Det har nylig startet samtaler om å innføre en ny rekkeviddestandard for elbiler som gjelder i kaldt vær med sikte på å innlemme dette i det globale regelverket som utarbeides i FN-regi, et arbeid ECE (Economic Commission for Europe), er en del av, og som EU henter det aller meste av sitt regelverk fra.
«Vinter-rekkevidde»
Nå ser det ut til at dette vil føre til en konkret endring av det europeiske regelverket når det gjelder oppgitt rekkevidde.
- Diskusjoner om en ny og bedre tilpasset WLTP-norm foregår nå på EU-nivå og vil i beste fall kunne implementeres fra 2023 for nye typegodkjenninger, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL, til BilNytt.no.
- Dette betyr at vi antakelig kan se frem til at det kommer en ny WLTP-norm som også tar hensyn til at kaldt vær har en innvirkning på rekkevidden, altså en såkalt "vinter-rekkevidde", fortsetter han.
Lillemork presiserer at det vil ta noe tid før dette kan bli et krav i EUs regelverk for typegodkjenning.
Det skal dreie seg om en ny målesyklus som foregår i lave temperaturer, og som skal sørge for at bilprodusentene kan oppgi en realistisk rekkevidde også for kjøring under nordiske vinterforhold.
Temperaturen for vintersyklusen i WLTP er foreslått satt til minus 7 grader.
Flere forbehold
- Det gjenstår å bli enige om et endelig forslag og det vil nok ta mer enn et års tid før det kan implementeres, sier Lillemork og presiserer:
- I aller beste fall vil det si at nye WLTP-tall, som også inkluderer vinterrekkevidde, vil kunne innføres i typegodkjenningsprosessene for nye bilmodeller i løpet av 2023 for deretter å utvides – fortsatt i beste fall – til å gjelde alle nye elbiler i løpet av 2024.
Tore Lillemork sier at BIL har vært blant pådriverne og er veldig glad for at det ser ut til at en ny og bedre tilpasset WLTP-syklus etter hvert vil komme på plass.
- Det har vært ønskelig med bedre estimater av rekkevidde for elbiler vinterstid, men dette er ikke standarder Norge på egenhånd kan utvikle utenom EU-regelverket for typegodkjenninger, understreker Lillemork.
Reaksjoner
Lillemork henviser til utspill fra NAF, som både i år og i fjor ba om en egen rekkevidde-standard for norsk vinter.
Mange i bilbransjen har reagert på NAFs utspill.
Også BilNytt.nos egen Jon Winding-Sørensen reagerte på at NAF på ramme alvor foreslo at det må innføres egne standarder for elbilers prestasjoner i norsk vinter:
«Med andre ord: glem WLTP og innfør en ny forbruksmåling for Norge!», skrev Jon Winding-Sørensen på kommentarplass på BilNytt.no i februar i fjor.
«Skal bilene kun testes med garantert rekkevidde i minus 10 og minus 20 grader? Hva med minus 14, full bagasje, unger, bikkje, 1.000 høydemeter og ru asfalt? Skal det være motvind, sønnavind, eller medvind? Eller skal det leies en innendørs hall i Finland med ypperligere forhold?», spurte Winding-Sørensen.
Nå ser det ut til at bilimportørene i fremtiden heller kan vise til den nye WLTP-standarden, dersom NAF for tredje året på rad vil be om en egen norsk standard.
Kommentar: Bilforhandlerne er blitt vinterens hoggestabbe
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: