Når fasiten for bilsalget i 2024 foreligger i form av ferske tall fra OFV, kan bransjen konstatere at det, selv uten forsert sluttspurt i desember, endte med en liten bedring fra året før:

Antallet nye registrerte personbiler endte nemlig på 128.691, opp fra 126.953 biler i 2023, som var det dårligste året siden finanskrisen.

Det forrige før det som var dårligere, må vi 13 år tilbake, til året 2010, for å finne. Det endte på 127.753 biler.

Samtidig er trenden i bilsalget merkbart for oppadgående for tiden, og mens det meste av ordrereserver var tømt ved inngangen til 2024

Det reelle bilsalget var i 2024 mye høyere enn i 2023. Inn i 2023 hadde fortsatt flere aktører med seg betydelig ordrereserve.

Her er tallene – som også presenteres direkte her:

10 på topp bilmerker 2024 - personbiler:

  1. Tesla  24.259 biler
  2. Volkswagen  14.000
  3. Toyota  13.678
  4. Volvo  11.118
  5. BMW  6.952
  6. Skoda  6.533
  7. Hyundai  5.782 
  8. Audi  5.501  
  9. Nissan  5.484
  10. MG  4.591

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

20 på topp bilmodeller 2024 - personbiler:

  1. Tesla Model Y 16.858 biler
  2. Tesla Model 3  7.264 
  3. Volvo EX30  7.229
  4. Volkswagen ID.4  7.222
  5. Toyota bZ4X  6.007
  6. Skoda Enyaq  4.610
  7. Nissan Ariya  3.772
  8. Volkswagen ID.3  3.634
  9. Audi Q4 e-tron  3.449
  10. Hyundai Kona Electric  3.278
  11. MG 4  3.278
  12. Toyota Yaris Cross  2.350
  13. BMW i4  2.160
  14. Volkswagen ID.7 2.073
  15. BMW iX1  1.897
  16. Ford Mustang Mach-E 1.855 
  17. Toyota RAV4 1.761
  18. Hyundai Ioniq 5  1.692
  19. Nissan Leaf 1.608
  20. Toyota Corolla Cross  1.570

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Høydepunkter fra statistikken:

  • Tesla ble nummer én i 2024 og, som i fjor, ikke bare på personbilmarkedet, men også i det kombinerte person- og varebilmarkedet, foran Volkswagen. 
     
  • Kampen sto lenge mellom Toyota og Volkswagen om andreplassen på personbil, som det lenge så ut til at førstnevnte skulle ta. Volkswagen gikk imidlertid forbi mot slutten av året, da Toyota slapp opp for biler.
     
  • Volvo, på fjerde plass i 2024, hadde et godt år med volumvekst og tok endog i desember tredjeplassen foran Toyota. EX30 er tredje mest solgte modell bak to Tesla-modeller, og rett foran Volkswagen ID.4.
     
  • Ford, som ikke engang klarte en topp 10-plassering på personbilstatistikken i 2024, kom likevel på en hederlig 5. plass i personbil- og varebilmarkedet kombinert.
     
  • Elbilandelen endte på 89,9 %, et stykke under de beste månedsnoteringene i løpet av året, men frem over 8 prosentpoeng fra 2023. 
     
  • El-varebilandelen falt fra over 30 % i 2023 til under 30 % i 2024.
     
  • Harald A. Møller holdt seg samlet ganske så stabilt i 2024 sammenlignet med året før, med over 20 % markedsandel, selv om Skodas nedgang kostet konsernet fire tidels prosentpoeng samlet.
     
  • Bertel O. Steen raste i volum og endte med godt under 8 % markedsandel i 2024, til tross for en relativ bedring mot slutten av året. Samlet ligger konsernet et godt stykke bak Volvo alene.
     
  • Takket være i hovedsak BYD, som doblet seg i volum fra 2023, gikk RSA kraftig frem på personbil i 2024 og mer enn 3 % markedsandel.
     
  • Kinesiske merker klarte igjen å markere seg etter et labert 2023, med MG som klarte topp 10 tross nesten fravær av leveringer i annet halvår. BYD, Polestar og Xpeng presterte også bedre enn flere tradisjonelle merker.
     
  • Motor Gruppen klarte ikke engang én prosent, til tross for et oppsving for Renault, som de er på overtid til å miste importen av, i annet halvår.
     
  • Porsche-volumet ble mer enn tredoblet i 2024 sammenlignet med året før. 2023 endte med å bli merkets fjerde beste år noen gang, bak jubelårene 2022, 2021 og 2020. De legger dermed bak seg en hel del mer tradisjonelt folkelige merker.
     
  • Bruktimporten på drøyt 6.000 biler var riktignok prosentvis kraftig opp fra de litt over 4.000 i 2023, men bortsett fra fjoråret må vi tilbake til tidlig 1990-tall for å finne et lavere nivå. I snitt har bruktimporten de siste 30 årene ligget på litt over 23.000 biler årlig.
     
  • Bruktbilsalget falt noe i 2024 og var med litt over halvmillionen det svakeste antall registrerte eierskifter siden 2019.
     
  • Volkswagen registrerte 98 Golf og 72 T-Roc i året som gikk.

Fordeling per drivstoff i 2024 og 2023 - personbiler:

De store er fortsatt størst
Som 2023 var 2024 preget av at det var kjøpers marked i høyeste grad, et år det ikke i praksis var mulig å selge bil uten substansielle avslag, enten direkte eller kamuflert som utstyr på kjøpet, subsidierte rentesatser, eller innføring av gunstigere innstegsmodeller.

Også som i fjor, fikk andre aktører enn Tesla bare drøyt et 100.000-bilersmarked å dele mellom seg.

De fire ledernes dominans fortsatte også; «firerbanden» bestående av Tesla, Volkswagen, Toyota og Volvo tok sammen nesten halve personbilmarkedet.

Topp 10 tok over 75 %.

Blant importørkonsernene slet Bertel O. Steen med lavt salg, mens situasjonen for Motor Gruppen, som mister Renault og dermed sitt eneste merke med noe volum å snakke om, var betydelig mer dramatisk.

Ny konsernsjef i Motor Gruppen Vidar Eriksen skred resolutt til verket, men får fortsatt en tung oppgave fremover.

I det hele tatt blir 2025 nok et spennende og uforutsigbart år, selv om noe er forutsigbart:

Avgiftsendringene fra Statsbudsjettet trer, på uvanlig vis, i kraft 1. april, og i Europa ble fra 1. januar nye CAFE-krav til CO2-utslipp fra produsentenes bilflåter innført.

Topp 10 bilmerker og modeller desember 2024 - personbil:

Varebiler ned
Varebilsalget gikk så det suste i første halvår, men så snudde det og endte på tampen av året i minus – ned 4,1 %.

Andelen elektriske varebiler var ned til 29,6 % i 2024 fra 30,9 % i 2023.

Volkswagen var uslåelige på topp blant varebilene, men «vekstkongen» innen varebil ble Ford, med over 70 % i pluss. Dermed dyttet de Toyota ned fra annenplassen i 2024.

Av de andre topp 10-merkene var det bare Maxus og Volkswagen som økte.

Arrangementet kan strømmes direkte her eller ses i dette vinduet:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn