Viking Kontroll og Elbilforeningen går sammen om å lansere en batterihelsetest for brukte elbiler.
- Vi vil bidra til å skape trygghet, særlig for dem som kjøper bruktbil utenfor garanti, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.
- Med en tjeneste som kan finne ut av batteriets helsetilstand, hjelper vi med den viktigste utfordringen ved kjøp og salg av brukt elbil, sier han.
Elbilforeningen forklarer at årsaken til at de vil tilby helsesjekken er at økningen i antall brukte elbiler som omsettes, medfører et større behov for å kunne gi troverdig informasjon om nettopp særlig «hjertet» i elbilen, fremdriftsbatteriet.
- Batteriet er helt sentralt for å fastsette verdien på elbilen, sier Frydenlund.
Viking Kontroll skal bistå kunder som ikke kan gjennomføre testen selv med installasjon av utstyret.
- Batteritesten vil komplettere dagens tilstandsrapport, og vil skape merverdi i markedet for brukte elbiler, sier Viking Kontroll-sjef Kjell Rese til BilNytt.no, som er servicepartner med Aviloo i prosjektet.
Les også: Viking Kontroll: - Skal dekke Norge med teststasjoner
Leasing og PKK
Systemet som skal benyttes for å beregne batteriets tilstand leveres av det østerikske selskapet Aviloo.
Mandag presenterte en av de to gründerne og administrerende direktør i Aviloo, Wolfgang Berger, systemet for publikum på konferansen for elektrisk mobilitet, EVS35, på Lillestrøm.
- Dette er det første produktet som tilbyr en helsesjekk for batterier som er uavhengig fra bilprodusentene – nøytral og direkte sammenlignbar fra en bilprodusent til en annen, forklarer Berger og understreker:
- Det er sertifisert av det tyske standardiseringsbyrået TÜV.
Det unge selskapet har planer for videre utvikling av bruksområdet for systemet:
- Vi planlegger å introdusere skreddersydde løsninger. For eksempel utvikler vi en batteritest for leasingbiler som returneres. Et annet fokus er på et testsystem for PKK, sier Berger.
- Om den kontrollen etter hvert også omfatter batteriet, ønsker vi å ha et egnet produkt tilgjengelig for dette også, forklarer den østerrikske gründeren.
Slik ser sertifikatet som genereres av Aviloos helsesjekk ut. Her har Elbilforeningens gjennomført testen med en BMW i3. (Klikk for å forstørre)
Kobles i OBD-kontakten
Aviloo-boksen, som kobles i bilens OBD-kontakt, leser rådata fra fremdriftsbatteriet – blant annet spenning, strømstyrke, temperatur og energiforbruk, mens bilen er i bruk.
Dataene lastes automatisk opp for analyse, og brukes for å beregne gjenværende batterikapasitet – og dermed rekkevidden som kan forventes.
Innen to virkedager utstedes et sertifikat som viser batterikapasiteten i prosent sammenlignet med en tilsvarende ny bil.
Et sertifikat gir ifølge både Aviloo og Elbilforeningen en objektiv og uavhengig vurdering av elbilens batterikapasitet.
- Det vil være et åpenbart konkurransefortrinn for bilselger dersom batteriet er i spesielt god stand, mener Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn