På et hemmelig sted på importanlegget til RSA i Drammen er fire biler godt innpakket i presenninger.

Den normalt meget snakkesalige ledelsen hos RSA holder kortene tett til brystet.

Men når presenningene forsiktig trekkes til side av salgssjef Lars Havre, dukker det opp to nye modeller fra JAC:

Kompaktbilen JAC E30X og el-pickupen JAC T9 EV.

Bilene har to ting felles: Begge er utviklet fra scratch av JAC og begge er elektriske. Men der slutter også likheten.

- Dette er helt nye elbiler der man ikke har tatt utgangspunkt i en fossilbil og modifisert den til en elbil, sier Havre.

Han understreker at det ikke dreier seg om en oppdatering fra noe som er allerede er i salg.

Salgssjef Lars Havre letter på presenningene og viser stolt nye JAC-modeller i Norge. - Dette blir en helt ny start for JAC, slår han fast.

To eksemplarer av hver modell ankom landet for bare noen dager siden. Bilene er de fire første som er kommet til Europa.

Vises i oktober
Ifølge Lars Havre er bilene skapt for det norske markedet, «særlig nå med dyrtid og slanke lommebøker»:

- Det er lenge siden jeg har fått være med på å lansere så spennende nye modeller – og jeg har lansert mange nyheter gjennom årene. Og mer vil komme.

Allerede våren 2023 så Lars Havre og RSA-sjef Frank Dunvold de to modellene under bilutstillingen i Shanghai.

Nå skal bilene vises til forhandlerne på et stort forhandlermøte i midten av oktober.

JAC-skuffelsen over
RSA presenterte bilmerket JAC i Norge første gang høsten 2022. Med modellen e-JS4 var salgsambisjonene høye og nye forhandlere ble signert.

Det er ikke til å legge skjul på at mange forhandlere har vært skuffet over den første JAC-modellen som kom til Norge.

I løpet av det første året ble det registrert under 100 nye JAC. For et år siden kuttet importøren prisen med 75.000 kroner, og det totale antall registrerte JAC i Norge er nå 250 biler, ifølge tall fra OFV. 

- Da vi lanserte JAC for forhandlerne var vi åpne om at vi startet med én modell – og at de som ville være med hadde noe å se frem til i fremtiden, sier Havre i dag.

- Vi er stolte over å være det første landet som lanserer de nye modellene. Vi gleder oss til endelig å kunne presentere for forhandlere hva JAC står for, sier Lars Havre, som nå søker flere forhandlere.

JAC er en av Kinas største bilprodusenter og produserer både egne biler og på vegne av andre. Volkswagen er tungt inne på eiersiden i ulike JAC-virksomheter.

Fra 250.000 kroner
Nå er JAC E30X pekt ut som merkets nye bestselger i Norge.

- Dette er den første bilen på en helt ny plattform fra JAC, så dette er bare starten, sier Havre.

Prisen på innstegsmodellen vil ligge i overkant av 250.000 kroner, ifølge importøren.

Mens utseendet på JAC E30X skiller seg radikalt fra JAC e-JS4, minner navnet desto mer om storselgeren Volvo EX30.

Bilen er ikke testet på norsk jord, men fabrikken oppgir en rekkevidde på 350 kilometer.

Ifølge Havre er det meget konkurransedyktig for en bil på rundt fire meter.

- Vi har fått beskjed om at det vil komme fire modeller bygget på denne plattformen, som man også kan forlenge. Den neste kommer tidlig neste år.

Havre kan ikke love nøyaktige datoer, og viser til den utfordrende situasjonen knyttet til frakt fra Kina til Norge nå som Suezkanalen i praksis er stengt:

- Omveien rundt Afrika er lang. Dessuten er kapasiteten på frakteskip sprengt. Men jeg kan love at forhandlerne virkelig har noe å se frem til.

Det skal komme flere biler på den samme plattformen som E30X er bygget på.

Pick-up mot slutten av året
Den andre modellen som står pakket inn hos RSA, er den helt nye el-pickupen JAC T9 EV.

Modellen har firehjulsdrift og kan trekke henger på to tonn.

- Bilen kan kjøres av de som har førerkort klasse B. Det ser vi som en meget stor fordel, sier Havre.

Fabrikken oppgir en rekkevidde på over 300 kilometer.

Pickupen lanseres for forhandlere i oktober og kommer til kunder først mot slutten av året. 

- Prisene blir under alt av konkurrenter – selv om bilen egentlig stiller i en klasse for seg selv, sier Havre på klassisk RSA-vis.

RSA selger også den elektriske pickupen Maxus T90 EV, som det hittil i år er registrert rundt 140 eksemplarer av.

Skjult på eiendommen til RSA i Drammen står bilene som visstnok skal bidra til å skape «en ny æra for JAC» i Norge.

Ledige distrikter
Nå har JAC rundt 30 forhandlere i Norge. Tidligere har RSA signalisert et mål på rundt 70 forhandlere

- Vi har allerede et godt forhandlernett over hele Norge, men har fortsatt mange åpne områder, sier Havre.

I tillegg kan det være aktuelt med flere forhandlere i de store byene.

- Jeg mener vi ser starten på en ny bilsuksess i Norge, sier Havre.

Optimismen har det aldri noe i veien med hos RSA. Det skal ingen ta fra dem.

Her er RSA ute etter JAC-forhandlere:

  • Indre Østfold 
  • Hamar
  • Lillehammer
  • Otta
  • Gol 
  • Geilo
  • Notodden
  • Stord
  • Odda
  • Øystese / Norheimsund
  • Ålesund
  • Molde
  • Kristiansund
  • Namsos
  • Mosjøen
  • Bodø
  • Lofoten 
  • Narvik
  • Alta

Les også: RSA-sjefen roser finansministeren og satser fossilt

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn