Pernille Nebell jobber med å løfte merkevarene Ferrari og Maserati opp og fram i Norge.

I februar i år landet hun drømmejobben som markedssjef hos Norges importør og eneste forhandler av Ferrari og Maserati, Formula Automobile Norge.

De to italienske bilmerkene er både eksklusive og relativt dyre. For mange som fantaserer om å eie en slik, blir det med drømmen.

I juli sa Formula Automobile Norge-sjef Rune Brath til BilNytt.no at terskelen for å bli eier av en Ferrari eller Maserati er lavere enn mange tror

Pernille Nebell eier verken det ene eller det andre. Ennå.

Enn så lenge venter hun på å bytte ut en gateparkeringsvennlig bruktbil med en splitter ny Maserati Grecale Folgore.

Fra Body Shop til Porsche
Etter tre års studier i PR og kommunikasjon i England, var drømmen å jobbe med noe innenfor mote og kosmetikk.

Bare 22 år gammel søkte hun på stillingen som markedssjef i The Body Shop:

- Jeg sendte inn en litt annerledes CV, designet som et magasincover. Det lyste opp at jeg virkelig ville ha jobben.

- Alderen talte nok imot meg, og jeg tenkte at ingen ville våge å satse på en 22-åring. Men jeg fikk både jobben og markedsføringsansvaret for 50 butikker i Norge, slår Nebell fast.

Etter noen år med mye jobb og bratt læringskurve, oppfordret familie og venner med bilinteresse henne til å se nærmere på utlyst stilling som markedskoordinator hos Porsche-importøren.

- Frykten var at jeg ikke kunne nok om bil og at jeg måtte ha langt større interesse og kunnskap for alt rundt bilbransjen. Min bilinteresse handlet mer om design, kjørefølelse og drømmer, forteller Pernille Nebell.

Hun fikk jobben hos Porsche-importøren på Ryen. Men Nebell var ikke markedskoordinator særlig lenge.

- Jeg hadde en idé om å samle alle markedsførerne og skape et tettere fagmiljø på tvers av Porsche-forhandlerne. Ønsket var å løfte hverandre opp og fram etter Taycan-tiden. Det ble opprettet en stilling som regionleder, og den stillingen fikk jeg.

Hun ble dermed et viktig bindeledd mellom importøren og de elleve Porsche-forhandlerne i Norge.

Etter hvert fikk hun også ansvaret for selskapets ulike kundearrangementer, som isbanekjøring, utenlandsturer og banedager på Rudskogen.

Interesse viktig
Ny jobb sto på ingen måte øverst på ønskelista. Men plutselig en dag dukket utlysningen på jobben som markedssjef i Formula Automobile opp fra intet.

- Først tenkte jeg at det var et langskudd. Dette var jo en stilling med ikoniske merker som Ferrari og Maserati. Bare å si navnene fikk pulsen min til å stige, forteller hun. 

- Selv om jeg vet at bilbransjen ønsker flere kvinner og det er kult om de tør å satse på en ung leder, var jeg redd for at det var for tidlig i min karriere å søke på denne rollen, sier Nebell, som nå er 28 år gammel. 

Nebell er lidenskapelig opptatt av markedsføring og tøffe biler, og mektig stolt av å være en ung, kvinnelig leder i en mannsdominert bilbransje:

- Vi skal forhåpentligvis bli flere kvinner i bilbransjen, men vi må være flinkere til å snakke om mulighetene, sier hun.

- Bilinteressen generelt er ikke stor nok blant jenter til at vi får oppleve 50/50 kjønnsbalanse. Det ville i så fall ha vært unaturlig med tanke på interesse – på samme måte som det ville vært unaturlig med mange menn i bransjer som er typiske interesser for kvinner, mener Pernille Nebell.

- Men uten mangfold kommer vi heller aldri til å utvikle oss. Jeg håper å ha en positiv innvirkning. Målet er å inspirere flere unge jenter til å ta plass bak rattet.

Selv om hun allerede har fått til mye, er veien opp karrierestigen fortsatt i utvikling. Hva det neste blir, aner hun ikke noen få måneder inn i drømmejobben.

- Akkurat nå gleder jeg meg bare til å utvikle meg innenfor dette selskapet, sier Nebell og fortsetter:

- Vi har så mange uutforskede muligheter når det kommer til synliggjøring av både Ferrari og Maserati i Norge – spesielt som et ungt selskap. Jeg ser for meg å bli her lenge og ser fram til å være med på reisen.

Viktigst å våge
Blant de 24 ansatte i Formula Automobile Norge, er fire kvinner.

- Snart fem, da. Vi har nettopp ansatt en markedskoordinator som starter i september. Vi er et godt team her som heier på hverandre.

- Hva er din viktigste lærdom fra din karrierereise så langt?

- Jeg er veldig stolt over hva jeg har fått til, men glemmer også hvor mye arbeid som står bak, svarer hun – og legger til:

- Viktigst er det å våge å søke utfordringer. Så lenge du er motivert, nysgjerrig og offensiv, kommer du til å lykkes. Man må bare være ydmyk og villig til å lære seg de tingene som mangler.

- Man kommer ingen vei om man ikke tør å prøve. Der har vi jenter mye å lære av guttene, mener Nebell.

Hun tror jenter ofte ikke tør å prøve seg på stillinger de ikke er 100 % kvalifisert for.

- Vi må ikke være så veldig redd for avvisning. Du kommer ingen vei hvis du ikke våger å prøve. Jeg lærte av en tidligere leder at det viktigste er å finne seg en «jobby»; jobb og hobby samtidig, og det har jeg virkelig gjort.

Nøkkeltall Formula Automobile Norge AS:

Innlegg: - Fraværet av mangfold i bransjen er en form for selvskading

Kommentar: - Det mangler heldigvis ikke gode forbilder

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn