BilNytt.no meldte i mai at BYDs forhandlere i Norge snarlig skulle offentliggjøres.
Det eneste som imidlertid ble kjent var at det er RSA som skal importere det kinesiske elbil-merket til Norge, og at import- og forhandlerselskapet skal ha et tradisjonelt forhandlernett for BYD.
- Internett har kommet for å bli, og blir en viktig salgskanal, men vi i RSA har tro på at kundene fortsatt ønsker å oppsøke en forhandler når de skal handle bil, sier Epen Kristoffersen i dag.
Han er kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA.
- Derfor er det viktig for oss å bygge opp et godt forhandlernett, fortsetter han.
Dette er de 20 første forhandlerne som skal selge BYD:
- Flygt Bil, Bodø
- Melhus Bil, Trondheim
- Autosalg, Bergen
- Oddvar Bjelde & Co, Bergen
- Star Bil, Skien
- Tønsberg Auto, Tønsberg
- Brennes Auto, Moss
- Øyhus Motor, Gjøvik
- RSA Bil Fredrikstad
- RSA Bil Sarpsborg
- RSA Bil Follo
- RSA Bil Oslo
- RSA Bil Romerike
- RSA Bil Drammen
- RSA Bil Arendal
- RSA Bil Kristiansand
- RSA Bil Sandnes
- RSA Bil Stavanger
- RSA Bil Trondheim
- RSA Bil Tromsø
Brennes Auto er blant de nye forhandlerne i RSA sitt forhandlernett. De forhandler i dag Nissan, Mazda og Hyundai.
Flygt Bil i Bodø og Autosalg i Bergen er fra før kun Honda-forhandlere.
Flere nye forhandlere
RSA-sjef Frank Dunvold, sier til BilNytt.no at flere forhandlere er på vei inn, i tillegg til dagens offisielle.
- I løpet av de neste månedene skal vi gange dagens 20 forhandlere med 2,5, sier Dunvold.
- Dette samarbeidet med BYD har vi faktisk jobbet for i 5-6 år, røper Dunvold, som gjennom mange år jobbet med å analysere den kinesiske bilindustrien.
Svein Helling (t.h.) er majoritetseier i RSA, mens Frank Dunvold (i midten) er administrerende direktør. Epen Kristoffersen (t.v.) er kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA.
Kommer over nyttår
BYD Tang-prisen er satt til 599.900 kroner for biler med såkalt Executive-pakke.
- BYD skal være "premium affordable", premium følelse og design, men prisen skal gjøre bilen mulig å kjøpe for mange, sier Dunvold.
Dunvold mener det er et er stort sug i markedet etter denne typen høyreist elektrisk SUV.
Slik sammenligner RSA BYD Tang med konkurrentene. - Vi statser på å selge flest mulig biler med full pakke, sier RSA-sjef Frank Dunvold.
Espen Kristoffersen, som har ansvar for alle de elektriske bilmerkene i RSA, BYD, Maxus og Chery, forteller at de første Tang komme til Norge neste år:
- Vi har produksjon i november og desember. Levering 1. kvartal, sier Kristoffersen til BilNytt.no
Produsenten opplyser at leveringskapasiteten er god, men at kundetilfredshet er viktigere enn volum i den første fasen.
- Vi må kunne ta ansvar for bilene vi selger i 20 år. Norge er et stort og krevende land, og alle skal ha mulighet til å få fikset bilen sin raskest mulig dersom noe oppstår, sier Dunvold.
- Målsettingen vår er at vi skal kunne levere 98 prosent av reservedeler innen dagen etter, såfremt de er bestilt før klokken 14.00. Derfor er delelageret veldig viktig for oss, som vi velger å ha lokalt i Drammen fremfor å basere oss helt på et lager i utlandet, sier han.
- Hånd i hanske
Også majoritetseier i RSA Svein Helling har store forhåpninger til BYD:
- Jeg håper og tror bilene vil passe som hånd i hanske for Norge og RSA, sier Svein Helling til BilNytt.no.
- Se hvor stor den er. Den er ideell for hytteturer med firehjulsdrift. Her har jeg god plass. Dette blir en av mine nye biler, men først skal kundene få utlevert sine, sier RSA-eier Svein Helling til BilNytt.no.
- Det er ikke riktig å si at dette er en Kina-bil. Warren Buffet eier 10 % av BYD, og det norske oljefondet eier 1 %, så dette er er en ny Norges-bil, sier Frank Dunvold.
RSA vil også lansere BYDs vare- og lastebilmodeller i Norge, og først ut er modellen 3,5-kubikkeren eTP3, som ifølge Kristoffersen kommer til landet i løpet av høsten.
Brennes Auto er blant de nye forhandlerne i RSA sitt forhandlernettverk. Salgsrepresentant Kristoffer Brenne (fra venstre), eier Kjell Ingar Brenne, Daniel Hertzman som er daglig leder i Moss og salgsansvarlig for BYD, og daglig leder og medeier Kåre Lunde var blant dem som gledet seg til å få presentert nærmere detaljer om BYD på Aker Brygge i ettermiddag.
Les også: RSA tar Maxus til Sverige
RSA viste i dag frem sin nye elektriske SUV, BYD Tang. Bilen er designet av Wolfgang Egger, som blant annet står bak Alfa Romeo 8C.
Bilen har firehjulsdrift og en rekkevidde på inntil 520 kilometer, ifølge den gamle NEDC-beregningen.
RSA vil også introdusere den elektriske varebilen BYD eTP3 på det norske markedet i løpet tredje og fjerde kvartal i år.
BilNytt.no har også tidligere omtalt at BYD hadde som plan å etablere seg i Norge i løpet av 2019, og at de jaktet norske partnere.
Les mer om BYD på BilNorge.no
Følg BilNytt.no på LinkedIn