybrider og varebiler vil i perioden 1. januar til 30. mars ha et annet avgiftsnivå enn det som vises i kalkulatoren. 

OFV Avgiftskalkulator ikke inneholder merverdiavgift for elbiler.

Enigheten for personbiler:

  • Innslagspunktet for CO2-komponenten i engangsavgiften senkes for personbilene fra dagens 70 g/km til 60 g/km. Det første intervallet utvides med 10 g/km, mens de øvrige intervallene over 118 g/km opprettholdes som i dag. 
  • Fradrag for CO2-utslipp, også kalt de negative satsene, fjernes for både person- og varebiler.
  • CO2-komponenten i engangsavgiften for varebiler øker med 10 prosent fra de foreslåtte 2025-satsene, noe som betyr en økning på 13,3 prosent fra 2024-satsene.

Det tas forbehold om at det kan være feil i kalkulatoren. 

Avgiftskalkulatoren er basert på data om egenvekt, CO2-utslipp og NOx-utslipp, og for ladbare hybrider rekkevidde. Disse dataene er innhentet fra produsent/importør. Dette er eksempelverdier og kan derfor avvike fra verdier for et konkret kjøretøy.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn