Det er nå flere biler enn kunder i Norge. Mange norske merkeforhandlere har både registrerte og uregistrerte nye biler på lager «uten kunde».

Etter en periode på nesten tre år der bilforhandlere kunne operere uten å gi en krone i rabatt i et heftig pull-marked, er det nå «gode tilbud» overalt med rentekampanjer, innbyttekampanjer, «VM-dager» og «demobildager» som gjelder for å få fart på markedet.

BilNytt.no er kjent med at flere importører, merkekjeder og forhandlerkonsern er opptatt av å møte konkurransen med kampanjer og midlertidige prisnedsettelser fremfor varige priskutt.

En av årsakene er at flere aktører har svært varierende ordrereserver på merke- og modellnivå.

Kundene kan velge og vrake i tilbud
Den siste tiden har blant andre Møller Bil, Birger N. Haug og Motor Forum kjørt kampanjer der budskapet er at de selger ut demobiler.

Til og med Tesla – som registrerer nye biler på høygir for tiden – har større partier med nye eller nesten nye biler for umiddelbar levering og nedsatt pris

I februar meldte BilNytt.no at Nio har startet en kampanje på modellen ES8, der lagerbiler fikk et priskutt på 50.000 kroner og kundene tilbys lån med kampanjerente på 0,99 %. 

Birger N. Haug tilbyr 50.000 kroner i innbyttepris, Bilia har hatt «VM-kampanje» med 2,99 % rente, mens Volvo Car Stor-Oslo har hatt kampanje på XC40.

Nylig skrev BilNytt.no at også Toyota har flere modeller tilgjengelig for omgående levering, og at Nissan kan levere enkelte varianter av Ariya i løpet av noen dager. Begge har inntyl nylig hatt svært lange leveringstider.

Tidlig i februar reduserte Ford prisene på Mustang Mach-E, MG har lansert en billigere innstegsmodell av MG 4, mens både Nissan, Toyota og Volvo er blant aktørene som dekker avgiftsøkningene som ble innført fra nyttår for en del av sine kunder.

Stoppet bestillingene
Det er kjent at det ble bestilt langt flere biler enn det fantes kunder mot slutten av fjoråret. Noen av disse ble registrert i fjor, mens andre biler – som kom til landet før eller etter nyttår – har stått lenge uten å bli registrert.

I flere merkekjeder hadde det over en periode også vært bestilt biler på såkalte «tantekontrakter». I fjor høst begynte det plutselig også å gå «minusordre» fra importører til produsenter – da etterspørselen stoppet opp – og få nye ordre ble signert.

Mens flere aktører har usolgte biler på lager i Drammen havn, har andre aktører flere nye biler spredt rundt hos forhandlerne. Det er tydelig at det er langt flere nye og «brukte» lagerbiler til salgs nå, enn det er markedsført på Finn.no og på aktørenes egne nettsider.

Møller Bil med «demobildager»
Flere Møller Bil-forhandlere har større antall biler stående, både biler som ennå ikke er registrert og biler som ble registert i fjor.

Møller Bil har også et betydelig antall demobiler med Møller Bil-profilering, som ble registrert i løpet av høsten i fjor. 

BilNytt.no har dessuten observert store antall uregistrerte elbiler fra Volkswagen, særlig ID.3, som nærmest er «stablet i høyden» i nærheten av kjedens forhandleranlegg.

Her, like ved Møller Bil Asker og Bærum, har flere like Volkswagen ID.3 vært lagret i mange uker. Også på andre plasser i nærheten oppbevares det betydelige antall Volkswagen. 

Nylig kjørte Møller Bil lagersalg:

Frem til 4. mars gjennomførte Møller Bil sine såkalte «demobildager», der kundene ble fristet med relativt nye biler til gode priser – og en kampanjerente på 3,99 %. 

Både Volkswagen, Audi og Skoda skal ha vært tilgjengelig i kampanjen, men det var ikke mulig å se nøyaktig hvilke biler eller hvor mange biler som var tilgjengelig.

De spesifikke bilene var ikke publisert på Finn.no eller i Møller Bils egne kanaler. 

Kundene måtte oppgi sin kontaktinformasjon og hvilken Møller Bil-forhandler som var aktuell – før en selger ville ta direkte kontakt.

Møller Bil Asker og Bærum har hatt mange hvite ID.3 som demobiler, både før og etter sine «demobildager».

- Finner bilen som passer kunden best
Stein Are Olsen, COO i Møller Bil, sier til BilNytt.no at Møller Bil-forhandlerne alltid har en dialog med kundene der målet er å finne den bilen som best passer kundens behov.

- Har Møller Bil hatt flere demobiler enn vanlig pr forhandler i det siste, og skifter dere nå ut disse oftere etter bedre tilgang på nye biler?

- Bedre og mer forutsigbare leveringstider gjør at vi kan ha en mer normalisert utskiftingstakt av demobiler, og at det er lettere å få tak i nye demobiler ved avhending av eksisterende demobiler, svarer Stein Are Olsen. 

- Hvorfor annonseres ikke demobilene på nettsiden slik at potensielle kjøperne kan se de aktuelle bilene?

- Parallelt med demobilkampanjen har vi en pågående rentekampanje på våre brukte biler, som er annonsert på våre nettsider. Vi har valgt å annonsere demobildagene med et generelt budskap, da disse bilene har en egen rentekampanje i en kortere periode.

Fortsatt annonserer Møller Bil bruktbiler med kampanjerente på 4,99 %. 

- Stemmer det at kundene som kontakter Møller Bil om demobiler, også får tilbud om nye biler på lager – både allerede registrerte og uregistrerte – for rask levering?

- Når vi er i kontakt med våre kunder, presenterer vi ulike alternativer, basert på kundens behov, svarer Olsen. 

- Selv om kunden har henvendt seg til oss med forespørsel om tilbud på en demobil, så utelukker ikke det at kunden får dekket behovet sitt bedre med en nybil eller en annen bruktbil, sier Stein Are Olsen til BilNytt.no.

- Flere aktører opplever at dagens marked er tøft, og flere bilkjøpere peker på strammere privatøkonomi. Lar dere nybilkunder som har ventet lenge trekke seg fra kontraktene på nybil?

- En bilkontrakt er i utgangspunktet en juridisk bindende avtale, og det ligger ingen automatikk for kansellering basert på privatøkonomi eller lange leveringstider.

- Vi søker å gi kundene fortløpende informasjon om utviklingen i leveringssituasjonen, og vi gir i mange tilfeller kunden prisgarantier selv om fabrikkene har økt prisene i ventetiden, fortsetter Olsen.

- I noen tilfeller finner vi alternative modeller til kundene hvor det enten er kortere leveringstid, eller hvor en annen aktuell modell allerede har ankommet landet for raskere levering til kunden.

Større lager, men ikke unormalt
BilNytt.no har ikke fått noen god forklaring på hvorfor de samme ID.3 blir stående uke etter uke uregistrert.

Den mest nærliggende forklaringen er at forhandleren mangler kunder, men det kan også være at bilene venter på oppgraderinger eller at det er pågående aksjoner/tilbakekallinger. 

Finansdirektør Anna Nord Bjercke og konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group bekreftet under resultatfremleggelsen i februar til BilNytt.no at det var store variasjoner i ordrereservene på de ulike modellene.

Samtidig medga Anna Nord Bjercke at det også var et større lager av biler i Norge enn tidligere – men ikke unormalt høyt i forhold til før pandemien.

Utvikling i varebeholdning 2017-2022 - Møller Mobility Group:

Den lysegrønne grafen viser utvikling i antall demobiler, mens den røde viser antall bruktbiler. Begge økte i siste del av 2022. «Lageret av nye biler falt mindre enn ventet da ikke alle bilene ble utlevert til kunde. Mange biler registrert som demobiler i Norge i desember», skriver Møller Mobility Group.

Selger fortsatt 2022-biler
Så langt i år (pr. 14. mars) ligger nybilregistreringene 30 % bak fjoråret, ifølge OFV. 

En medvirkende årsak til at registreringstallene så langt i år er forholdsvis lave, er at mange merkeforhandlere fortsatt jobber med å finne kunder til biler som ble registrert på tampen av 2022.

Hittill i år har antall eierskifter – bruktbilsalget – ligget på et litt høyere nivå enn i fjor. 

Men, ser man på eierskifter for biler som er under tre måneder gamle, er det en økning på hele 62 % sammenlignet med samme periode i fjor:

Det indikerer at flere av de bilene som ble registrert før årsskiftet – og dem var det mange av – har blitt solgt og omregistrert etter nyttår.

Flere forhandlere er opptatt med å selge «nye» biler som ikke synes på nybilstatistikken.

Ubrukte bruktbiler fra Hongqi
Hongqi hadde suksess i Norge i 2022 – i det minste frem til et par måneder etter sommeren, da rentehevinger og økende priser stagget norske kunders kjøpelyst ganske raskt

Mens andre bilmerker hadde lange ventelister, var Hongqi ganske à jour med ordrereserven.

Det var varlset at Hongqi E-HS9 skulle bli opptil 120.000 kroner dyrere etter nyttår med ny moms og vektavgift.

Til tross for den varslede, store prisoppgangen medga importøren, Motor Gruppen-selskapet HBI Norge, til BilNytt.no at det var vanskelig å finne nye kunder på slutten av året.

Likevel ble det i løpet av fjoråret ifølge OFV registrert 2.086 nye Hongqi i Norge – et kunstig høyt tall ifølge importøren – og hele 548 av dem ble registrert bare i desember. 

Dette er ubrukte «bruktbiler», fortsatt med plasten på, på parkeringsplassen utenfor en Motor Forum-forhandler. Bilene ble registrert 30. desember 2022.

Kort rekkevidde og lang leveringstid...
Til tross for at Hongqi altså skulle bli dyrere i 2023, dukket det på nyåret opp TV-reklame for nye Hongqi E-HS9 med en fra-pris på 699.900 kroner.

Den ble altså ikke 100.000 kroner dyrere i år likevel – dersom kunden tar til takke med en innstegsmodell med kortere rekkevidde. 

Kundene som responderer på markedsføringen og som møter opp hos en Hongqi-forhandler får valget mellom å signere kontrakt på en ny innstegsmodell til 699.900, eller å velge en «ubrukt bruktbil» med lang rekkevidde og rask levering.

... eller lang rekkevidde og rask leveringstid?
Utenfor flere Motor Forum-forhandlere, og muligens også andre Hongqi-forhandlere, står det nå nemlig mange Hongqi parkert klare for rask levering.

Bilene er fortsatt pakket inn i plast, men flesteparten av bilene har fått registreringsnummer som viser at bilene ble registrert i slutten av desember 2022.

Tidligere hadde Hongqi en nettside som viste biler på lager, men denne siden er ikke lenger aktiv.

Det presiseres imidlertid at det finnes biler tilgjengelig for rask levering. Disse bilene er ikke publisert for salg på Finn.no.

Nå må kundene enten kontakte forhandler for å få tilbud på nybil, eller fullføre bestilling gjennom konfiguratoren.

Motor Forum-forhandlerne markedsfører nå at de selger demobilene sine.

Hittil i år er det ifølge OFV kun omsatt 17 Hongqi som er under tre måneder gamle. Etter det BilNytt.no forstår utgjør det kun en «brøkdel» av det antall biler Motor Gruppen-konsernet har tilgjengelig.

Per 16. mars i år er det ikke registrert en eneste ny Hongqi her i landet.

Skjermdumper fra Motor Forums nettsider.

Importørintervjuet: Hongqi-sjefen: - Vi våkner igjen til våren

BMW på lager
Til tross for at BMW i lange tider har slitt med lange leveringstider og høy ordrereserve, har bilmerket nå rundt 650 biler tilgjengelig fra lager i Norge.

Men i motsetning til Møller Bil og Motor Forum, markedsfører BMW sine spesifikke lagerbiler på sine nettsider: 

Det dreier seg hovedsakelig modellene iX (277 stk.) og iX3 (198 stk.), men også iX1 (89 stk.) og i4 (88 stk.).

De fleste er merket «tilgjengelig nå», og noen få «leveres snart».

BMWs lagerbestand er omtrent tredoblet på noen uker: 

For rundt en måned siden hadde BMW 222 biler på lager, og ifølge Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group i Norge, var kun 26 av disse allerede registrert.

Slik presenterer BMW sine nye biler som er tilgjengelig for relativt rask levering. Til høyre Møller Bils februar-markedsføring av «demobildager» på Facebook. 

Les også: Arvid Sulland: - Bilsalget på lavgir til 2025

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn