Hedin Adventure Car er importøren av Ineos Grenadier i elleve land og Bavaria Oslo har blitt første stoppested ut mot kundene i Norge.
Det er kort vei fra hovedimportøren i Gøteborg til Bavaria Oslo på Alnabru og derfor en naturlig start i Norge for Jim Ratcliffes nye prosjekt, som skal gjenopplive den «ekte» Land Roveren.
Espen Dalby Johansen som nylig ble daglig leder for hele region øst i Bavaria forteller at forhandleren fremdeles gjør alt klart for den offisielle lanseringen av nisjemerket i Norge:
- Vi kommer til å kjøre en ordentlig lansering i august, sier Dalby Johansen til BilNytt.no.
Han har erfaring fra Porsche-importøren og BMW Norge, og nå leder han altså de tre Bavaria-forhandlerne på Østlandet; Gardermoen, Lillestrøm og Alnabru i Oslo.
- Vi har booket oss inn på Oslo Motorshow og har planer om å markedsføre Ineos i større grad når vi har biler tilgjengelig, sier Espen Dalby Johansen til BilNytt.no.
Joakim Vellan, som er prosjektleder for Ineos i Hedin Automotive Norge, skyter inn fra siden:
- Men den første bilen er registrert. Vi har bare ventet på grønne skilter, som vi ikke hadde tilgjengelig her på Bavaria Oslo.
Prøveperiode i Oslo
Ineos Grenadier har fått 160 kvadratmeter av Mini-virksomheten i tredje etasje hos Bavaria Oslo, hvor BilNytt.no blir møtt av en gjennomført ny og annerledes corporate identity.
Produktsjef og selger Aleksander Jahnsen påpeker at det er leveringstid på den nye bilen:
- Det vil si at om du bestiller bilen nå, vil den være klar i oktober. Kunder har vist stor interesse, da dette er en type bil som alle har et eller annet forhold til, sier Jahnsen til BilNytt.no.
Aleksander Jahnsen er enn så lenge den eneste Ineos Grenadier-selgeren i Norge og kommer fra Mini-avdelingen hos Bavaria Oslo.
- Jeg har en liste på 60 stykker som er interesserte i å kjøpe en Ineos Grenadier. Vi har fått svært gode tilbakemeldinger og folk synes det er kult at vi satser på dette nisjemerket.
- Hvor mange Ineos Grenadier har dere som mål å selge fra Bavaria Oslo?
- Vi starter opp hos Bavaria Oslo med en prøveperiode og har store muskler fra Hedin i ryggen, sier Dalby Johansen, før han svarer på spørsmålet:
- Vi har ikke satt et mål eller lovet bort et spesifikt antall biler. Om vi selger 50 eller 200, det vet vi ikke ennå. Det er heller ikke så mange Ineos Grenadier å oppdrive.
- Det kommer ikke til å stå et lass på Drammen havn eller Bekkelaget. Dette er en bestillingsvare.
- Hvor mange er det som jobber med Ineos i Norge?
- For øyeblikket er det 10 stykker som er involverte fra A til Å, men det er oss tre som er de eneste som er fullt involvert i Ineos Grenadier-driften i Norge, sier Dalby Johansen og refererer til seg selv, Jahnsen og Vellan som møter BilNytt.no på Alnabru.
Aleksander Jahnsen, Joakim Vellan og Espen Dalby Johansen foran den eneste Ineos Grenadier-bilen som er registrert i Norge så langt.
- Ingen kannibalisme
Hedin-konsernet har vokst enormt de siste årene og har konsolidert frem synergieffekter på alt fra logistikk til bilsalg.
Hedin har også tatt over importleddet for en rekke bilmerker i Sverige, som MG og Ford, og har etablert brukbilvirksomheten Carstore, som bidrar til at konsernet selv har tatt kontroll på oppkjøperbiler som går ut fra Bavaria-forhandlerne.
I april ble det kjent at Bavaria blir MG-forhandler i Molde og Kristiansund etter å ha signert avtale med den norske importøren - for bilmerket som Hedin altså selv er importør av i Sverige
Markedet for BMW og Mini har den siste tiden vært noe roligere, men Dalby Johansen sier det er spennende ting i vente også for dem som ikke er interesserte i en Ineos Grenadier.
- Det kommer blant annet to nye elektriske Mini-modeller, som kan være med på å fylle tomrommet etter BMW i3, sier Dalby Johansen.
Jahnsen, Vellan og Dalby Johansen er samstemte om at Ineos Grenadier ikke vil påvirke salget til BMW eller Mini, selv om den allerede tar av plassen til sistnevnte bilmerke:
- Det er helt andre kunder. Ni av ti kunder for Bavaria Oslo er her for å se på BMW. Kunder som er opptatt av det nyeste og kuleste utstyret, sier Jahnsen til BilNytt.no.
- Ineos Grenadier er noe helt annet. Det skal være robust, brukervennlig og enkelt.
- Som Espen sier, så er dette en nisje-bil for spesielt interesserte. De kommer hit ens ærende for Ineos og ikke for å se på en Mini eller en BMW iX.
Det synes inne i lokalene at Ineos er et nisjeprodukt og «noe helt annet» - med nennsomt utstilte tekniske tegninger og lakk-prøver.
En Ineos-avdeling ser ut som noe helt annet enn en BMW-avdeling.
Bygger ut for service
Joakim Vellan fra Hedin Automotive sitter til daglig på Bryn, i de nyetablerte Oslo lokalene til Hedin Automotive-konsernet.
Kontorene huser Bavaria Pro, som fungerer som et kundesenter for alle Bavaria-lokasjonene, i tillegg til direktører for forretningsutvikling og ettermarked i Hedin-konsernet.
Vellan jobber for å utvikle servicepunktene for Ineos Grenadier i Norge og mener at de har et svært godt utgangspunkt med GS Bildeler og Bavaria.
- Vi har sett at det er mye som allerede ligger til rette for at vi skal få servicepunkter godkjent av Ineos. I Oslo og Stavanger er det allerede godkjent, for eksempel, sier Vellan.
- Motor og drivlinje for Ineos Grenadier er BMW, og spesialverktøyet til BMW-motoren har vi allerede. Nå jobber vi sammen med fabrikken angående spesialverktøy fra Ineos.
- Ineos er heller ikke så kravstore til fliser eller farger i lokalene, men servicearbeiderne må gjennom opplæring og utstyret de bruker må godkjennes av Ineos. De har egne løftebukker, det er en tung bil, sier Joakim Vellan.
Hos Bavaria Oslo er det nå én mekaniker, en selger, en prosjektleder fra importøren og daglig leder som jobber med Ineos. Markedsavdelingen blir naturligvis involvert.
- Hva er ambisjonene videre? Når starter dere opp med Ineos hos Bavaria Stavanger?
- Vi har fått muligheten til å selge dette bilmerket som en konsekvens av at vi er en del av Hedin Automotive, og det er naturlig at man ser etter en salgskanal i de største byene først, sier Dalby Johansen.
- Ambisjonene er så klart å ta merket videre og få flere utsalgssteder i Norge, men dette vil uansett være et nisjemerke.
- Så med tiden kommer det kanskje flere utsalgssteder, bygget rundt et godt nettverk av servicepunkter.
- Hva skjer om en Ineos Grenadier stopper og kunden trenger en leiebil, vil dere kunne tilby en leiebil i samme klasse?
- Inkludert i salget, kommer det «roadside assistance», sier Vellan og sier at de vil forsøke å fikse bilen på stedet eller ta den med tilbake til Alnabru for service.
- Det blir det samme som med andre nisje-biler, som en Lamborghini eller en Porsche GT3 for banekjøring. Å skaffe en leiebil i samme klasse lar seg nesten ikke gjennomføre.
Les også: Ineos går elektrisk
Aleksander Jahnsen har allerede vist frem Ineos Grenadier på både Autopia Stavanger og Autopia Trondheim. Neste ut er Oslo Motor Show.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn