Harald A. Møller bygger stadig større ordrebank for Volkswagen, Audi og Skoda som følge av store produksjons- og leveringsutfordringer grunnet chipsmangelen.
De siste 11 årene har Volkswagen vært Norges største personbilmerke, men i år har Toyota toppet merkestatistikken gjennom hele året.
Med dagens utleveringstakt ligger Tesla an til å dytte Volkswagen ned på tredjeplass i løpet av september.
Norges største bilimportør er forberedt på at situasjonen vil vare en god stund, og jobber med å revidere sin bilsalgsprognose for 2022 som var på over 170.000 biler.
- Jobbes iherdig med løsninger
Nå letter importøren på sløret om utfordringene overfor BilNytt.no.
- I hvilken grad påvirker chipsmangelen leveranser til Norge i annet halvår for deres merker?
- Den påvirker oss – som den påvirker resten av bransjen og dessuten flere andre bransjer – i stor grad, innrømmer Øyvind Rognlien Skovli.
Han tiltrådte 1. september som ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller.
- Først og fremst i den forstand at vi må leve med større uforutsigbarhet og naturligvis mer ventetid for ulike modeller. Det jobbes iherdig med løsninger for hver enkelt bil som er i produksjon, og med løsninger for den overordnede utfordringen.
Etter det BilNytt.no erfarer er leveringstiden for Audi-modeller kortere enn for Skoda og Volkswagen. Hittil i september er det Audi e-tron som er mest solgte modell hos importøren, foran Volkswagen ID.4.
- Prioriterer fabrikken leveranser av dyrere Audi-modeller fremfor Skoda og Volkswagen?
- Nei, det er ingen systematisk premiering av enkeltmerker eller modeller, og det enkle svaret er at biler som kan produseres, produseres raskest mulig, svarer Rognlien Skovli.
- Leveringstiden er uforutsigbar, og tidvis lang, for alle merker, også Audi.
- Audi e-tron har vært i markedet og åpen for salg lenge, mens Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq er helt nye modeller som er lansert i løpet av året, og dermed har vi ikke hatt fulle salgsmåndeder så langt i år, sier Øyvind Rognlien Skovli.
Vanskelig å si hvordan året ender
- Kommer Volkswagen til å bli Norges største personbilmerke for 12. år på rad?
- Salget og kontraktene vi har tegnet skulle tilsi det, men alt avhenger av hvor mange biler vi får til landet fremover, sier Rognlien Skovli til BilNytt.no.
- Ordreinngangen og interessen i markedet gir oss de beste forutsetninger for å overoppfylle alle ambisjonene våre, men i en uforutsigbar situasjon rundt leveringen av bilene er det krevende å slå fast hvordan vi etter hvert kan summere opp året, fortsetter han.
- Det vi derimot kan si, er at vi har en voksen ordrereserve og alle muligheter til å lykkes veldig godt både i år og i 2022.
Les også: Importører om chipsmangelen: - Vil trolig påvirke leveransesituasjonen gjennom hele 2022
Skoda-forsinkelse
BilNytt.no er kjent med at blant annet Skoda Enyaq-kunder har blitt oppringt av forhandlerne med beskjed om at biler som hadde estimert levering i oktober, antagelig heller ikke kan leveres innen uke 52 som det står i kontraktene.
- Gjør usikker leveringstid at kunder vil heve kontraktene?
- Forhandlerne våre har god dialog med kundene direkte for å finne løsninger og samtidig være tett på med god informasjon underveis.
- Dette har ikke vært noen prekær utfordring, og vi opplever at kundene viser forståelse i en situasjon som ikke bare rammer vår bransje, men flere industrier, fortsetter han.
- Påvirker usikker leveringstid nå nye kontraktsigneringer?
- Nei, er det korte svaret fra Rognlien Skovli.
- Vi har en kontraktsinngang som kort kan beskrives som svært god, på tvers av merkene, sier Øyvind Rognlien Skovli (t.h.). Her sammen med Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby under Arendalsuka.
Les også: Usikker leveransesituasjon på nye biler - men NBF ber forhandlerne fastsette leveringstid i kontrakten
Nummer to på varebil
- Hva med varebil – kommer Volkswagen til å bli Norges største varebilmerke for 17. år på rad?
- For Volkswagen Nyttekjøretøy er situasjonen tilsvarende som for personbil, salget og kontraktssituasjonen skulle tilsi at vi kan nå alle ambisjonene våre, svarer Rognlien Skovli.
Rognlien Skovli tar de samme forbeholdene knyttet til leveringssituasjonen:
- Interessen i markedet er veldig god, samtidig som leveringssituasjonen gjør det krevende å flagge tydelige forventninger om hvor vi er ved årsslutt.
Les også: Klasseskille i elvarebil-salget: - Vi ber om den produksjonen vi kan få - vi har kunder som venter på bil
Uforutsigbarhet
- Er dere bekymret for at 2022 vil bli preget av fortsatt store leveringsutfordringer?
- Ja, vi er forberedt på at denne situasjonen ikke er avklart og ute av verden før om en god stund.
- Kan dere gi noen gode svar til forhandlerne og kundene for når dere får større leveranser av biler?
- Per nå er det generelt meldt om uforutsigbarhet, og så sørger vi for at kunder og forhandlere oppdateres fortløpende.
- Vi får godt med biler til landet fra uke til uke, så vi utleverer biler til kunder fortløpende, selv om det for flere kunder blir mer ventetid enn de optimalt sett kunne ønske seg, understreker kommunikasjonsdirektøren.
Volkswagen-sjef Harald Edvardsen-Eibak har stor ordrereserve på firehjulsdrevne ID.4 GTX. Her er han avbildet under Arendalsuka i august.
Over 170.000 biler neste år?
- Under Arendalsuka antydet vi at det kunne bli i hvert fall 170.000 personbiler i 2022.
- Men, vi regner på dette nå, både for i år og kommende år, forteller Rognlien Skovli.
Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby begrunnet den høye prognosen blant annet med at mange bilmerker har stor ordrebank som følge av leveringsutfordringene.
- For å kunne ha den treffsikkerheten vi ønsker trenger vi noen flere avklaringer fra fabrikkene våre før vi går ut med estimatene. I tillegg står vi overfor et stortingsvalg som påvirker bildet.
- Vi var den eneste aktøren som estimerte et høyt tall for året i år, og det ser ut til å treffe relativt godt, skryter Rognlien Skovli.
- Hva tror dere at personbilsalget lander på i år?
- Vi sa at det fort kan bli opp mot 160.000 biler i 2021 og det ser definitivt slik ut.
- Litt avhengig av produksjon og tilgang på biler – ikke bare for oss men også våre konkurrenter – kan det bli over 160.000 personbiler i år,
Pr 12. september er det ifølge OFV registrert over 116.000 nye personbiler, og det er ventet blant annet store volum Tesla ut året.
- Vi tror på to veldig gode år for bilsalget både for person- og varebiler i 2022 og 2023, avslutter Øyvind Rognlien Skovli.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Martin Huseby Jensen | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn