BilNytt.no-kommentar
Atle Falch Tuverud

Fasit er at 2022 ble et nybilår helt ulikt andre år.

Ut 3. kvartal lå man langt bak fjorårets rekordår. Vi visste gjennom hele året at 4. kvartal ville vise høye registreringstall, da flere importører og forhandlere fortalte om store allokeringer med leveranser mot slutten av året.

Men at desember skulle bli så heftig var det få som så for seg.

Desember 2022 ble tidenes beste nybilmåned i Norges-historien allerede etter tre uker, og deretter gikk dagsregistreringene virkelig i taket i romjulen.

Registreringene stoppet ikke opp før man passerte 1986-rekorden for andre året på rad, og snuste på rekorden fra i fjor på 176.276 nye personbiler.

Pr 30. desember endte vi på 173.837 nye biler. Og fortsatt var det en god del biler som ikke rakk frem i tide.

Årets rangering og registreringstall er i stor grad et resultat av hva produsentene kan tilby og levere. Realiseringen av de store ordrereservene og tidenes sluttspurt står i sterk kontrast til hvor kjøpelystne nordmenn er for tiden.

Senere i dag vil Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) komme med komplette tall for 2022.

Her følger en oppsummering av hvordan situasjonene til de ulike bilmerkene er i Norge ved årsskiftet:

  • Tesla ender igjen opp som største personbilmerke, og passerer fjoråret med god margin og ender på godt over 21.000 biler. Tesla har nå satt en støkk i norsk bilbransje i 10 år. Kundene fortsetter å strømme til bilmerket, tross mange gode alternativer.

    Mens aksjekursen til Tesla nærmest kollapset, kunne Elon Musk på Twitter glede seg over at Tesla Model Y hadde slått Volkswagen Bobles rekord fra 1969 i Norge; den mest solgte personbilmodellen i løpet av et kalenderår. Model Y er den nye folkevognen.
     
  • Volkswagen er blant bilmerkene med størst volumfremgang med over 3.000 flere personbiler enn i fjor. Det holder likevel ikke til mer enn en klar 2. plass. Det hører med til historien at Volkswagen hadde et vanskelig år i 2021 med store produksjonsutfordringer.

    I andre halvår 2022 fikk Harald A. Møller jevne leveringer til Bekkelagskaia fra produsenten. Volkswagen har nok en langt høyere ordrereserve inn i 2023 enn Tesla. 
     
  • BMW passerte Toyota og overtok 3. plassen fredag 30. desember, og det holder nok også etter nyttårsaften. BMW har en fremgang på nær 3.000 biler og passerte samtidig 14.000 nye biler i 2022! BMW er dermed klart største "premium-merke" i år, langt foran Audi, Mercedes-Benz og Volvo. Dette til tross tilbakekallingsaksjon og stopp i kundeutleveringene.
     
  • Toyota har kjempet i motvind med leveringsutfordringer på ladbare RAV4 og full krasj for lanseringen av elbilen bZ4X. Toyota ender nå opp med en kjemperegning, der de dekker vektavgift og elbilmoms for tusenvis av kunder. Da det gjenstod én dag med registreringer, smatt BMW forbi Toyota og okkuperte 3. plassen på merkestatistikken.

    Toyotas trøst er at det ser ut til at de endelig kan ha oppnådd å stoppe Volkswagen etter en 17 år lang seiersrekke på varebil. Det var en reell kamp mellom Toyota og Volkswagen som mest solgte varebil i 2022, som i 2021.
     
  • Volvo skulle sette ny rekord med tidenes sluttspurt i 4. kvartal, men ender drøyt 1.100 biler bak fjoråret da mange av bilene ikke rakk frem i tide. Det til tross for at Volvo nærmest alene sprengte Autosys de siste dagene med dagstall på omkring 800 biler både torsdag og fredag. Ender på sikker 5. plass i år.
     
  • Ford hadde mer enn halvert registreringene pr 30. november. I desember var det alle mann til pumpene, blant annet på Bekkelagskaia, men bilmerket er fortsatt ute av topp 10-listen når det gjenstår én dag på registreringsstatistikken. 
     
  • Nissan-forhandlerne begynner å bli lei hele Ariya før den har kommet. Kundene har hørt om bilen i flere år, men ennå ikke sett den. Nissan ville legge turbulent periode bak seg og bli bestevenner med forhandlerne, men forhandlerne blir nok ikke helt fornøyd før de får store volum med Ariya. På Drammen havn er fortsatt bilen et sjeldent syn. Et plaster på såret var Nissan Leaf nummer 75.000 i Norge.
     
  • Audi har hatt som ambisjon å være største "premium-merke", men det klarte ikke Elin Sinervo i 2022. Etter en heftig innspurt fra Mercedes-Benz ble Audi dyttet ned på en 7. plass pr. fredag 30. desember, med en margin på 175 biler. Det ble nok for tøft å ta igjen 6. plassen på nyttårsaften. Men målet om 10.000 biler er levert som bestilt i innspurten, selv om én bil havnet i sjøen ved Bekkelagskaia.
     
  • Martine Behrens, den ferske Skoda-sjefen, vil neppe være dårligere enn sin Audi-kollega, men det ser ikke ut som om Skoda klarer å passere 10.000 biler i 2022 – dog med hårfin margin. Fortsatt er rundt 20 % av Skoda-salget faktisk dieselbiler, og Ulf Tore Hekneby ser nok en annen vei enn så lenge...  - Fra 2024 til 2026 setter vi den nye standarden, sier Martine Behrens.
     
  • "Urokråka" Cupra er viktigere for Harald A. Møller enn det kan se ut som. Ole Kristian Ågotnes måtte tydeligvis se at en del mikrochips gikk til ID.3 og til Porsche Taycan. Men han fikk levert over 630 biler hjem på gårdsplassen til kundene. Og da Harald A. Møller skulle vise produsenten hvor flinke de er til å praktisere agentmodell på Skoda Enyaq Coupé, så kunne de enkelt kopiere den tekniske løsningen fra Cupra.
     
  • Å være privat importør for Stellantis-merkene ser ikke ut til å være noen spøk for Bertel O. Steen. Godt utstyrte biler til Norge, som kan gi produsenten gode marginer, er tydeligvis langt mindre interessant for produsenten enn å allokere biler til andre markeder.

    Peugeots personbilvolum er langt mer enn halvert. Citroën og Opel er blitt til nisjemerker, mens FCA-merkene Fiat, Jeep og Alfa Romeo kan se ut som en fiasko etter at Bertel O. Steen overtok importen for ett år siden. Mange ventet at registreringstallene for FCA-merkene skulle gå opp med den nye importøren, men fabrikkenes allokeringer har ikke gjort det lett for Bertel O. Steen. Det er godt merkesjefene er optimistiske for fremtiden.
     
  • Mercedes-Benz var i 2022 en langt hyggeligere affære for Norges eldste bilimportør. Over 10.000 personbiler, og omkring  1.500 biler mer enn fjoråret. Men bak BMW og Volvo.
     
  • DS og Alfa Romeo går i år over på agentmodell. Overgangen er utsatt i et halvt år til utpå høsten. Det gjør at Stellantis Premium-sjef Lise Prydz Aarstrand kan la Smart, som lanseres i år, gå foran henne i løypa. Det blir et hektisk år for "agent-avdelingen" på Lørenskog.
     
  • Også på Kia har Bertel O. Steen utfordringer med å få allokert biler, men med over 5.600 biler ble imidlertid 2021 passert. 
     
  • Kias konsernsøster Hyundai, der importøren er eid av produsenten, kan vise til langt høyere tall enn Kia. (I Sverige er det motsatt). Hyundai-sjef Thomas Rosvold feiret 30 år i Norge for merket, og oppnådde 8 år med vekst, og han har allerede fortalt BilNytt.no at det blir det 9. året med vekst i 2023!
     
  • Porsche rakk det akkurat... BilNytt.no er kjent med at ordrereserven så og si er á jour etter gode Taycan-allokereringer, og året ender på over 2.200 Porsche! Nå er Taycan-festen antagelig over. Blir det en overraskelse for den nye produsenteide importøren som overtar i dag? 2023 kan bli et skrint år, først i 2024 kommer el-Macanen.
     
  • Frank Dunvold og RSA lever i en parallell verden til norsk bilbransje. De lever i en parallell verden til det meste. Men nå begynner selskapet å bli virkelig kjent på utsiden av Norge.

    Dunvold ser på agentmodell som en stor mulighet – ved å gjøre alt han kan for å unngå den. RSAs omsetning har gått fra 2 milliarder kroner i 2020, til 4 milliarder i 2021, til omkring 6 milliarder i 2022, og skal øke til over 9 milliarder i 2023. BYD, JAC og Maxus i mange land gjør selskapet til det mest ekspansive i norsk bilbransje.
     
  • Polestar har etablert seg rett utenfor topp 10, med over 4.600 personbiler i 2022, mot 4.100 biler året før. I likhet med konsernsøster Volvo, var det varslet mange biler i 4. kvartal. Etter hvert kommer det nye modeller, blant annet Polestar 3. Og Polestar gjør som Tesla, de etablerer stadig flere lokasjoner i Norge.
     
  • Jan Kåre Holmedal kan glede seg over ny MG-rekord i 2022, men han gleder seg enda mer til nye høyder i 2023. MG-eventyret ser ikke ut til å stoppe opp med det første, og 2023 blir så heftig at importøren også tar seg bryderiet med å oppbemanne med en eller to personer.
     
  • Hongqi-kundene rant ned Motor Forum-butikkene i 2022, helt frem til oktober. Da hadde Hongqi-eventyret passert 1.500 registreringer. På det tidspunktet forsvant kunden tilsynelatende under et pledd innerst i hjørnesofaen, men Hongqi fortsatte å registrere biler uten vektavgift og moms til de hadde passert 2.000 enheter! Bilene skal selges i 2023, men vil ikke bli synlig på statistikken i stor grad. 
     
  • Renault skal gi gass og registrere over 2.000 Megane E-Tech i 2023, i 2022 endte merket på ikke mer enn drøyt 1.200 personbiler.
     
  • Mazda passerte 2.000 biler i 2022, men det er imidlertid en nedgang på omkring 900 biler fra året før.
     
  • Jaguar Land Rover-importøren er sagt opp, og begge bilmerkene er ute av topp 30-listen med henholdsvis 360 og 230 personbiler. Man skulle tro det var mulig å bli depressiv av mindre, men i 2023 kommer det store dyre Range Rovere og andre produkter som er forhåndssolgt, som skal øke både volum og marginer. Og mens noen forhandlere kanskje er på vei ut av nettverket, er man spent på hvem som får ny importørkontrakt.
     
  • Nio House er Karl Johans beste varmestue og fasilitator for de som har hastverk med å lette på trykket. Selv om det er langt mellom bilkjøperne ender bilmerket på størrelse med Lexus på drøyt 1.200 biler, og mens Lexus brukte 20 år på oppnå dette volumet har Nio brukt to år.
     
  • Den største overraskelsen når det gjelder Mitsubishi, er at de faktisk solgte over 2.000 personbiler tilbake i 2021! Hvordan greide de det? Dermed blir nedgangen ekstra stygg i 2022, med nær 2.000 biler i minus. Neste år kommer ladbare Renault Captur som Mitsubishi ASX, og da dukker det faktisk opp noen kunder igjen. Men det tar flere år før elbilene kommer.
     
  • Voyah kom ett år for sent til å være med på den store norske kjøpefesten. Bilen var leveringsklar når strømprisene og "krympflasjonen" slo inn på kjøpelysten til bilkundene. Da er det godt å ha Sulland-konsernet og Autoplan i bakkant for å teste ut nye konsepter, og registrere opp biler før vektavgift og elbilmoms. Voyah doblet sitt årsvolum på én dag i romjulen og endte på over 380 biler.
     
  • Honda er fortsatt et bilmerke som tilbys på det norske markedet. Og det ble faktisk solgt over 350 Honda i 2022.
     
  • Subaru lente seg godt tilbake og ventet på et Toyota skulle produsere en el-SUV for seg, som skulle få merket opp til nye høyder. Det gikk ikke så bra. Det skal gå litt bedre i 2023. 
     
  • Mini kommer liksom ikke opp i volum. Drøyt 580 biler i 2022, mot drøyt 900 biler året før. Men BMW-organisasjonen er igjen optimistiske for merket i Norge.
     
  • Har vi egentlig tid til å gå inn på Xpeng? Merket skal vel fortsatt bli blant Norges tre største bilmerker innen noen år, men det er tydeligvis ikke interessant å få hjelp av et sultefôret Motor Forum-nettverk til å nå målene. Det ble ingen sluttavtale med Motor Gruppen. Det letes nok etter nye agenter parallelt: Nye G9 er det antagelig ikke noe i veien med, men folk løper ikke mann av huse i showrommet i Bjørvika. Fasit etter årets såpeopera er 700 biler.
     
  • Bilen og bilmerket som virkelig markerte seg i 2022, men som først kommer i 2023 er Lotus Eletre. Inntil agentene og det kommende opplevelsessenteret i Oslo er klart, har produsenten åpnet et showroom på Steen & Strøm.
     
  • I 2023 skal vi også bli kjent med Geely og Seres. I tillegg kommer bilmerkene vi ikke kan røpe, og ikke vet om. Mens Geely har valgt ut forhandlere i Drammen og Oslo/Asker og Bærum som "ikke finnes fra før" og som må starte fra scratch, er Seres foreløpig kun i gang hos Sandven og SPZ som pilot i Bergen.

Det hele kan uansett oppsummeres som heftig.

Og en så heftig desember og årsavslutning kan gjøre det ekstra utfordrende inn i det nye året, når det gjelder utsikter til gode prestasjoner i 2023. Ikke minst ordrebøker, bruktbilpriser og varelagerverdier.

Men som NBF-styreleder Per Helge Gumpen sier det: - De fleste har «vært ute en vinternatt før».

Godt nytt år!

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn