Bilia har i dag lagt frem sine økonomiske resultater for første kvartal 2023.

Bilia-sjef Frode Hebnes er igjen blant aktørene som gir markedet mest innsikt i forbindelse med sine kvartalstall.

Tallene viser at både omsetning og resultat i Norge har gått ned sammenlignet med første kvartal i fjor.

Driftsmarginen for Bilia i Norge endte på 2,4 % i første kvartal 2023, ned fra 5,8 % i fjor

- Ordrereserven ble markant redusert under kvartalet til 4.007 biler ved utgangen av 1. kvartal 2023, sammenlignet med hele 8.460 samme tid i fjor, sier Frode Hebnes. 

- Vi har opplevd kanselleringer på alle merker, men årsakene og omfanget varierer. Utfordringer tilknyttet en noe kortere rekkevidde enn forventet har isolert sett dessverre ledet til et betydelig antall kanselleringer, sier Frode Hebnes til BulNytt.no. 

Han fortsetter:

- I tillegg har innføring av avgifter på elbiler fra årsskiftet, før de bestilte bilene kom for leveranse, kombinert med en mer aggressiv prisposisjonering av spesielt Tesla fra starten av året, og et generelt mer krevende bruktbilmarked, medført at mange kunder har benyttet sin rett til å kansellere bestillinger som er lagt langt tilbake i tid, men hvor det har vært betydelige forsinkelser som følge av komponentbrist i produksjonen til de respektive bilprodusentene. 

  • Nøkkeltall - Bilias virksomhet i Norge 1. kvartal 2023: 
    • Omsetning: 2,841 milliarder svenske kroner (SEK)
      (2,603 milliarder kroner i 2022)
    • Operativt driftsresultat: 69 millioner svenske kroner
      (151 millioner kroner i 2022)
    • Driftsmargin: 2,4 %
      (5,8 % i 2022)

Til tross for tøffe tider er resultatene til Bilia i 1. kvartal på nivå med før pandemien.

Økning på nybil
- Etter en lengre tidsperiode med svært gode rammebetingelser i markedet så har inngangen til 2023 derimot blitt mer krevende, sier Frode Hebnes, administrerende direktør i Bilia Norge, til BilNytt.no.

- Lange leveringstider på nye biler, innføring av avgifter på elbiler fra årsskiftet, vedvarende høyere strømpriser og en tilspisset priskonkurranse i bilmarkedet vurderes til å ha påvirket markedsdynamikken, tilknyttet både nye og brukte elbiler, siste halvår.

Han påpeker at resultatet for 1. kvartal ved Bilia i Norge bærer preg av dette, hvor driftsmarginen endte på 2,4 % mot 5,8 % for tilsvarende periode i fjor.

Hebnes minner om at Bilia Økern, Fornebu og Lillestrøm ble avhendet ved halvårsskiftet 2022, og forklarer også en betydelig del av årets avvik mot fjoråret.  

Innen forretningsområdet nye biler leverte Bilia i Norge totalt 2.548 biler, oppfra 2.067 biler i 1. kvartal i fjor. Det er en økning på 23 %. 

- For like virksomheter var det en leveranseøkning i kvartalet på 645 biler og + 34 %, presiserer Frode Hebnes. 

- Det økonomiske bidraget fra nye biler ble 21 millioner svenske kroner, ned fra 44 millioner, hvor resultatsvekkelsen i hovedsak forklares av et lavere gjennomsnittlig omsetningsnivå per leverte bil, økte kostnader og bortfall av avhendede virksomheter, sier Hebnes. 

Antall nye biler pr. marked 1. kvartal 2023:

I februar la Bilia frem sine 2022-tall, som til tross for høy omsetning og sterke resultater i fjerde kvartal isolert, var svakere enn rekordtallene tilbake i 2021.

Samtidig fortalte Bilia-sjef Frode Hebnes til BilNytt.no at den delen av ordrereserven som ikke ble utlevert før årsskiftet, ville inntektsføres i regnskapene for 2023.

Dermed har «gammel ordrereserve» bidratt positivt for Bilias tall for første kvartal i år – i et ellers svært tungt nybilmarked.

Tap på bruktbiler
Forretningsområdet brukte biler leverte et underskudd på i kvartalet på -6 millioner svenske kroner. I samme kvartal i fjor leverte bruktbil et overskudd på 34 millioner kroner. 

- Avviket skyldes i hovedsak en klart lavere oppnådd margin i år sammenlignet med 2022, sier Frode Hebnes. 

- Spesielt markedet for brukte elbiler var mer krevende under kvartalet, som en antatt konsekvens av nevnte vedvarende høyere strømpriser, og prisreduksjonen på nye elbiler fra starten av året, sier Frode Hebnes til BilNytt.no. 

- Markedet for brukte fossile biler og plug-in hybrider har vært mindre påvirket av dette, og volummessig ble det totalt sett i kvartalet levert 3.253 brukte biler, opp fra 2.964 biler i samme periode i fjor. 

For like virksomheter var det en økning av leveransene under kvartalet på 469 biler og + 18%.

- Det oppleves til å være et fortsatt bra aktivitetsnivå i bruktbilmarkedet, så vi forventer basert på den en lagerreduksjon i tiden fremover, fra et fortsatt i overkant høyt lagernivå, sier Frode Hebnes.

Antall brukte biler pr. marked i 1. kvartal 2023:

En rekke aktører i bilbransjen har meldt om en treg start på nybilmarkedet i 2023, men at bruktbilmarkedet har vært relativt bra

Tidligere i vår sa Arvid Sulland at han tror nybilsalget vil være på lavgir frem til 2025.

Servicemarkedet: Økt omsetning, redusert margin
Bilia opplyser at servicemarkedet hadde en positiv omsetningsmessig utvikling i kvartalet, og for like virksomheter var det en omsetningsvekst på hele 17 %.

Det økonomiske bidraget ble på 54 mill SEK (73 mSEK), mens det for like virksomheter var en resultatforbedring sammenlignet med 1. kvartal 2022.

- Det vurderes til å være et betydelig lønnsomhetsmessig forbedringspotensial innen servicemarkedet, hvor etterspørselen etter våre servicemarkedstjenester fortsatt er høy, sier Frode Hebnes.

- Det arbeides nå aktivt med ytterligere resultatforbedring gjennom en økt produksjonskapasitet med et redusert kostnadsnivå.  

I løpet av 1. kvartal ble Bil1Din Østlandet, hvor Bilia Norge AS eier 50,1%, operativt med bildemonteringsvirksomhet.

- Denne virksomheten vil kompletteres med en fullverdig skade -og lakk operasjon mot slutten av inneværende kvartal, sier Frode Hebnes. 

- Dette blir da en lokasjon og virksomhet som hensyntar bærekraft på en relativt unik og fremtidsrettet måte, som vi har forventninger til for tiden fremover, sier Hebnes.

Servicemarkedet: Omsetnig, operativt driftsresultat og margin pr. marked, 1. kvartal 2023:

To nye kinesiske merker
Bilia Norge er merkeforhandler for følgende bilmerker:

  • BMW
  • Volvo
  • Toyota
  • Lexus
  • Mini
  • Jaguar
  • Land Rover
  • Morgan

I tillegg er Bilia agent for Xpeng i Bergen, importør for Great Wall-merket Ora og service- og utleveringspartner for Polestar.

Det var i begynnelsen av april ble det klart at Bilia blir agent for Xpeng ved sin avdeling i BergenBilia er fra før Xpeng-agent i Sverige.

Bilia forventer at Xpeng-virksomheten i Bergen blir  operativ allerede i inneværende kvartal.   

I januar ble det kjent at Bilia for første gang ble bilimportør i Norge etter en avtale med giganten Great Wall

Det første merket Bilia lanserer i Norge er Ora, og det vil skje i løpet av året, opplyser Bilia. 

Bilia har ifølge tall fra OFV registrert 13 eksemplarer av Ora Funky Cat i Norge fra Great Wall. 

- Oppsummert har det vært et innholdsrikt, men krevende kvartal. Bilsalgsmarkedet har skiftet karakter de siste månedene, med et klart forsterket pris- og marginpress tilknyttet både nye og brukte biler, sier Frode Hebnes. 

- Vi forventer at bruktbilvirksomheten snarlig vil akklimatisere seg til de nye markedsforholdene, og således representere positive bidrag, mens det innenfor nye biler fremstår til å kunne bli krevende også i tiden fremover, sier Hebnes. 

- I en lavere konjunktur er servicemarkedet viktig, og med solid etterspørsel så ser vi her gode muligheter, avslutter han. 

I mars ble det kjent at Bilia er en av de største eierne i den nye Drive-plattformen.

Bilia-konsernet: Omsetnig, operativt driftsresultat og margin pr. marked, 1. kvartal 2023:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn