Motor Gruppen og Sullands importselskap Electric Way inngår en såkalt strategisk allianse:

- Tiden er riktig for å tenke nytt, sier konsernsjef Vidar Eriksen i Motor Gruppen.

- Slike allianser har det ikke vært så mye av i bilbransjen, sier han i samtale med BilNytt.no.

- Vi ønsker å bygge et solid fundament for fremtiden.

- Vi tror på samarbeid på forhandlersiden, og at vi skal kunne finne gode synergieffekter på importsiden, sier Eriksen.

Begge parter ser klare synergieffekter på de ulike forretningsområdene, samt fordelene med å koordinere ressurser og kompetanse:

Målet for samarbeidet er å skape en robust og balansert merkeportefølje.

Grunnlaget for suksess skal ligge i de kombinerte resursene og kompetansen selskapene bringer til samarbeidet:

  • Motor Gruppens 50 år innenfor import, og gode resultater over tid
     
  • Motor Forums gode distribusjonsnett i viktig byer i Norge
     
  • Motor Gruppens systemer og erfaring i deledistribusjon og trening av ettermarked (Motor Part).
     
  • Electric Ways innovasjon og nytenkning som importør ved å ta nye merker til Norden.  

I gang allerede i høst
Motor Gruppens forhandlerkjede Motor Forum vil allerede fra i høst begynne å forhandle merkene Dongfeng, Voyah og MHero.

- Vi har fantastiske merker med stort potensial, Motor Forum har kapasitet og kompetanse, sier Electric Way-sjef Torje Aleksander Sulland.

Begge parter utrykker at de gleder seg til at samarbeidet virkelig kommer i gang.

- Dette er en nyhet som ble veldig godt mottatt av fabrikken. Norden er viktig for Dongfeng, sier Torje Sulland til BilNytt.no.

- Dette vil umiddelbart gi oss svært god distribusjon i hele Norge, sier Torje Aleksander Sulland.

Mens Sulland-forhandlerne hovedsaklig ligger langs E6 fra Østfold i sør til Finnmark i nord, er Motor Forum-forhandlerne i stor grad spredt langs kysten av Norge, opp til Ålesund.

Men det stopper ikke der:

Motor Gruppen blir tydeligvis en slags HUB for Electric Way, for det er ikke bare de egeneide Motor Forum-forhandlerne som skal selge bilene:

Bilmerkene vil også tilbys Motor Gruppen Imports øvrige forhandlere, der merkene ikke er representert fra før.

- Avtalen gir umiddelbar kortsiktig effekt for forhandlergrupperingen Motor Forum, Motorgruppen Imports forhandlere, samt for Sulland sitt importselskap Electric Way, svarer Eriksen.

Tidligere i dag la Electric Way frem et minsuresultat på hele 164 millioner, mens Motor Gruppen har lagt frem et minusresultat på 15 millioner for 2023. 

- Kan dere nå få minus og minus til å bli pluss?

- Ja, begge parter håper dette vi gi grunnlag for langsiktig suksess, svarer Eriksen til BilNytt.no.

- Er neste steg felles eierskap på tvers av selskapene?

- I første omgang er dette et svært spennende prosjekt, med stort potensial, svarer Vidar Eriksen til BilNytt.no.

- Det er umiddelbare synergieffekter for begge parter og langsiktig mulighet for begge parter, legger han til.

Før denne nyheten ble kjent spurte BilNytt.no Sullands konsernsjef, Arvid Sulland, om det kan være aktuelt å få med medeiere i importselskapet Electric Way:

- Det er ikke en ny tanke, og er ikke uaktuelt, men det er naturlig å få frem verdiene i Electric Way før vi eventuelt vurderer henvendelser fra interessenter, svarte Arvid Sulland til BilNytt.no.

Han understreket samtidig at han har stor tro på kinesiske bilmerker i Norge.

Billigbil og Monster-SUV
Det var i starten av mars det ble offisielt at Sulland blir importør for flere bilmerker: Billigbilen Dongfeng Box og monster-SUVen MHero skal lanseres side om side med flere Voyah-modeller.

I april var budskapet at Electric Way skal bli prispresser nummer én i det norske markedet, etter å ha slitt med å selge premiumbilen Voyah i et tøft marked.

Dongfeng Box heter den lille elektriske bybilen som skal i salg her i landet etter sommeren. 

M Hero kommer med fire elektriske motorer som til sammen yter nesten 1.100 hestekrefter. Den blir ikke billig.

Salgsmålet på Dongfeng Box har tidligere vært kommunisert til 350 biler i Norge i år, og kanskje det dobbelte neste år. 

Motor Forum kan kanskje bidra til et større volum.

For importøren er det viktig å treffe riktig med pris fra første stund:

Budskapet fra importøren under Auto China i Beijing, var at estimert lanseringspris er fra omtrent 189.000 kroner.

I forrige uken ble det kjent at Electric Way inngår partnerskap et stort bilkonsern Finland som skal selge Voyah, Dongfeng og MHero.

I slutten av juni avslørte BilNytt.no at Motor Gruppen mister Renault-importen i Norge.

Varslet et kinderegg
Da Vidar Eriksen stilte til BilNytt.no-intervju i mai samtidig som han tiltrådte konsernsjefstillingen varslet han et kommende "kinderegg" allerede i sommer:

"Jeg tror jeg allerede har identifisert noe. Det er noe som jeg mener er et kinderegg, som kan gi en kortsiktig gevinst, og som skaper grunnlag for fremtid", sa han.

Portett: Vidar Eriksen: - Det må vekkes en «sense of urgency»

Nå ser altså dette varslede kinderegget ut til allerede å være klart.

- Du har ikke kastet bort tiden din, etter at du overtok som konsernsjef?

- Nei, og jeg har sondert flere ulike muligheter og snakket med mange.

- Timingen er helt riktig nå. Jeg tror vår nye allianse vil utvikle seg videre, sier Vidar Eriksen til BilNytt.no i dag.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn