I ulike medier i Norge og utlandet har det de siste dagene vært store overskrifter om at det nå er flere elbiler enn bensinbiler i Norge.

Det skjer etter at Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) tirsdag publiserte en pressemelding med følgende tittel:

«Nå er det flere elbiler enn bensinbiler på norske veier».

OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen kommer med følgende sitat som er gjengitt i flere medier:

«Dette er historisk. En milepæl de færreste så komme for ti år siden. Elektrifiseringen av personbilparken holder et høyt tempo, og Norge går med raske steg i retning av å bli det første land i verden med en personbilbestand dominert av elbiler.».

Hybridbiler ikke med
Gjenklangen fra denne meldingen har fått flere i bilbransjen og redaksjonen i BilNytt.no til å stusse.

Først når man leser alle detaljer i pressemeldingen kommer det frem at bensindrevne hybridbiler ikke er med i grunnlaget som heter bensinbiler.

Det er detaljer flere mediehus ikke har fått med seg:

NTB sendte ut et nyhetsvarsel basert på pressemeldingen som er gjengitt av en rekke medier – blant annet NRK Dagsnytt.

I de ulike nyhetsartiklene og radiosendingene er det ikke nevnt at hybrider (bensin) og ladbare hybrider (bensin) ikke er tatt med i regnestykket til «interesseorganisasjonen OFV».

I tabellen øverst har BilNytt.no inkludert ladbare hybridbiler (gult) og ikke-ladbare hybrider (oransje) i den røde søylen som viser den norske bestanden av bensinbiler.

- Ikke misvisende
BilNytt.no har vært i kontakt med OFV om den noe tabloide pressemeldingen:

- En ordinær hybridbil benytter ikke annet drivstoff enn bensin, bør ikke dette telle som en bensinbil når OFV kommer med dette budskapet? 

- I denne saken skiller vi ut rene bensin- og dieselbiler. Hybrider av ulike slag er gruppert for seg, svarer Øyvind Solberg Thorsen til BilNytt.no.

- Det kan selvsagt argumenteres for at hybrider bør tas med som bensinbil, men det har vi valgt å ikke gjøre i dette oppsettet. At andre har en annen vurdering er vi selvsagt åpne for, sier Øyvind Solberg Thorsen.

- Blir ikke dette et misvisende budskap fra OFV en aktør både bilbransjen og media er vant til å stole på?

- Jeg er ikke med på at dette er misvisende informasjon fra OFV, sier OFV-direktøren.

- Ikke overraskende blir budskapet gjengitt uten alle detaljer. Kan ikke dette gå utover fremtidig troverdighet?

- Vi var tydelige i pressemeldingen på at hybrider og ladbare hybrider ikke var inkludert, og vi forklarte også at bestandstallene påvirkes av midlertidige av- og påregistreringer av blant annet entusiastkjøretøy.

Gjengitt i Tyskland
- Er det forventet at publikum – og ulike nyhetsredaksjoner – skal være kjent med de ulike drivlinjekategoriene i OFV Statistikk?

- At redaksjonene velger å ikke ta med denne informasjonen, har vi liten påvirkning på, svarer Thorsen.

Det hører altså med til historien at disse detaljene falt ut allerede i NTBs nyhetsmelding, som flere ulike redaksjoner baserer sine artikler og sendinger på.

Det er ikke bare i Norge pressemeldingen til OFV har skapt overskrifter:

Både tyske Autombilwoche og Handelsblatt har publisert artikler basert på OFVs pressemelding.

Her er OFVs pressemelding i sin helhet.

OFV la med følgende tabell til pressemeldingen:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn