Den nye direktøren for Skoda-importen hos Harald A. Møller, Martine Ødegaard Behrens, kommer fra stillingen som salgssjef servicemarked i Harald A. Møller.
Behrens overtar som Skoda-sjef etter Thomas Meiner, som ble annonsert som ny Volkswagen-sjef i juni.
Meiner tar over som Volkswagen-sjef etter Harald Edvardsen-Eibak, som gikk til stillingen som regiondirektør Stor-Oslo i Møller Bil tidligere i år.
12 år hos importøren
Behrens har jobbet 12 år i Harald A. Møller, og ble ansatt da hun var 21 år gammel:
- Jeg begynte å jobbe i bilbransjen og Harald A. Møller rett etter studiene som 21-åring, og snart 12 år senere – med utallige spennende muligheter og engasjerende utfordringer på veien – er jeg fremdeles en stolt medarbeider i selskapet og stortrives i bransjen, sa hun nylig i sosiale medier.
- Våre hverdager handler ikke bare om bil og motor, men like mye om teknologi, design, innovasjon, bærekraft og fremtidens mobilitet.
Martine Ødegaard Behrens stillinger i Harald A. Møller AS siste 12 år:
- Direktør, Skoda
- Head of Sales After-Sales
- Business Development / Project Manager
- Head of Product Marketing & Production, Volkswagen
- Logistic and Production Manager, Volkswagen
- Business Management Consultant, Dealer Net Development
Behrens har i løpet av karrieren hos Harald A. Møller, jobbet i team med blant andre administrende direktør Ulf Tore Hekneby og servicemarkedsdirektør Tom Chr. Nordby.
- Martine har gjennom flere år, og flere sentrale roller hos oss, vist at hun har egenskapene som skal til for å lykkes, sier Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby.
- Styrke
- Det er en enorm styrke å kunne finne en slik kandidat i egne rekker, og jeg er veldig tilfreds med at Martine skal lede Skoda-avdelingens viktige arbeid fremover, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Behrens har tidligere blant annet vært leder for produktavdelingen hos Volkswagen personbil, og hun har hatt ansvar for strategiske initiativ for hele Harald A. Møller.
Hun har blitt trukket frem i E24s kåring av landets største ledertalenter. Behrens er utdannet fra Handelshøyskolen BI og Grenoble Ecole de Management i Frankrike.
- Det har vært inspirerende å se hvordan Skoda-avdelingen og Skoda-forhandlerne har lykkes med den store transformasjonen merket har stått i de siste par årene, sier Martine Ødegaard Behrens.
- Muligheten til å være med å utvikle Skoda videre i Norge ser jeg på som utrolig spennende, sier den ferske Skoda-sjefen.
- Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben, og ikke minst til å raskt bli bedre kjent med Skodas forhandlerapparat, sier Behrens.
Direktesalg
Skoda tester nå direktesalg av elbilmodellen Skoda Enyaq Coupé, der forhandlerne får en agentlignende rolle.
Hittil i år (pr. 7. august) er Skoda på 7. plass over de mest solgte bilmerkene i Norge, med en markedsandel på 5,9 %.
Det viser tall fra OFV. Skoda Enyaq er merkets mest solgte modell, med 3.518 biler – opp fra 2.888 på samme tid i fjor.
Dermed er begge "Møller-merkene" Volkswagen og Audi foran, på henholdsvis 2. og 5. plass, mens Cupra er 27. mest solgte bilmerke så langt i år.
Les også: Hekneby om Skodas "agent-pilot": - Vi har aktivt søkt muligheten
Importørintervjuet: Skoda: - Opptatt av det vi får til
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: