Fredag meldte BilNytt.no at over 60 % av Toyotas Proace-leveranser i 2025 være elbiler. Produsenten ligger allerede dårlig an for å oppnå de nye utslippsmålene på varebiler.

Toyota har nå en lang kø av kunder som vil kjøpe den nye «CO2-verstingen» Toyota Land Cruiser.

Det passer dårlig med høy etterspørsel etter produkter som ikke er «CAFE-vennlige» i 2025.

Dette til tross for at Land Cruiser er en bunnlinjemaskin for hele organisasjonen.

At mye bestemmes for Toyota av CAFE-reglene fremover, har Piotr Pawlak tidligere forklart i detalj overfor BilNytt.no.

Toyota har gitt Norge et mye lavere CO2-mål enn mange andre markeder for at Toyota Europas utslippsmål skal nås, slik at produsenten unngår store bøter.

CAFE legger føringene
Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak er likevel klar på at det skal leveres relativt bra med Land Cruiser i Norge i 2025.

Men dialogen blir noe surrealistisk:

- Hvor mange Land Cruisere skal dere levere i 2025?

- 700, hvorav 50 stykker som personbil, svarer Pawlak kontant til BilNytt.no.

- Og det er det mange nok kunder til?

- Uten problemer, svarer Pawlak like kontant.

- Men da kan dere levere enda flere?

- Nei! Ikke en eneste mer enn det, sier Toyota-sjefen og forklarer:

- Det er en del av CAFE-ligningen som må gå opp.

Toyota-importøren er allerede tilnærmet utsolgt for de 50 tildelte personbilene. Nå starter salget av 650 varebiler, der forhandlerne har lister som overgår dette antallet.

- Når åpner dere for salg av Land Cruiser som varebil? Dere kan vel bare skru prisen i taket?

- Vi vil åpne salget nå i januar og prisene er snart klare. Vi ønsker å fremstå som seriøse overfor trofaste kunder.

Ubegrenset tilgang på el-Proace
For øvrig, og som et resultat av ovenstående, kan Pawlak fortelle at det på varebilsiden er klare føringer for at det er elektriske Proace og Proace City, og ikke dieselutgavene, som skal selges i de neste månedene.

Dette i kontrast til konkurrentene Møller og Bertel O. Steen, som tydeligvis står fritt til å levere dieselvarebiler «i vilden sky».

Dermed blir Toyota-sjefen den fremste pusheren av elvarebiler i 2025.

Toyotas elvarebiler er utviklet av Stellantis og er søstermodeller til varebiler fra blant annet Peugeot og Citroën.

- Vi i Toyota vil ha fullt fokus på utslippene fra varebilene og da blir det nødvendig fremover med en kraftig innsats på de elektriske varebilene i Proace-familien, sier Pawlak.

Toyota-forhandlernes Proace-salg kan ikke bestå av mer enn 40 % dieselbiler. Hvis Toyota i Norge ikke klarer å øke sitt elvarebil-volum, ser det mørkt ut for hele varebilvolumet til Toyota.

Innenfor Proace-familien på varebil må den norske Toyota-importøren levere 62 % elektrisk i 2025, er ordren fra kontoret i Europa:

- Vi kan ikke ennå nå 100 % elektrisk, men vi må komme opp i 60-70 %, slår Pawlak fast.

I 2025 vil Toyota ha ubegrenset tilgang til elvarebiler i Proace-serien, mens kvoten dieselvarebiler vil være svært begrenset.

- Vil vil gjøre alt det vi kan for å selge elvarebiler, sier Pwalak.

- Dere må skuffe en kunde som ønsker en dieseldrevet Proace, hvis dieselkvoten er brukt opp?

- Det kan hende vi da er utsolgt, ja. Vi må da be kunden vente, eller velge en elbil, svarer Pawlak.

- Toyota har tidligere levert det kunden ønsker. Det betyr at dere må sende kunden til en konkurrent?

- Vi vil gjøre alt det vi kan for at kunden vil velge en elektrisk Proace.

For mye personbilfokus
Når det gjelder det norske nullutslippsmålet, innrømmer Toyota-sjefen å være litt oppgitt over det han mener er et overdrevet fokus fra politikere, Elbilforeningen og enkelte konkurrenter på å innfri de siste prosentene på personbilsiden.

Det er ikke fordi han ønsker å selge flere hybridbiler i 2025, men fordi han vil ha langt mer fokus og oppmerksomhet på å øke elbilandelen på varebiler.

Og han har noen slagkraftige argumenter:

- Det er mer fokus på å skvise 9.000 hybrider og ladbare hybrider med under 100 gram CO2-utslipp ut av markedet enn å få byttet ut 18.000 varebiler som slipper ut 150, 200 eller 250 gram, sukker han. 

Piotr Pawlak peker på at nye fossile varebiler som selges i Norge har et utslipp som er 3,4 ganger høyere enn det utslippet fossile personbiler har. - Det er på varebil, og ikke på personbil, at politikerne må ta grep nå!

Han kommer med følgende regnestykke:

Ifølge Toyota-sjefen har nye fossile personbiler som selges i Norge et CO2-utslipp på 18.000 tonn per år, mens nye varebiler som selges i løpet av et år har et CO2-utslipp på hele 62.000 tonn per år.

Også Hilux-begrensninger
I tillegg til Land Cruiser, vil Toyota også slite med å møte etterspørselen på pickupen Toyota Hilux.

- Vi har allerede solgt halve Hilux-kvoten for 2025, sier Pawlak.

- Hvor mange Hilux skal dere levere i 2025?

- Dere har fått tallet for Land Cruiser, jeg vil ikke gi det eksakte tallet for Hilux, men det er på samme nivå, svarer Pawlak til BilNytt.no.

Noe av grunnen til at Toyota tapte andreplassen til Ford på varebiler i 2024, skal være at Toyota kun fikk 180 eksemplarer av den utgående Land Cruiser, og begrenset tilgang til Hilux (783 biler).

Før helgen meldte BilNytt.no at Toyota har brukt store ressurser på å etablere «Toyota Profflading». Denne innsatsen er lagt ned for å klare å øke elbilandelen på varebilsiden.

I 2024 var Toyotas elbilandel på 36,8 % på varebil. El-andelen i Proace-salget isolert var på 49,8 %. 

Europeiske utslippskrav vil gjøre nye Toyota Land Cruiser til et forholdsvis sjeldent syn på norske veier. Den nye generasjonen av den gamle traveren kan bli et yndet objekt for «flippere» og parallellimportører.

Les også: - Rister grunnvollene i europeisk bilindustri? Vil vi overflømmes av elbiler?

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn