Denne helgen drar 25 Ford-selgere til Goodwood Revival i regi av Fords forhandlerforening.

De 25 bilselgerne er dem som scoret best i en nyutviklet app – som har målt aktiviteten på salg av el-pickupen Ford F-150 Lightning.

- Det er lek, spill og alvor som ligger bak, sier Finn Jentoft til BilNytt.no. 

Han er daglig leder i Ford-forhandlernes forening.

Salgskultur
Ford-nettverket er første pulje ut til å ta i bruk en nyutviklet norsk app som heter Scoore. 

Bak appen står «bransjemannen» Håkon Foseid (som tidligere het Monsrud) og utvikleren Thomas Maurstad Larsson.

Scoore skal bringe konkurranse og moment inn i salgsorganisasjoner og viser resultatlister i sanntid:

- I enhver salgsorganisasjon er konkurranse en stor drivkraft, sier Håkon Foseid. 

Han har 30 års bakgrunn fra bilbransjen, blant annet var han markedsdirektør for Hyundai Motor Norway på begynnelsen av 2000-tallet. 

Etterpå har han drevet for seg selv i firmaet Logoz, der han har driver markedsføring og kampanjer for sine kunder i bilbransjen.

Han har jobbet for blant annet Mobile og RøhneSelmer.

- Scoore gjør det enkelt å visualisere resultater og plasseringer, noe som umiddelbart skaper en mer dynamisk og engasjerende arbeidsplass, sier Thomas Maurstad Larsson (t.v) og Håkon Foseid.

En større Ford-forhandler var inngangen til Fords forhandlerforening:

- Det er veldig naturlig å starte opp med Scoore hos Ford, sier Foseid. 

- Amerikanske selskaper skiller seg nemlig ut når det gjelder salgskultur – det er en egen mentalitet og trøkk rundt i salgsarbeidet, mener han.

- Der tror jeg flere andre importører og forhandlere har noe å lære av Ford.

Finn Jentoft tente på ideen om å vise salget i sanntid blant selgere på tvers av merkets norske forhandlere:

- Jeg mener at vi har fått en helt annen drive på salget av Ford F-150 Lightning ved hjelp av Scoore, sier han.

Intern markedsføring
Håkon Foseid har også utgitt bilavisen Il Tempo til husstander på Romerike og arrangert Bilens dag på Lillestrøm.

Han er opptatt av at markedsføring ikke bare må skje eksternt, men også internt «inne i huset».

- Dette blir som en god, gammeldags salgsbjelle i lokalet, bare at det ringer langt utenfor forhandlernes lokaler, sier Foseid.

Finn Jentoft er opptatt av at appen kan bidra til konkurranse internt i for eksempel Ford-nettverket:

- Appen er med på å fortelle hvordan det går hos naboforhandleren. Det kan både inspirere, stresse og få hornene i panna til å vokse litt ekstra, sier Jentoft.

- Det blir lett at hver mann sitter på sin tue. Her ønsker vi å åpne opp, legger han til. 

Ifølge Foseid og Jentoft mener mange av selgerne at de nå har det morsommere på jobb.

- Og premien behøver naturligvis ikke være tur til Goodwood eller Formel 1-løp. Det kan like gjerne være et gavekort på Elkjøp, sier Jentoft.

Ulike KPIer
Larsson og Foseid eier Scoore 50/50. De to snudde seg raskt rundt for å lage appen ferdig rundt påsketider i år. 

- Enten det dreier seg om å sammenligne salgstall eller andre målbare aktiviteter eller KPIer, så gjør vi det hele oversiktlig og motiverende, sier Scoore-utviklerne. 

- Men foreløpig kun for bilbransjen?

- Ja. Appen kan leveres til hvem som helst, men kontaktnettet vårt, kundene våre og engasjementet vårt er i bilbransjen, svarer Foseid.

Larsson forteller at appen kan integreres i forhandlernes eller bilimportørens systemer, men at de i første omgang har valgt å holde appen utenfor:

- Nå har vi tatt dette på selgernivå med en resultatliste på denne ene modellen. Men man kan også tenke «hus mot hus» der forhandlerne ser hverandres resultater.

- Alle får greie på at Harald på Hamar har solgt en bil, og at han klatrer oppover resultatlista i sanntid til konfetti og applaus, sier Foseid.

- Vi har tro på at vi kan få opp det gamle salgsmomentet, som mange kanskje har mistet litt.

Heiagjeng
Finn Jentoft sier at han og ansatte hos importøren følger med som heiagjeng, og har fingeren mer på pulsen ute i forhandlernettet: 

- Vi får en følelse med farta i organisasjonene på en helt annen måte. Det er også kult at det er med på å minske avstanden mellom importør og forhandlere.

I appen kan for eksempel daglig leder i en bilforhandler varsles med «digital konfetti» på mobilen hver gang en selger har solgt en bil.

- For selgerne er det en ekstra anerkjennelse av det viktige arbeidet de gjør, sier Finn Jentoft.

Når BilNytt.no får en sniktitt inn i systemet er det Roger Moen hos RøhneSelmer som topper listen. Som gammel bilsportutøver er han vant til å konkurrere.

- Det er vel litt urettferdig at Ford i Harstad skal konkurrere mot RøhneSelmer i Oslo?

- Det har vi løst ved å ha dele inn i tre grupper avhengig forhandlerens størrelse. Dessuten er det slik at Ford F-150 Lightning ikke nødvendigvis selger best innenfor Ring 3 i Oslo, sier Jentoft – som kan fortelle at en selger fra nettopp Harstad vant i sin gruppe.

- Og vi kan som sagt organisere spillet på andre mål i neste omgang.

- Er det ikke en fare for at «tantekontrakter» kan dukke opp som salg?

- Nei, det tror jeg vi kan styre unna. Dessuten må selgerne legge inn chassis-nummer og annen info rundt salget i appen, svarer Jentoft.

Trengte en boost
- Hvor dyrt er dette?

- Det er symbolsk sum per bruker. Skal man bruke Scoore som en ren app uten integrasjoner mot andre systemer, blir det rimeligere og enklere, svarer Larsson. 

- Det er greit å begynne litt enkelt ved å legge dette uavhengig av alle andre systemer, mener han.

- Hvorfor er det F-150 Lightning som er valgt ut til å være spillets hovedrolleinnhaver? 

- F-150 Lightning var den nye bilen som krevde litt attention nå. Det er en dyr bil, sammenlignet med de andre modellene vi selger, sier Jentoft.

- Den modellen er også med på å spinne litt ekstra på det amerikanske. Derfor ble den valgt ut til denne konkurransen i denne omgang.

Det hører med til historien at det var mye hype og stor interesse rundt Ford F-150 Lightning i forkant av lanseringen i Norge.

Omkvedet var at bilen ikke kunne komme fort nok til landet, men da den endelig kom hadde kundene gjemt seg litt bort.

- Er det først og fremst hos amerikanske Ford dette fungerer best?

- Nei, det tror jeg ikke. De fleste bilimportører har ulike kåringer. Hvorfor ikke la forhandlerne se målingene underveis og fremprovosere konkurranseinstinktet? spør Foseid.

- Et skiløp er mye mer spennende med sekundering underveis, fremfor å få en e-post med resultatlisten dagen etter at rennet er over, mener han.

- Hvor mange F-150-selgere er registrert på Scoore nå?

- Det er nå registrert 87 selgere med i konkurransen, og 170 brukere som er logget på for å følge med, svarer Jentoft.

Tall fra OFV viser at det er registrert 161 nye Ford F-150 Lightning i Norge hittil i år.

Les også: Spill og konkurranse er den nye opplæringen i bilbransjen

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn